اخبار داغ

جایگاه کردستان در برنامه ششم توسعه کجاست؟

جایگاه کردستان در برنامه ششم توسعه کجاست؟
بعد از انقلاب، در هشت سال جنگ ایران و عراق امکان اجرای برنامه‌های توسعه کشور از بین رفت. استان کردستان نیز همچون دیگر استان های غربی کشور در دوران 8 سال دفاع مقدس، متحمل خسارات فراوانی شد و همین باعث عقب ماندگی از لحاظ توسعه اقتصادی نسبت به سایر استان ها شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، به مجموعه برنامه‌های میان مدتی گفته می‌شود که به صورت پنج‌ساله و توسط دولت وقت تنظیم می‌شود و به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون 5 برنامه توسعه پیاده شده است و اکنون نوبت به اجرایی کردن برنامه ششم رسیده است دولت یازدهم، مرداد ماه ۱۳۹۵ لایحه برنامه ششم توسعه مشتمل بر ۳۵ ماده را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

,

اهداف، پیش بینی منابع مالی، اولویت ها و احکام مورد نیاز در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله و اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، برای سال های ۱۳۹۵-۱۳۹۹ در چارچوب برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آمده است.

,

بعد از انقلاب، در هشت سال جنگ ایران و عراق امکان اجرای برنامه‌های توسعه کشور از بین رفت. استان کردستان نیز همچون دیگر استان های غربی کشور در دوران 8 سال دفاع مقدس، متحمل خسارات فراوانی شد و همین باعث عقب ماندگی از لحاظ توسعه اقتصادی نسبت به سایر استان ها شده است.

,

لذا توجه اساسی به مناطق محروم و کمتر برخوردار لازمه توسعه اقتصادی کل کشور بوده و باید در برنامه های توسعه اقتصادی جایگاه ویژه ای برای آنها در نظر گرفت.

,

یکی از موضوعات مهم در استان کردستان، استفاده بهینه ازمنابع استان و جلوگیری از خام فروشی است که باید در راستای ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی و صنعتی اهتمام ویژه ای صورت گیرد.

,

موضوع دیگر که در برنامه ششم توسعه باید سهم استان کردستان از آن مشخص شود ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی بانه و مریوان است که کمک فراوانی به بهبود کسب و کار در استان می کند.

,

موارد مذکور و بسیاری موارد دیگر در جهت توسعه استان کردستان تنها زمانی به نتیجه خواهد رسید که دارای سهمی عملیاتی و قابل اجرا در برنامه ششم توسعه داشته باشد. زیرا زمانی که سهم استان ها در این برنامه تعیین شود هم اعتبار اجرایی به آن می بخشد و هم مدیران و مسئولین انگیزه بیشتری برای کار خواهند یافت.

,

استان کردستان ظرفیت های زیادی برای توسعه دارد و می طلبد از این پتانسیل ها نهایت استفاده بهینه را کرد، اما در برنامه ششم توسعه که برنامه ای برای 5 سال آینده است جایگاه ویژه و عملیاتی برای آن تعریف نشده و به کلی گویی ها آن هم در رابطه با طرح ها و منابع ملی بسنده شده است.

,

بایزید مردوخی یکی از اقتصاددانان برجسته کشور در جلسه مرکز هم اندیشی توسعه کردستان عنوان کرد: به نظرم با توجه به نحوه تدوین برنامه ششم توسعه قابلیت اجرای آن درکشور ضعیف است و متاسفانه ساز و کار اجرایی کردن آن در استانها فراهم نیست.

,

وی گفت: متاسفانه در پنج برنامه توسعه ای گذشته تکلیف و سهم استان ها در آن مشخص نبود و این ضعف بزرگ برنامه ریزی و بوجه ریزی در کشور ماست.

,

این اقتصاددان با اشاره به اینکه عیب بزرگ برنامه ششم توسعه این است که کُپی روش های قبلی برنامه ریزی کشور است، اضافه کرد: با توجه به مشکلات امروز و چالش ها و ابرچالش های موجود می طلبید شیوه ای دیگر در تدوین برنامه ششم بکارگرفته می شد.

,

وی عنوان کرد: در برنامه ششم مباحثی هم چون احیای جنگل ها و بیابان زدایی و غیره مطرح شده ولی سهم و تکلیف هیچ استانی در آن مشخص نشده است.

,

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، مهمترین مشکلی که در برنامه ششم توسعه وجود دارد قابلیت ضعیف اجرایی آن است که همین باعث کلی نگری مدیران ارشد و مسئولین اجرایی نسبت به آن خواهد شد و چه بسا بسیاری از برنامه های آن نیز به خاطر همین کلی گویی مغفول بماند.

,

از سویی دیگر نظام تدوین برنامه در کشور ما نظامی پیچیده با بروکراسی فوق العاده سنگین است که تغییر و تبدیل آن امر آسان و راحتی نیست لذا می بایست قبل از تدوین این برنامه ساز و کارهای اجرایی برای آن تعیین گردد.

,

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان نیز در ارتباط با برنامه ششم توسعه گفت: تاکنون استان ها بهره مند از مواهب برنامه های توسعه کشور نبودند و اگر موفقیتی هم حاصل شده ناشی از عملکرد ملی بوده است.

,

وی عنوان کرد: اگر برنامه ششم توسعه هم مانند سایر برنامه های گذشته پیش رود بی شک منفعتی نصیب استان ها نخواهد شد. امیدواریم در برنامه ششم توسعه سهم استان ها در منابع ملی مشخص و توزیع براساس نظام تدبیر انجام شود.

,

موضوع دیگری که در برنامه ششم توسعه مغفول مانده است حوزه فرهنگ است. همانطور که میدانیم این حوزه هر 4 سال یکبار با بر سر کار آمدن یک دولت دستخوش تغییراتی می شود و با توجه به اینکه برنامه ای ملی و مشخص برای آن تدوین نشده است در هر دوره نسخه ای به سازمان ها و متولیان فرهنگ تجویز می شود و در استان ها نیز بر اساس نگرش مدیر استانی هدایت می شود.

,

در این میان توجه به نقش مردم در فرهنگ بسیار ضرورت دارد چرا که فرهنگ نه یک بحث دولتی بلکه یک بحث مردمی است و اگر غیر از این باشد ناکارآمد خواهد بود.

,

دبیر کانون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان به جایگاه فرهنگ در برنامه ششم توسعه می پردازد و می گوید: حوزه فرهنگی اجتماعی در این برنامه به حاشیه رانده شده است.

,

وی با اشاره به جایگاه مردم در تنظیم برنامه های ششم توسعه در کشور عنوان می کند: برنامه ششم توسعه دولت محور است و مردم در بحث توسعه در حاشیه قرار گرفته اند.

,

بحث چانه زنی برای برنامه های ششم توسعه مبحثی است که باید مسئولان و مدیران استانی با تلاش بیشتر سهم استان کردستان را از توسعه ملی در 5 سال آینده مشخص کنند تا واقع بینانه در جهت توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گام برداشته شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه