اخبار داغ

تالاب‌های‌لاهیجان‌ظرفیت‌فراموش‌شده‌در‌اقتصاد‌مقاومتی

تالاب‌های‌لاهیجان‌ظرفیت‌فراموش‌شده‌در‌اقتصاد‌مقاومتی
یک مدرس دانشگاه با بیان اینکه لاهیجان با داشتن بیش از ۳ هزار هکتار آب بندان و تالاب ظرفیت بالایی در توسعه پایدار گردشگری و اقتصاد محلی دارد گفت: به طور کلی مجموعه ای از فعالیت های تفرجی در ارتباط با تالاب ها مانند تماشای حیات وحش، قایقرانی، شکار و پرورش ماهی میتواند درآمد بالایی را برای جوامع محلی و ملی به همراه داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «مرضیه غنی پور تفرشی» در گفتگو با  «لاهیجان» با بیان اینکه آب بندان ها یکی از انواع تالاب های ساخته شده توسط انسان ها می باشند اظهار داشت: آب بندان ها از منابع مهم تأمین آب برای اراضی شالیزاری به حساب می آیند که به ازای هرهکتار آب بندان ۵ تا ۶ هکتار زمین شالیزاری آبیاری می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, «لاهیجان»,

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه هم چنین این تالاب ها زیستگاه آبزیان و پرندگان می باشند و طبق آمار در هر هکتار استخر آبزیان گرم آبی با توجه به مدیریت مناسب می توان سالانه ۳ تا ۸ تن ماهی برداشت کرد گفت: این کار به طور غیرمستقیم به عمران و توسعه روستاها، ارتقا سلامت جامعه، ایجاد فرصت های شغلی برای مردم روستا، ایجاد ثروت و مهمتــر از همه توزیــع موزون کار و به تبع آن افزایش ثروت و افزایش درآمد جامعه روستایی و در نتیجه توازن منطقه ای نقش مهمی ایفا میکند.

,

وی افزود: با این وجود، در سطح کشور به ویژه در استان های شمالی و شهرستان لاهیجان تعداد آب بندان ها و تالاب هایی که از آنها استفاده های غیر از برداشت آب برای کشاورزی صورت نمی گیرد، فراوان اند و طبق آمارهای غیررسمی چیزی در حدود ۳ الی ۴ هزار هکتار آب بندان در لاهیجان وجود دارد.

,

این مدرسه برنامه ریزی شهری دانشگاه با بیان اینکه تالاب های آب شیرین موجود در شهرستان لاهیجان که زیستگاه پرندگان و آبزیان می باشند مانند تالاب امیرکلایه، کوره بر، سوستان و شیرجوپشت که در سال های اخیر به دلیل عدم توجه و برنامه ریزی به حال خود رها شده اند، از لحاظ اقتصادی و توسعه گردشگری نقش پررنگ و غیرقابل انکاری در توسعه پایدار گردشگری ایفا می کنندافزود: به طور کلی مجموعه ای از فعالیت های تفرجی در ارتباط با تالاب ها مانند تماشای حیات وحش، قایقرانی، شکار و پرورش ماهی میتواند درآمد بالایی را برای جوامع محلی و ملی بهمراه داشته باشد.

,

وی افزود: آمریکای شمالی سالانه پذیرای بیش از ۶۰ میلیون نفر برای تماشای کوچ پرندگان است که در مجموع درآمدی بیش از ۲۰ میلیارد دلار به همراه دارد.
 

,
,

نقش گردشگری پایدار در حفظ تالاب ها

, نقش گردشگری پایدار در حفظ تالاب ها, نقش گردشگری پایدار در حفظ تالاب ها,

غنی پور در ادامه با بیان اینکه در میان اکوسیستم های گوناگون موجود در سراسر جهان، تالاب ها یکی از زایاترین انواع آن هستند گفت: این اکوسیستم های مولد، علاوه بر آن که برای ساکنین پیرامونشان منبع تامین آب و غذا و بسیاری خدمات دیگر می باشند، برای گردشگران نیز مکانی مفرح و جذاب برای گذران اوقات فراغت محسوب می گردند.

,

مدرسه برنامه ریزی دانشگاه های شرق گیلان با بیان اینکه توسعه گردشگری در این اکوسیستم ها برای دولت های ملی و محلی و همچنین مردم بومی، منبع مهمی برای کسب درآمد محسوب می گردد گفت: آب و خشکی های منتهی به منابع آبی، اعم از جزایر مرجانی و یا تالاب ها و رودخانه ها همواره برای مردم از جذابیت ویژه ای برخوردار بوده است.

,

وی افزود: همین زیبایی و جذابیت ذاتی اکوسیستم های آبی، سبب رواج گردشگری در قالب گروه های انبوه و یا گروه های کوچک و ساختار یافته در پیرامون آن ها گشته است.

,

غنی پور با بیان اینکه بازدید از این اکوسیستم های شکننده تا زمانی می تواند برای گردشگران تداوم داشته باشد که به شیوه ای پایدار مدیریت گردد گفت: اگر گردشگری در تالاب ها و نواحی وابسته به آن ها به شیوه ای پایدار مدیریت گردد، منافع اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی بی شماری با خود به همراه خواهد داشت.

,

دکتر غنی پور تفرشی در ادامه با بیان اینکه گردشگری پایدار باید به شکلی بهینه منابع طبیعی را به مصرف رساند افزود: یکی از اصلی ترین اصول توسعه پایدار گردشگری، حفظ و نگاه داشت فرآیندهای زیست محیطی یک زیستگاه و همچنین تلاش برای حفاظت از میراث طبیعی و تنوع زیستی آن است.

,

وی با بیان اینکه علاوه بر این، توسعه پایدار گردشگری اهداف دیگری نیز در بر دارد تصریح کرد: اهدافی مانند ارج نهادن به ارزش های فرهنگی و دانش سنتی جوامع وابسته به تالاب ها و همچنین فراهم آوردن فرصت هایی جهت بهبود وضع معیشت بومیان به ویژه قشر فقیر جامعه از دیگر اهداف توسعه پایدار گردشگری است.

,

این مدرس دانشگاه  با بیان اینکه توسعه پایدار گردشگری یکی از راه های ایجاد معیشت جایگزین برای ساکنین پیرامون تالاب ها است که با ایجاد شغل و درآمد ، حفاظت و احیای این مناطق را از منظر اقتصادی نیز برای آن ها توجیه پذیر می کند گفت: البته منافع حاصل از توسعه گردشگری در تالاب ها بسیار بیش از این است.

,

غنی پور افزود: چنانچه گردشگری به خوبی برنامه ریزی گردد و به شیوه ای موثر مدیریت شود، سطح آگاهی جامعه محلی را از اهمیت و فواید تالاب ها بالا خواهد برد و حمایت آن ها را در حفاظت از این اکوسیستم ها در پی خواهد داشت.

,

مدرس شهرسازی و برنامه ریزی شهری دانشگاه با بیان اینکه انواع گوناگونی از گردشگری در تالاب ها رواج دارد که می توان آنها را  گردشگری انبوه تا اکوتوریسم و گردشگری حیات وحش تقسیم کرد گفت: هر یک از این انواع گردشگری اثرات و پیامدهای منحصر بفرد خودشان را بر جای خواهند گذاشت و در کنار فواید حاصل از توسعه گردشگری، این صنعت تبعاتی منفی نیز با خود به همراه دارد.

,

وی با بیان اینکه تاسیس زیرساخت های لازم جهت توسعه گردشگری می تواند بر روی اکوسیستم تاثیر منفی بگذارد افزود: آلودگی های ناشی از رفت و آمد گردشگران از جمله ریختن زباله، آلودگی صوتی، آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی، لگدکوب شدن گیاهان منطقه در نتیجه پیاده روی گردشگران در اطراف تالاب و رها شدن پسماند و فاضلاب تاسیسات گردشگری به درون تالاب ها هر کدام به سهم خود حیات گیاهی و جانوری وابسته به تالاب را در معرض خطر قرار می دهد و می تواند اکوسیستم آن را برای همیشه دستخوش تغییر کند.

,

غنی پور تصریح کرد: اما توسعه پایدار گردشگری در کنار مدیریت پایدار تالاب ها درباره این است که چگونه اثرات مثبت را تشدید کنیم و اثرات منفی را به حداقل برسانیم.

,

وی در پایان افزود: توسعه پایدار گردشگری درآمد کافی برای مدیریت تالاب را تامین می نماید، به اقتصاد محلی رونق می بخشد و به افراد بومی می آموزد که ادامه روند کسب درآمد از محل گردشگری منوط به حفظ کیفیت تالاب و زیستگاه های وابسته به آن است.

,

 

,

پایان پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه