اخبار داغ

وعده ای که با اجرام برجام نیز عملی نشد:

برجامی که در جا زد و وعده هایی که بی عمل ماند/ توقف قطار مسافربری زاهدان-میرجاوه در مسیر پر پیچ و خم برجام

برجامی که در جا زد و وعده هایی که بی عمل ماند/ توقف قطار مسافربری زاهدان-میرجاوه در مسیر پر پیچ و خم برجام
سال گذشته مدیر کل راه آهن سیستان و بلوچستان از احتمال راه اندازی قطار مسافربری زاهدان-میرجاوه خبر داده بود و راه اندازی این قطار را منوط بر لغو تحریم عنوان کردهاما اکنون با گذشت یک سال از اجرای برجام هیچ خبری از راه اندازی قطار میرجاوه به زاهدان نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری لادیز؛ صنایع ریلی دارای مزایای عمده ای است، نقاط قوت ذاتی حمل  و نقل ریلی در ایران، مزیت جغرافیایی ایران در استفاده از حمل  و نقل ریلی، مصرف انرژی پایین، صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش تلفات، آلودگی کمتر و ایمنی بالا از جمله مزایای استفاده از حمل و نقل ریلی در کشور است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, لادیز؛,

دولت با سرمایه گذاری و توجه بیشتر به ظرفیت ها در حوزه ریلی، می تواند زمینه ساز رفع محرومیت بسیاری از شهرهای کشور باشد، صرف نظر از صرفه اقتصادی استفاده از حمل ونقل ریلی، توسعه این حوزه کمک شایانی به آبادانی و پیشرفت بسیاری از نقاط محروم خواهد کرد.

,

راه آهن شهرستان میرجاوه با قدمتی بیش از صد سال، سیستان و بلوچستان را به پاکستان و کشورهای شرق آسیا متصل می کند، درصد بالایی از خدمات حمل و نقل از جمله حمل و نقل مشتقات نفتی، گاز، گازوییل و گاز مایع خانگی توسط راه آهن انجام می شود و سیستان و بلوچستان در حوزه بارگیری رتبه نخست کشوری را داراست.

,

پیش از اجرای برجام ، دولت و مسئولین کلید تمام مشکلات کشور را در اجرای برجام می دانستند و همه مشکلات را گردن دولت قبل انداخته و به جای حل مشکلات کشور همه ی موضوعات را به مذاکرات هسته ای و اجرای برجام گره می زدند اما با اجرای برجام نه تنها هیچ یک از این وعده و وعیدهای رنگارنگ عملی ند بلکه تحریم ها سر جای خود ماند و حتی تحریم های جدیدی علیه کشورمان تصویب شد و تمام وعده و وعیدهای دولت و مسئولین در حد حرف باقی ماند که راه اندازی  قطار مسافربری زاهدان-میرجاوه یکی از این وعده های دولتی ها بود.

,

سه سال پیش راه آهن زاهدان به  شبکه سراسری راه آهن متصل شد و سالیانه 200 هزار نفر را از طریق خطوط ریلی در استان جا به جا می شوند، سال گذشته مدیر کل راه آهن سیستان و بلوچستان در سفر به میرجاوه از احتمال راه اندازی قطار مسافربری زاهدان-میرجاوه خبر داده بود و راه اندازی این قطار را منوط بر لغو تحریم های کشور عنوان کرده  و اجرای این طرح را به اجرای برجام گره زده بود، اما اکنون با گذشت یک سال از اجرای برجام هیچ خبری از راه اندازی قطار میرجاوه به زاهدان نیست و گویا برجام نیز نتوانسته قطار میرجاوه- زاهدان را بر روی ریل قرار دهد و این وعده نیز مانند سایر وعده های دولت به فراموشی سپرده شده است.

,

 

,

 با رفع تحریم ها قطار مسافربری زاهدان - میرجاوه  راه اندازی می شود

,  با رفع تحریم ها قطار مسافربری زاهدان - میرجاوه  راه اندازی می شود,

مدیرکل راه آهن استان سیستان و بلوچستان در این خصوص گفته بود: پیشرفت استان سیستان و بلوچستان مدیون ورود راه آهن به این استان است، اساس شکل گیری شهرستان زاهدان و ادارات قدیم زاهدان در اطراف راه آهن بوده است.

,

مصطفی داوودی افزود: رایزنی هایی در حوزه ریلی با کشور پاکستان به منظور اجاره یک واگن مسافربری انجام گرفته است تا محدوده زاهدان به میرجاوه را از طریق قطار پوشش دهیم اما متاسفانه تاکنون به دلیل کمبود امکانات کشور پاکستان، این امر محقق نشده است، بنابراین به دنبال اجرای پروژه خط راه آهن زاهدان به میرجاوه با عرض خط نرمال با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد تومان هستیم که موافقت های اولیه آن نیز اخذ شده است و امیدواریم با رفع تحریم ها بتوانیم قطار مسافربری زاهدان به میرجاوه و همچنین از میرجاوه به زاهدان و تهران را راه اندازی کنیم.

,

خط آهن زاهدان به پاکستان یکی از عریض ترین خطوط ریلی دنیا است

, خط آهن زاهدان به پاکستان یکی از عریض ترین خطوط ریلی دنیا است,

پرویز ریگی"مسئول اداره راه آهن میرجاوه در گفت و گو با خبرنگار لادیز، اظهار کرد:راه آهن شهرستان میرجاوه قدمتی صد ساله دارد و ساخت آن در سال 1916 توسط دولت انگلیس آغاز و در سال 1917 به اتمام رسید.

,

وی مهم ترین مزیت استفاده از راه آهن را ایمنی بالای آن عنوان و تاکید کرد:  عمده کالاهای صادراتی از طریق راه اهن، گوگرد و سیمان می باشد اکنون بیش از 702 کیلومتر خطوط ریلی از کویته تا زاهدان وجود دارد که از این میزان فقط 94 کیلومتر داخل خاک ایران و بقیه در خاک پاکستان قرار گرفته است و این خط به عنوان یکی از عریض ترین خط ریلی دنیا محسوب می شود.

,

وی خاطرنشان کرد: پس از اتمام جنگ جهانی دوم، ساخت ادامه خط  راه آهن در زاهدان نیز متوقف شد و در حال حاضر از این خط برای واردات و صادرات کالا استفاده می شود، همچنین باجه های پستی نیز با قطار از کشورهای شرق اسیا و پاکستان به زاهدان و سپس به تهران و سایر شهرستان ها حمل می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه