اخبار داغ

رئیس دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه کردستان:

4 گرایش مقطع دکتری در دانشکده ادبیات دانشگاه کردستان ایجاد خواهد شد

4 گرایش  مقطع دکتری در دانشکده ادبیات دانشگاه کردستان ایجاد خواهد شد
رئیس دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه کردستان گفت: درخواست ایجاد چندین گرایش و مقطع جدید را به وزارت علوم داده ایم از جمله سه گرایش ادبیات غنایی, ادبیات عرفانی و ادبیات محض در مقطع دکتری و همچنین رشته آموزش زبان انگلیسی در مقطع دکتری را داده ایم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کرددانش،دکتر محسن پیشوایی رییس دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه کردستان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کُرددانش اظهار داشت: در حال حاضر در این دانشکده حدود 1000 نفر دانشجو در  چهار گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی, زبان و ادبیات انگلیسی ,  زبان و ادبیات عرب  و  گروه زبان و ادبیات کردی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کرددانش,

 

,

وی افزود: دانشکده ادبیات و زیان های خارجی دانشگاه کردستان در گروه زبان و ادبیات فارسی سه مقطع کارشناسی, کارشناسی ارشد  و دکتری, در گروه زبان و ادبیات انگلیسی و زبان‌شناسی دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد, در گروه زبان و ادبیات عرب دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و در گروه زبان و ادبیات کردی فقط مقطع کارشناسی دارد.

,

 

,

وی با اشاره به پذیرش هر ساله 38 دانشجو در این رشته گفت طبق دستورالعمل وزارت علوم باید یک الی دو سری فارغ التخصیل از یک رشته زبان و ادبیات کردی فارغ التحصیل شوند بعد می توانیم درخواست مقطع ارشد را بدهیم بنابراین طبق برنامه ریزی های صورت گرفته برای سال اینده و یا سال 97 در مقطه ارشد رشته زبان وادبیات کردی میتوانیم دانشجو پذیرش کنیم.

,

 

,

دانشکده ادبیات برای سال آینده قصد ایجاد رشته جدیدی را ندارد اما به گفته پیشوایی درخواست چندین گرایش و مقطع جدید را داده ایم از جمله در گروه زبان و ادبیات فارسی درخواست ایجاد و راه اندزی سه گرایش ادبیات غنایی, ادبیات عرفانی و ادبیات محض در مقطع دکتری و همچنین درخواست مجوز ایجاد رشته آموزش زبان انگلیسی در مقطع دکتری را داده ایم که منتظر نتیجه نهایی از وزارت علوم هستیم که اگر مجوز آنها راه اندازی شود برای مهرماه سال آینده در این گرایش دانشجو پذیرش می کنیم.

,

 

,

رییس دانشکده ادبیات دانشگاه کردستان همچنین از پذیرش دانشجو در مهرماه سال آینده در مقطع دکتری رشته ادبیات عربی خبر داد و گفت: با اخذ این مجوز از سال آینده  و در گروه زبان و ادبیات عرب هر سه مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری را داریم.

,

 

,

دانشکده ادبیات دانشگاه کردستان سه آزمایشگاه مجهز دارد که به گفته پیشوایی این آزمایشگاه ها به عنوان مجهزترین مرکز آموزش زبان فارسی در غرب کشور است که برای دانشجویان غیر فارسی زبان ایجاد شده است و همین زمینه جذب دانشجویان خارج از کشور را در این دانشگاه فراهم اورده است.

,

 

,

وی افزود: با توجه به‌ غنای زبان و ادبیات کردی از لحاظ مفاهیم، مضامین، آثار و چهره‌های برجسته‌، و همچنین تلاش در جهت صیانت از این میراث ملی،  از سال 94 اقدام به رشته کارشناسی زبان و ادبیات کُردی کرده ایم و امرروز خوشبختانه با استقبال دانشجویان مواجه است و در هر دوره کل ظریفیت این رشته که حدود 40 نفر است جذب میشود, البته هدف گذاری کرده‌ایم که در مهر ماه سال 97 که اولین دانشجویان این رشته فارغ التحصیل میشوند مقطع ارشد و در سال 1400 مقطع دکترای رشته زبان و ادبیات کُردی را در دانشگاه کردستان راه اندازی کنیم.

,

 

,

پیشوایی تصریح کرد: با توجه به اینکه بحث جهانی شدن و یکسان سازی سنت ها  چه از نظر فرهنگی و اجتماعی و چه سیاسی و اقتصادی باعث میشود خرده فرهنگ ها یا به حاشیه رانده شود و یا حذف شوند یکی از سیاست های وزارت علوم احیا و بازسازی فرهنگ های بومی و محلی ایران زمین است تا با این سیاست باعث احیا فرهنگ ها, زبان ها, گویش ها, و ادبیات بومی و محلی اقوام مختلف ایران باشیم و از نفود فرهنگ بیگانه غرب جلوگیری کنیم و در راستای همین سیاست است که رشته زبان و ادبیات کُردی در کردستان و زبان های ترکی و ... در سایر استان ها بصورت یک رشته دانشگاهی درامده است.

,

 

,

رییس دانشکده ادبیات دانشگاه کردستان هدف از ایجاد رشته زبان و ادبیات کُردی در دانشگاه کردستان را تحلیل و بررسی زبان و ادبیات کُردی، استفاده از توانایی های زبان و ادبیات کُردی، نگارش زبان و ادبیات کُردی با رویکرد آکادمیک، روزآمد و کارآمد کردن زبان کُردی، شناسایی جنبه های مختلف ادبیات کُردی و تقویت آنها، ایجاد بستر و زمینه های لازم برای پرورش نخبگان ادبی و انجام تحقیقات علمی در این حوزه و... عنوان کرد و گفت: هر چند ممکن است در راستای زنده کردن آداب و رسوم و فرهنگ و ادبیات بومی با فقر منابع روبرو باشیم اما امیدواریم با راه اندازی این رشته گامی موثر در راستای احیای فرهنگ و ادبیات بومی که ممکن است تا امروز کمتر به آن پرداخته شده باشد و یا اصلا به ان پرداخته نشده باشد گام برداریم.

,

 

,

وی یادآور شد:  با توجه به هماهنگی‌هایی که صورت گرفته، بناست از مهرماه آینده 2 واحد درس عمومی زبان و ادبیات کُردی به صورت اختیاری برای تمامی رشته‌های مقطع کارشناسی دانشگاه کردستان تدریس شود.

,

 

,

پیشوایی به فعالیت 6 انجمن علمی در این دانشکده اشاره کرد و گفت: انجمن علمی "نمایش" دانشکده ادبیات دانشگاه کردستان دارای دو مقام کشوری است و در حال برنامه ریزی برای برگزاری همایش روایات و نقد ادبی است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه