اخبار داغ

مطالعه از نشانه های فرهنگ جامعه

ردپای یار مهربان در دنیای مجازی/ کتاب الکترونیکی، پدیده ای نو و رو به گسترش

ردپای یار مهربان در دنیای مجازی/ کتاب الکترونیکی، پدیده ای نو و رو به گسترش
گرچه نسخه چاپی کتاب، همچون گذشته طرفداران بسیاری دارد و جایگاه خود را حذف خواهد کرد اکنون باید از پیشرفت تکنولوژی نیز در جهت افزایش سطح آگاهی عمومی در زمینه های گوناگون بهره برد. آشتی دادن افراد با کتاب به کمک ابزارهای دیجیتالی می تواند بهترین راه ممکن برای افزایش سرانه مطالعه باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مشکات برین مطالعه کتاب یکی از نشانه های فرهنگ جامعه می باشد، زیرا از این طریق می توان پیام های اجتماعی، تربیتی، فرهنگی، سیاسی، اخلاقی و... را به صورت تأثیرگذار به جامعه انتقال داد. از سوی دیگر گرایش به کتابخوانی افراد جامعه، فرصتی برای پیشرفت جامعه از لحاظ علمی و فرهنگی می باشد. به طوری که در جهان کنونی یکی از معیارهای توسعه یافتگی کشورها، میزان اقبالی است که افراد جامعه به مطالعه و پژوهش نشان می دهند.

در عصر تکنولوژی با رواج روزافزون تأثیر رایانه در مسائل روزمره، دنیای کتاب و کتابخوانی رنگ و بوئی تازه به خود گرفت و پا به دنیای مجازی گذاشت. در واقع ظهور نشر الکترونیکی این صنعت را دستخوش تحولی عظیم کرده است. کتاب الکترونیکی، پدیده ای نو و رو به گسترس می باشد و در قالبهای مختلف فرامتن (hyperlink)، متن متحرک، صوتی، تصویری، فیلم، انیمیشن و متن ساده قابل عرضه می باشد.

با روی کار آمدن تلفن های هوشمند به همان سرعتی که این محصول به دست کاربران رسید، نشر الکترونیک نیز که بستر خوبی برای دیده شدن پیدا کرده بود پابه پای آن رشد کرد و در حال حاضر گرایش کاربران برای استفاده از این محصولات روی گوشی هایشان بسیار گسترده می باشد که این امر می تواند به مطالعه و کتابخوانی رونق دهد. از سوی دیگر کتابخانه های مجازی گشایشی است برای یافتن کتاب موردنظر بدون صرف زمان زیاد، زیرا با یک جستجوی ساده در فضای مجازی می توان اطلاعات و توضیح لازم را درباره کتاب موردنظر بدست آورد و حتی می توان سریعتر به خرید کتاب مبادرت ورزید. هم چنین امروزه کتابهای الکترونیکی امکاناتی را در اختیار کاربران قرار می دهد که به عنوان فناوری آموزشی بسیار مفید و قابل دسترس است و می تواند در بخشهای مختلف به کار گرفته شود و سبب افزایش بازدهی آموزشی گردد. کتابهای الکترونیکی را می توان روی ابزارهای دیجیتالی نظیر دیسک فشرده، دیسک فشرده دیجیتالی و شبکه های جهانی منتشر کرد.
Image result for ‫نشر الکترونیک‬‎

جایگاه نشر الکترونیکی

مطالعه کتاب در فضای مجازی با فرمت های مختلف از قبیل pdf ،exe و... ، تلفن همراه و کتابخانه های الکترونیکی در جهان به امری رایج مبدل شده است و امید می رود که در کشورهای در حال توسعه نیز مورد استقبال افراد تحصیل کرده به ویژه جوانان و نوجوانان قرار گیرد، زیرا هزینه نسبتاً کمتر انتشار کتابهای الکترونیکی نسبت به نسخه چاپی، ، سرعت بیشتر برای بروز رسانی و انتشار ویرایش های جدید با سرعت و هزینه کمتر و دسترسی بیشتر، سهولت فروش، توزیع و خرید کتابهای الکترونیکی از طریق اینترنت و افزایش روزافزون تعداد استفاده کنندگان اینترنت و خوانندگانی که تمایل دارند از طریق کامپیوتر کتاب و مطلب موردنظر خود را پیدا و مطالعه کنند از مهم ترین عوامل انتخاب سیاست نشر الکترونیکی از سوی برخی ناشران به شمار می آید. امروزه در ایران نیز می توان به سهولت از سایت های مختص دانلود کتابهای الکترونیک بهره مند گردید. برخی کتابهای الکترونیکی، شکل چاپی ندارند و فقط در قالب دیجیتالی منتشر می شوند، همه فرآیند نشر کتاب از زمان تالیف تا قرارگرفتن در محیط وب به صورت الکترونیکی انجام می شود. بنابراین چنین کتابهایی را نمی توان در جهان چاپی و کتابخانه های سنتی یافت.

مزایای نشر الکترونیک

دلایل مختلفی برای استفاده از نشر الکترونیکی وجود دارد. از جمله اینکه زمان کمتری برای خریدن کتاب نسبت به نسخه چاپی لازم دارد. بعضی از کتابهای الکترونیکی رایگان است. کتابهایی که در کتابفروشی ها پیدا نمی شود و حتی کتابهای مرجع که تنها در گذشته در کتابخانه های خاصی یافت می شد و دسترسی همگان به آن میسر نبود اینک در فضای اینترنت به صورت کتاب الکترونیکی (ebook) در دسترس می باشد. مطالعه محتوا به صورت ترکیبی از کتاب های چاپی و الکترونیک می تواند در امر یادگیری و تأثیر گذاری برای کودکان مفیدتر باشد. سهولت دسترسی به عنوان اصلی ترین ویژگی کتابخوانی الکترونیکی از همه بیشتر نسل جوان را با خود همراه کرده است. سهولت انتقال در عین یکپارچگی مطالب، راحتی جستجو به ویژه برای انجام پروژه های تحقیقاتی، در دسترس بودن در همه مکانها، قابلیت حمل آسان، عدم نیاز به فضای فیزیکی گسترده برای نگهداری از دیگر مواردی می باشد که افراد را به سوی استفاده از نشر الکترونیک سوق می دهد. تغییر سایز نوشتار مطالب متناسب با سلیقه در نسخه الکترونیکی کتاب یکی دیگر از عوامل مورد توجه خوانندگان می باشد. هم چنین از این طریق، مردم دسترسی بیشتری به اطلاعات دارند و می توانند بر اساس آن تصمیمات بهتری بگیرند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مشکات برین,
,
,
,
,
, Image result for ‫نشر الکترونیک‬‎,
,
, جایگاه نشر الکترونیکی, جایگاه نشر الکترونیکی,
,
,
,
, مزایای نشر الکترونیک, مزایای نشر الکترونیک,
,
,
Related image
, Related image,

معایب نشر الکترونیک

بسیاری از مردم تمایل بیشتری به پرداخت هزینه برای رسانه های کاغذی دارند و آن را معتبرتر و مؤثرتر می دانند. از سوی دیگر طی تحقیقات انجام شده میزان درک افراد پس از مطالعه نسخه چاپی به دلیل لمس برگه ها و ورق زدن کتاب، بیشتر است و برای خواننده قابل هضم تر می باشد. هم چنین برای استفاده از نشر الکترونیک به رسانه های الکترونیک و نرم افزارهای مربوطه که از فرمت کتاب موردنظر پشتیبانی کند نیاز است. خیره شدن طولانی مدت به صفحه نمایشگر و کیفیت پایین صفحات برخی از نمایشگرها سبب آسیب رساندن به چشم می شود.

یکی از مشکلات کتابهای الکترونیکی در کشورهای در حال توسعه فقدان آگاهی درباره استفاده و دسترسی به آنهاست، به طوری که بسیاری از افراد جامعه حتی در بین دانشجویان هنوز با این موارد آشنایی ندارند. تحقق چنین مساله ای نیازمند کارفرهنگی و ایجاد زیرساخت های مناسب می باشد.

راهکارهایی برای مطالعه کتاب الکترونیکی

برخی از ناراحتی چشم و سردرد در هنگام مطالعه کتاب الکترونیکی رنج می برند در حالی که تنظیم نور و روشنایی صفحه و کاهش زمان خواندن از خستگی چشم و ایجاد سردرد جلوگیری می کند. استفاده از کتابخوان های الکترونیکی بهترین گزینه برای مطالعه این نوع کتاب ها می باشد و بسیار راحت تر از لپ تاپ و... است. صفحه نمایش این دستگاه به چشم آسیب نمی رساند، سبک می باشد و قابلیت حمل آسان دارد.

به طور کلی گرچه نسخه چاپی کتاب، همچون گذشته طرفداران بسیاری دارد و جایگاه خود را حذف خواهد کرد اکنون باید از پیشرفت تکنولوژی نیز در جهت افزایش سطح آگاهی عمومی در زمینه های گوناگون بهره برد. آشتی دادن افراد با کتاب به کمک ابزارهای دیجیتالی می تواند بهترین راه ممکن برای افزایش سرانه مطالعه باشد.

یادداشت از نرگس ریاحی

, معایب نشر الکترونیک, معایب نشر الکترونیک,
,
,
,
,
,
, راهکارهایی برای مطالعه کتاب الکترونیکی, راهکارهایی برای مطالعه کتاب الکترونیکی,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه