اخبار داغ

قفل چهار ساله روی مسکن کُردستان/ تدبیری که در مسکن کارساز نشد!

قفل چهار ساله روی مسکن کُردستان/ تدبیری که در مسکن کارساز نشد!
بخش مسکن بخش تاثیر گذاری در کشور است که سهم بالایی در اقتصاد کشور دارد لذا کارشناسان معتقدند که این می تواند هشداری باشد برای اینکه در آینده با خطر جهش قیمتی در این بخش مواجهه شویم و دولت نمی بایست اجازه دهد که کشور به چنین وضعیتی گرفتار شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، بخش ساختمان به دلیل قرار داشتن در انتهای زنجیره تولید و ارتباط تنگاتنگ با سایر فعالیتهای اقتصادی از نقش حائز اهمیتی برای اثرگذاری بر ارزش افزوده سایر فعالیتهای وابسته و به تبع آن بر ارزش افزوده کل اقتصاد برخوردار است بطوریکه طبق حسابهای ملی بانک مرکزی، طی 10 سال اخیر(1383- 1393 ) به طور متوسط 7 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

در حالیکه دولت یازدهم همواره مسکن مهر را طرحی ناموفق اعلام می کرد و حتی در مواردی به حالت استهزاء به آن حمله ور می شد خود نیز نه تنها در بخش مسکن نتوانسته است پیشرفتی داشته باشد بلکه بر اساس آمار اعلام شده رشد منفی نیز داشته است.

,

بطوریکه بر اساس گزارش فصلی مرکز آمار در طول 13 فصلی که از روی کارآمدن دولت یازدهم می گذرد رشد ارزش افزوده بخش ساختمان منفی شده است.

,

مدیران و مسئولین در وزارت راه و شهرسازی نیز به رشد منفی و فاجعه بار بخش مسکن در چند سال اخیر معترف هستند. مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی می گوید: بررسی شاخص‌ها نشان می دهد که به دلیل فضای نامساعد کسب و کار در بسیاری از حوزه های اقتصادی و وجود سرکوب مالی طی سال های 1389 تا 1392، بازار مسکن در این بازه زمانی با حجم بالایی از سرمایه‌گذاری مواجه شد.

,

وی در ادامه می افزاید:  از طرف دیگر به دلیل کاهش قدرت خرید خانوارها ناشی از شرایط تحریمی در کشور و همچنین نزولی شدن روند ازدواج طی سال‌های اخیر، تقاضای موثر در بازار مسکن تا حدودی با کاهش مواجه شده است.

,

پیمانکاران بخش ساختمان در کردستان نیز معتقدند که  رشد منفی مسکن طی سال‌های اخیر به دلیل ناتوانی دولت است و چون دولت برنامه ای ندارد خطر جهش قیمتی، بازار مسکن را در آینده تهدید می‌کند.

,

به عقیده آنها رشد منفی مسکن طی سال‌های 92، 93، 94 به دلیل نبود خرید و فروش و عدم انجام معاملات است و در نتیجه واحدهای مسکن روی دست تولیدکنندگان مانده است.

,

برنامه ریزی دولت باید به گونه ای باشد که سرمایه گذاری را به سمت تولید سوق دهد در حالیکه عملا مسکن طی سال های اخیر قفل شده و شاهد توقف رشد تولیدی در این بخش بوده ایم.

,

یکی از شهروندان سنندجی که صاحب بنگاه معاملاتی زمین و مسکن است می گوید: دلایل رکود مسکن در کردستان، کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت‌ها است که باید دولت در این زمینه برنامه ای ارائه دهد اما عدم توانمندی دولت موجب شده است تاکنون هیچ تغییر مثبتی در این بخش نداشته باشیم.

,

در این میان مسئولین دولت یازدهم بر حسب عادت همیشگی توپ مشکلات را به زمین دولت گذشته می اندازند که در بخش مسکن نیز همین رویه را در پیش گرفته اند تا جاییکه استاندار کردستان در چهارمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان بیان کرد:  شرایط کنونی طولانی ترین دوران رکود مسکن در ۵۰ سال اخیر است که به دلایل متعددی هم چون سیاست ها و تصمیمات اتخاذ شده در دولت گذشته ایجاد شده است.

,

استاندار کردستان با اشاره به اینکه رونق بخش مسکن منجر به حل قسمت اعظمی از مشکل بیکاری خواهد شد بر تشکیل ستاد تحرک و رونق بخش مسکن در استان تاکید کرد.

,

با گذشت چندین ماه از این جلسه و فرمان استاندار برای تشکیل ستاد مذکور اما عملا خبری از تشکیل آن شنیده نشده است هر چند که تشکیل ستادها و برگزاری جلسات مختلف تا زمانیکه با ارائه راهکارهای عملی و اثر بخش همراه نباشد نتیجه ای نخواهد داشت و صرفا این جلسات، میتینگ هایی که جز اهداف سیاسی چیزی را دنبال نمی کنند نمی تواند باشد.

,

بخش مسکن بخش تاثیر گذاری در کشور است که سهم بالایی در اقتصاد کشور دارد لذا کارشناسان معتقدند که این می تواند هشداری باشد برای اینکه در آینده با خطر جهش قیمتی در این بخش مواجهه شویم و دولت نمی بایست اجازه دهد که کشور به چنین وضعیتی گرفتار شود.

,

بر اساس گزارش مرکز آمار، با روندی که دولت یازدهم در پیش گرفته، ارزش افزوده فصلی بخش ساختمان در حال نزدیک شدن به صفر است.

,

رکود وحشتناک بخش مسکن در دولت یازدهم، زنگ هشدار را نسبت به کاهش عرضه مسکن در سال‌های آینده به صدا درآورده است. با توجه به اینکه سالانه حدود یک میلیون تقاضای جدید مسکن در بازار ایجاد می‌شود، تاکنون طرح مسکن مهر تا حدی پاسخگوی تقاضای بازار بود اما از این پس با توقف مسکن مهر و عدم عرضه مسکن جدید، شاهد اختلال در بازار مسکن خواهیم بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه