اخبار داغ

یادداشت؛

شهرسالم را بیشتر بشناسیم

شهرسالم را بیشتر بشناسیم
مشارکت مردم زمانی می تواند صورت گیرد که به مدیران و مدیریت شهری اعتماد داشته باشند و در کنار اعتماد به امور شهر خود نیز آگاه باشند یعنی دو شرط ایجاد اعتماد در شهروندان و افزایش سطح آگاهی آنان در کنار هم در بحث مشارکت واقعی شهروندان بسیار موثر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «لاهیجان»، حامدرمضانی لشکریانی درباره شهر سالم در آخرین یادداشت خود نوشت: ایده شهر سالم طرح آرمان گرایانه ای است که چند سالیست در تفکرات مدیران شهری از طرح آن میگذرد. شهرهای امروزی از مشکلات عدیده ای از جمله انفجار جمعیت، تراکم فزاینده، کمبود مسکن، فقر، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و ترافیک و بسیاری از مشکلات اجتماعی دیگر رنج میبرند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, «لاهیجان»,

طبق پیش بینی سازمان بهداشت جهانی ، تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۶۰ درصد جمعیت جهان ساکن شهرها خواهند بود که با توجه به این پیش بینی ها اهمیت برنامه ریزی بلند مدت برای بهبود وضعیت شهرها امری ضروری است.

,

اکثر متخصصان شهری بر این باورند که شهرها فقط مکان تجمع و اسکان جمعیت هانیست ، شهر را باید یک موجود زنده و پویا دانست ، سلامت شهر به سلامت شهروندان ختم میشود .

,

سلامت شهر در گرو داشتن محیط سالم و بستر مناسب اجتماعی اقتصادی فرهنگی زیست محیطی زیبا شناختی بهداشتی و ورزشی است .

,

موضوع شهر سالم در شهرهای اروپایی در اواخر قرن نوزدهم و به دنبال صنعتی شدن مطرح شد.

,

برای تشخیص شهر سالم باید مفهوم روشن و قابل درکی از آن وجود داشته باشد .

,

شهر سالم شهریست که محیط فیزیکی و اجتماعی آن سلامت را ترویج کند و به طور مداوم و مستمر در حال آفرینش و بهبود بخشی محیط های کالبدی و اجتماعی جامعه باشد و مردم را در راه اجرای تمامی عملکردهای زندگی و دستیابی به حداکثر توان های خودشان پیشتیبانی کند

,

از نظر سازمان بهداشت جهانی اهداف شهر سالم عبارتند از داشتن محیط فیزیکی تمیز و امن با کیفیت بالا، داشتن اکوسیستم پایدار شهری، داشتن جامعه منسجم و نیرومند با حمایت دوجانبه از سوی مردم و دولت ، ایجاد مشارکت  همگانی در تصمیمات مربوط به زندگی ، سلامت و رفاه ، تامین نیازهای اساسی ، داشتن اقتصاد شهری زنده نوآور و پویا ، دسترسی به تجارب و  منابع در سطح وسیع برای همه شوق جامعه برای ارتباط با میراث فرهنگی داشتن سط مناسب از بهداشت عمومی داشتن ساختار شهری مناسب است

,

شاخص ها و معیارهای شهر سالم شامل عدم آلودگی های زیست محیطی و برخورداری از هوای پاک جهت تنفس انسان ها، آب پاک جهت نوشیدن، شهری به دور از آلودگی های صوتی و بصری، شهری خرم و سرسبز با فضای سبز بسیار و شهری امن برای شهروندان است.

,

همچنین از شاخص ها و معیارهای دیگر شهر سالم این است که عموم مردم دارای فرصت های شغلی مناسب و برابر هستند. همه از رفاه نسبتا مطلوبی برخوردار هستند. همچنین جلب مشارکت شهروندان به همکاری و همیاری در روند زندگی آنها از جمله در امور بهداشت و محیط زیست، تطبیق و سازگاری رفتار شهروندان برای زندگی سالم تر، تسهیل دسترسی به بهبود کیفیت خدمات بهداشتی، سیستم دفع زباله مناسب و حفظ میراث فرهنگی شهر، تامین هر چه بیشتر سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و فرهنگی شهروندان، فراهم آوردن امکانات فرهنگی، آموزشی مانند کتابخانه، فرهنگسرا، سینما و دانشگاه به طور عادلانه در اختیار مردم قرار گیرد.

,

یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای ساخت شهر سالم، مشارکت واقعی شهروندان است. مشارکت مردم زمانی می تواند صورت گیرد که به مدیران و مدیریت شهری اعتماد داشته باشند و در کنار اعتماد به امور شهر خود نیز آگاه باشند یعنی دو شرط ایجاد اعتماد در شهروندان و افزایش سطح آگاهی آنان در کنار هم در بحث مشارکت واقعی  شهروندان بسیار موثر است.

,

نقش مدیران و متخصصان شهر در این خصوص از دو جنبه حائز اهمیت است:

,

۱-عمل به وظایف و اختیارات صادقانه به مردم که موجب افزایش اعتماد عمومی و مشارکت بیشتر آنها خواهد شد.

,

۲- آگاه کردن و آموزش دادن و اطلاع رسانی صحیح و صادقانه به شهروندان و شفاف سازی امور.

,

رعایت این دو مورد توسط مدیران شهری می تواند بستر مناسبی را برای مشارکت آگاهانه و واقعی مردم در راستای توسعه شهر و جامعه سالم فراهم نماید .

,

در یادداشت های بعدی سعی میشود وضعیت شهر سالم در لاهیجان مورد بررسی قرار گیرد.

,

پایان پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه