اخبار داغ

گزارشی از آغاز یک بحران در سیستان و بلوچستان؛

ناقوس انقراض شترداری به صدا درآمد/ طلای سفید بیابان ها درحال محو شدن

ناقوس انقراض شترداری به صدا درآمد/ طلای سفید بیابان ها درحال محو شدن
صنعت شترداری در حال انقراض است و عدم توجه به پرورش این دام با ارزش در کشور ایران، با وجود ظرفیت‌های موجود در این سرزمین، انسان را به یاد ضرب‌المثل معروف «شتر دیدی؛ ندیدی» می‌اندازد چرا که صدای زیبای کاروان‌های شتر که با ساربان‌های خود به دل کویر می‌زنند، سکوت خشک بیابان‌های برخی از استان های کشور را در هم می‌شکند و این کشور در این صنعت همچنان در مرتبه صفر قرار دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از تفتان ما، کشور ایران دارای ظرفیت ها و استعدادهای بالقوه ای در برخی از استان ها و شهرها است که برای تولید و پرورش شتر بسیار موقعیت خوبی را دارند و یکی از این استان ها، سیستان و بلوچستان است که با دارا بودن مناطق کویری و نیمه کویری بسیار وسیع و آب و هوای گرم و متعادل و گونه های خاص گیاهی از دیرباز یکی از نواحی مستعد پرورش شتر در کشور بوده و زیست این حیوان در این استان از اهمیت بسزایی برخوردار است و با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب و وجود علوفه و آب فراوان یکی از زیستگاه های مهم این دام در کشور به شمار می آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تفتان ما,

فی الواقع شتر به مشخصات زیستی و صفات پرورشی و تولیدی خاص به خود از انواع مناسب جهت نگهداری و رشد محصولات دامی با بازدهی اقتصادی بسیار خوب در شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان سیستان و بلوچستان است.

,

طبق نظر بسیاری از کارشناسان و صاحبان نظر؛ حضور درختانی همچون گز، کهور و غیره در استان سیستان و بلوچستان و به خصوص شهرستان خاش علاوه بر تامین منبع تغذیه دام، توانسته شرایط مناسبی را جهت استراحت شتر نیز فراهم آورد و شهرستان خاش را به قطب مهم تولید و پرورش شتر در استان سیستان و بلوچستان تبدیل کند.

,

اما متاسفانه عدم توجه به این دام پرارزش و پراهمیت در استان سیستان و بلوچستان و به خصوص  شهرستان خاش با وجود ظرفیت های موجود در این سرزمین از جمله شرایط آب و هوایی نسبتاً مناسب و داشتن مراتع بسیار خوب، انسان را به یاد ضرب المثل معروف"شتر دیدی، ندیدی" می اندازد و عدم بهره برداری مناسب از این ظرفیت حکایت از کسادی و عدم رونق وضعیت پرورش شتر در این مناطق دارد و یا حداقل با توجه به شرایط و امکانات این گونه جانوری در حد انتظار نیست.

,

 

,

, ,

 

,

شترهای شهرستان خاش نقش بسیار زیادی در اقتصاد مردمان این خطه دارند و پرورش این دام سابقه ای چندین ساله دارد و از دیرباز گوشت، مو، کرک و شیر شتر مورد استفاده مردمان این سرزمین بوده است و هم اکنون در این شهرستان بیشتر شترها در مراتع رها شده اند و کمتر مشاهده می شود در واحدهای شترداری و یا آغل های منازل با آذوقه نگهداری شود همانطور که بعضاً در جاده های مواصلاتی این شهرستان شاهد برخورد شترهای رها شده با خودروهای عبوری هستیم و سالانه افراد بسیاری در اثر برخورد شترها با وسیله نقلیه خود راهی بیمارستان شده و یا جان خود را از دست می‌دهند.

,

علی ای حال آمارها نشان می دهد، تعداد شترها در شهرستان خاش طی چندسال گذشته ثابت بوده که این نشان از بی توجهی مسئولان به این صنعت پردرآمد دارد اما نباید خشکسالی این مناطق را در رشد و پرورش این دام با ارزش نادیده بگیریم چرا که اکثر شترهای این شهرستان یک‌کوهانه هستند.

,

اما با توجه به وضعیت اقتصادی حساس کشور و تاکیدات و فرمایشات گوهربار رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در خصوص اقتصادمقاومتی باید کارافرینان به طرف پرورش شتر روی بیاورند چرا که قدرت زیستی و زندگی شتر در شرایط بیابانی، مقاومت بیشتر در برابر اغلب بیماری های عفونی و عوامل بیماری زا از مهمترین مواردی است که پرورش شتر را در این شرایط بسیار استراتژیک نشان می دهد و می توان به سمت تولید شتر در این مناطق گام برداشت.

,

 

,

http://media.dalganpress.ir/ckEditor/3(135).jpg

, http://media.dalganpress.ir/ckEditor/3(135).jpg,

 

,

دوره شیردهی شتر بیشتر از یکسال است و به طور میانگین هر نفر شتر در این مدت یک تن شیر تولید می کند و دوره زاداوری این دام با ارزش از حدود 3 تا 4 سالگی آغاز و پس از حدود یک سال بچه شتر به دنیا می آید و این چرخه هر دو سال یکبار تکرار می شود و می تواند به چرخه اقتصادی خانواده های کارآفرینان کمک بسیاری می کند.

,

در حال حاضر بیش از 5 هزار نفر شتر در شهرستان خاش وجود دارد و تقریبا پرورش شتر در تمام روستاهای این منطقه به صورت نسبی وجود دارد که در 9 ماهه امسال 370 تن گوشت شتر توسط شترداران منطقه در بازارهای استان عرضه شده است.

,

* مهمترین مشکل شترداران استان سیستان و بلوچستان خشکسالی است

,

مرادبخش شهنوازی یکی از شترداران شهرستان خاش به خبرنگار ما گفت: قریب به 27 سال است که شترداری می کنم و دارای 230 نفر شتر هستم که در بیابان های شهرستان خاش رها هستند و تنها تولیدات شترهایم در زمینه گوشت است.

, ما ,

وی ادامه داد: متاسفانه تولیدات گوشت شتر من به جهت خشکسالی های متعدد روز به روز کاهش پیدا می کند و درآمدم نیز در این خصوص افت بسیاری کرده است.

,

 

,

, ,

 

,

شهنوازی خاطرنشان کرد: مهمترین مشکل شترداران این استان خشکسالی است و به جهت این بلای طبیعی جمعیت شتر در استان روز به روز کاهش پیدا میکند و تولد بچه شتر که طرفدار بسیاری دارد نیز با مشکل برخورد کرده است.

, :,

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در بیابان ها ذخایر آبی بسیار کم است مسئولان لازم است در زمینه ساخت آبشخور به ما تسهیلات بدهند.

,

* مسئولان استان باید از صنعت شترداری حمایت کنند

,

سالارزهی یکی دیگر از شترداران شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: متاسفانه سالانه بسیاری از شترهای ما براثر برخورد با وسایل نقلیه جان خود را از دست می دهند که باید مسئولان برای این مسئله چاره ای بیاندیشند.

, ما ,

وی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل عدم حمایت مسئولان و پرداخت وام به شترداران تولیداتم در این زمینه محدود است، تصریح کرد: مسئولان استان باید از صنعت شترداری حمایت کنند تا مانند سایر صنایع استان به صورت صنعتی تبدیل کنیم و اشتغالزایی بیشتر شود.

,

 

,

, ,

 

,

سالارزهی با اشاره به حمایت ها و اقدامات بسیار خوب دامپزشکی شهرستان خاش جهت واکسیناسیون شترها، گفت: کلاس های آموزشی و ترویجی دامپزشکی و جهاد کشاورزی نیز بسیار خوب بوده است.

,

* کمبود آب یکی از مهمترین مشکلات صنعت پرورش شتر در استان است

,

یکی دیگر از شترداران این شهرستان با بیان اینکه کمبود آب یکی از مهمترین مشکلات صنعت پرورش شتر در استان و به خصوص شهرستان خاش است، اظهار کرد: اگر آب برای پرورش شتر در اختیار شترداران قرار داده شود بدون شک صنعت پرورش شتر رونق بسزایی خواهد گرفت.

, ،,

تمندانی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 300 نفر شتر دارم، گفت: متاسفانه این شترها با کمبود علوفه و آب مواجه شدند و در صورت عدم تامین این دو نیاز مهم روز به روز شاهد کاهش تعداد شترها خواهیم بود.

,

 

,

, ,

 

,

وی با تاکید بر اجرای طرح پایلوت، تصریح کرد: اگر طرح پایلوت شتر در شهرستان خاش اجرا شود بسیاری از جوانان بیکار و جویایی کار میتوانند مشغول شوند و شغلی برای خودشان ایجاد کنند.

, ، ,

* گوشت شتر سرشار ار ارزش غذایی بسیار بالایی است

,

کارشناس تغذیه اداره غذا و دارو شهرستان خاش در خصوص اهمیت گوشت و شیر شتر در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: گوشت شتر از لحاظ ظاهری شبیه گوشت گوسفند است و سرشار از مواد غذایی مهم و مورد نیاز بدن و حاوی پروتئین های با ارزش غذایی بسیار بالایی است.

, ما ,

سهراب بداخشان ادامه داد: در گوشت شتر ویتامین های بسیار مفیدی همچون ویتامین گروه B  و بعضی از عناصر معدنی مانند فسفر، کلسیم و آهن وجود دارد.

,

 

,

, ,

 

,

وی با توصیه و تاکید به مصرف گوشت شتر، بیان کرد: گوشت شترهای جوان که سن ان ها از 1 تا 3 سال است بسیار نرم و خوش طعم تر از گوشت شترهای بزرگسال است و طعم و مزه و نرمی آن شبیه گوشت گاو است.

,

شیر شتر؛ طلای سفید بیابان است 

,

بداخشان با اشاره به ارزش بسیار زیاد شیر شتر، گفت: شیر شتر یا همان دوغ شتر را بسیاری از کارشناسان تغذیه بنام طلای سفید بیابان می دانند چرا که این شیر در مقایسه با شیر گاو دارای 10 برابر آهن و 5 برابر پتاسیم و ویتامین C و 4 برابر سدیم و 3 برابر کلسیم و منیزیم و مقدار زیادی اسدهای چرب بدون اشباع و کلر، اسیدفولیک و پروتئین است و مصرف آن بسیار اهمیت دارد.

,

وی با بیان اینکه شیر شتر به دلیل داشتن لاکتوز بسیار کم بهترین جایگزین برای افرادی که به شیر گاو حساسیت دارند، است، تصریح کرد: مصرف مستمر و مداوم شیر شتر سبب می شود تا دیابت و فشار خون و گرفتگی عروق و زخم معده و بسیاری از بیماری های سرطانی و پوکی استخوان درمان شود.

,

 

,

, ,

 

,

بداخشان خاطرنشان کرد: شیر شتر غذای رژیمی بسیار خوبی جهت افرادی است که می خواهند رژیم بگیرند و لاغر شوند و نیز در درمان کم خونی، بواسیر، یرقان و بهبود زخم ها تاثیر بسزایی دارد.

,

وی با بیان اینکه شیر شتر در استان سیستان و بلوچستان طرفداری های بسیاری دارد، اظهار کرد: شیر شتر قابلیت ماندگاری بسزایی در دمای محیط دارد.

,

* استان سیستان و بلوچستان یکی از مهمترین استان های تولیدکننده شتر در کشور است

,

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار کرد: با توجه به علاقه دامداران سیستان و بلوچستان به پرورش و تولید شتر و سازگاری این مناطق با پرورش این دام، می توان این استان را یکی از مهمترین استان های تولیدکننده شتر در کشور دانست.

, تفتان ما ,

مجتبی پیری با بیان اینکه از دیرباز پرورش شتر در این مناطق به صورت سنتی بوده است، تصریح کرد: شتر توانایی فیزیولوژیک شگفت انگیزی در تحمل شرایط سخت زیست محیطی دارد و باید تولیدات دامی از سنتی به صنعتی سوق پیدا کند.

,

وی خاطرنشان کرد: شترها می توانند مسافت طولانی 70 کیلومتری را حتی برای رسیدن به آب و غذا طی و از گیاهان و مراتع تغذیه کنند.

,

پیری با تاکید بر اجرای طرح پایلوت شتر در استان سیستان و بلوچستان، گفت: باید این طرح در استان با موفقیت اجراء شود چرا که در صورت اجرای این طرح می توان به آینده پرورش شتر در استان خوش بین باشیم.

,

وی خاطرنشان کرد: منابع طبیعی همچنین با دراختیار قراردادن عرصه های مورد نیاز جهت پرورش دام همکاری های خوبی را داشته که به زودی شاهد تحول در این عرصه خواهیم بود.

,

* وجود 70 هزار نفر شتر در سیستان و بلوچستان

,

پیری گفت: شرایط مناسب اقلیمی و استراتژیک استان سیستان و بلوچستان سبب شده که در این استان بالغ بر 70 هزار نفر شتر زیست کنند.

,

وی با بیان اینکه  طرح پلاک کوبی شترها بصورت رایگان با هدف حمایت از دامداران بومی استان انجام خواهد شد، ادامه داد: قانون مند کردن فعالیت های دامی از مهمترین برنامه های در دست اداره کل جهاد کشاورزی استان است چرا که با هویت دار کردن دام ها می توان زیرساخت ها را جهت فعالیت های دامی فراهم کرد.

,

 

,

, ,

 

,

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان  با اشاره به خشکسالی های پی در پی این استان، گفت: با توجه به شرایط موجود متاسفانه دامداران با مشکلات کم آبی بسیاری روبرو شده اند که می طلبد در صنعت پرورش شتر برنامه مدون و مشخصی داشته باشیم.

,

* نبود کارگاه بسته بندی گوشت شتر و کشتارگاه شتر یکی از مشکلات شترداران است

,

وی خاطرنشان کرد: نبود کارگاه بسته بندی گوشت شتر و کشتارگاه شتر و نیز عدم همکاری برخی از بانکها در پرداخت به موقع تسهیلات بانکی به شترداران، مشکلاتی را ایجاد کرده که در دست بررسی و پیگیری است.

,

پیری اظهار کرد: احیاء و بهبود مراتع و واگذاری آن ها به شترداران، ارتقاء سطح تولید شتر با استفاده از تغذیه کمکی در فصل جفت گیری، احداث و راه اندازی ایستگاه های خدمات رسانی به شترداران، تشکیل شرکت تعاونی ویژه شترداران، آموزش و توسعه پروراربندی شتر از جمله برنامه های در دست اقدام است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه