اخبار داغ

گزارشی از یک معضل بزرگ اجتماعی؛

اعتیاد،ارمغان بیکاری جوانان رودباری است

اعتیاد،ارمغان بیکاری جوانان رودباری است
خانوادهای رودباری بیکاری را مهمترین عامل روی آوردن فرزندانشان به مواد مخدر در این شهرستان برشمردند و خواستار رفع این معضل اجتماعی شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از"رودبار ما"؛ اعتیاد به مواد مخدر علاوه بر فرد مصرف کننده خانواده های آنها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و گسترش اعتیاد به مواد مخدر به یک معضل اجتماعی تبدیل می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رودبار ما,

نا آگاهی در مورد اثرات زیانبار استفاده از مواد مخدر و عوامل دیگر باعث گرایش جوانان به این بلای خانمان سوز می شود.

,

هنگامی یک جوان به ضرباتی که اعتیاد به سلامت و آینده اش وارد می کند پی می برد که موجب از دست دادن بسیاری از فرصتها در زندگیش شده است.

,

در کنار این افراد خانواده های آنها نیز درگیر اعتیاد آنها شده و تاثیرات منفی بسیاری را در زندگی خانواده ها بروز می دهد.

,

می توان با داشتن اطلاعات کافی در مورد اعتیاد به مواد مخدر و اثرات مخرب آنها بر زندگی افراد از اعتیاد به این مواد جلوگیری کرد.

,

اعتیاد به مواد مخدر اصطلاح نامطلوب و هراس انگیزی است که همه را به یاد قیافه های غیر معمول، پژمرده، قدهای خمیده،چشمانی به گودی نشسته می اندازد.

,

اعتیاد در واقع بیماری مغزی مزمن، پیشرونده و عود کننده است که باعث می‌شود با وجود پی آمدهای ناگوار مصرف مواد، فرد معتاد باز هم برای به دست آوردن یا مصرف مواد مخدر دست به هرکار نامعقولی بزند،این بلای خانمان سوز از آن جهت بیماری محسوب می‌شود که مصرف آن، ساختار نحوه فعالیت مغز را تغییر می‌دهد.

,

برخی از خانوادهای رودباری در گفتگو با رودبار ما علت افزایش اعتیاد در بین جوانان را بیکاری دانستند و گفتند: اعتیاد دربین جوانان این شهرستان  روز به روز در حال افزایش است به گونه ای که  بخش قابل توجهی از منابع انسانی، سرمایه های اجتماعی و اقتصادی این منطقه را از بین برده است.

,

آنها خاطر نشان کردند: وقتی تعدادی جوان بیکار دور هم جمع می شوند حالت افسردگی از نداشتن کار و شادی ، آنها را به سوی اعتیاد و حتی فروش مواد سوق می دهد ؛ تا زمانی که ریشه بیکاری در این شهرستان خشکانده نشود ، زدن حرف درباره ریشه کن کردن اعتیاد تنها موعظه و حرف است.

,

این خانواده ها افزودند: مسوولان باید با پرداخت تسهیلات در امر کارآفرینی و اشتغالزایی از گسترش پدیده شوم اعتیاد در جامعه پیشگیری کنند،با افزایش بیکاری فرزاندمان، اعتیاد در بین آنها شیوع و سن ازدواج آنها نیز افزایش یافته است.

,

رودبارجنوب یکی ازشهرستانهای استان کرمان است که ماهانه گزارش های مختلفی از کشف مواد مخدر دراقصی نقاط آن منتشر می شود که نشان از بحران این معضل در این منطقه محروم دارد.

,

به گفته کارشناسان،باید ضعف‌های زیرساختی را در مورد اشتغال جبران کنیم و با اطمینان روند مناسبی را پیش بگیریم، تا از این طریق بتوانیم فاکتورهای خطر و عوامل مستعدکننده گرایش به مصرف مواد مخدر افیونی را در جامعه کاهش دهیم.

,

تحقیقات به خوبی نشان می دهد تا وقتی که جوانان کشور بیکار باشند و یا از شغل مناسب برخوردار نباشند، افزایش شمار معتادان را در جامعه شاهد خواهیم بود و امر مقابله و پیشگیری نیز سخت تر می‌شود.

,

کارشناسان معتقدند که آشنایی افراد جامعه با فرهنگ اصیل اسلامی برای رفع آسیب‌های فردی و اجتماعی بسیار موثر است و مسوولان نظام اسلامی باید همه تلاش خود را برای پاکسازی جامعه از این معضل خانمان‌برانداز به کار گیرند و ایجاد امکانات معیشتی و رفاهی برای جوانان از وظایف مهم دولت است ، برای تحقق رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر و مقابله با اعتیاد این امر بسیار موثر است.

,

مسوولان رودباری عامل 99درصد از طلاق های  این شهرستان  را اعتیاد می دانند که طی سالهای اخیر روند رو به رشدی داشته است.

,

بیکاری و فرار از مشکلات زندگی و عدم توانایی فرد از روبرو شدن با مسائل اجتماعی و تأمین مالی موجب می‌شود که جوان، مواد مخدر را پناهگاهی برای فرار از فکر و دغدغه‌های خود تلقی کند و به آن پناه ببرد.

,

جامعه دست خوش بی تفاوتی و انحراف از واقعیت های تلخ شده، بطوریکه چشمانمان را به روی حقایق بسته و خود را درگیر حواشی ناامید کننده کرده ایم.

,

وقتی تصویر واقعی شهرستان رودبار جنوب را از لحاظ ناهنجاری ها، مورد بازبینی و سنجش قرار میدهیم با گستردگی فقر، بیکاری و اعتیاد مواجه می شویم بی آنکه مسوولان برنامه ای برای رفع این معضلات اجتماعی داشته باشند.

,

گر آتش بیکاری و اعتیاد بوزد تر و خشک را با هم میسوزاند، آن موقع است که دیگر امیدی به حل آن  نیست.

,

به گزارش رودبارما؛ اعتیاد باعث تحمیل هزینه های هنگفت اقتصادی و انسانی به جامعه و ایجاد تشکیلات عریض و طویل مبارزه با آن، افزایش جرائم متأثر از اعتیاد مثل طلاق ، خودکشی، سرقت، روسپیگری، افسردگی و سرخوردگی اجتماعی، ایجاد فشار و تنش روانی در خانواده ها ، فروپاشی خانواده ، کاستی در تربیت و اجتماعی کردن فرزندان ، ضرر و زیان مالی تنها بخشی از پیامدهای اعتیاد جوانان در اجتماع است.

,

افسوس در کنار این همه معضل و رنج، توجهی جدی به حل این مشکل خانمانسوز نشده و تنها این زمان است که با سرعت در حال خنثی کردن فرصت های طلائی جامعه است.

,

می طلبد مسئولین شهرستانی و استانی در جهت رفع مشکل بیکاری در رودبارجنوب گامهایی بردارند تا با این کار جوانان را از خطر اعتیاد به مواد مخدر که تهدیدشان می کند دور سازند.

,

در کنار اشتغالزایی جوانان، کارگاه های آموزش پیشگیری از اعتیاد نیز به خانواده ها اطلاعات لازم را در مورد زیان هایی که اعتیاد به مواد مخدر به فرد، خانواده و اجتماع می زند داده و خانواده ها راه مبارزه با آنرا فرا می گیرند.

,

ریشه کنی این معضل در شهرستان رودبار جنوب نیازمند بسیج عمومی مردم، مسوولان و مدیران دستگاه های مرتبط می باشد.

,

گزارش از ثنا رودباری

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه