اخبار داغ

اعتبارات ماده 180، سراب یا واقعیت ؟!/ پل هایی که در یاسوج افتتاح نشده به تاریخ می پیوندند

اعتبارات ماده 180، سراب یا واقعیت ؟!/ پل هایی که در یاسوج افتتاح نشده به تاریخ می پیوندند
شهروندان پایتخت طبیعت ایران(یاسوج) به دلیل نداشتن پل های جدید و به انقضاء رسیدن پل های قدیمی در ورودی شهر با یک خطر جدی روبه رو هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل ازبویرخبر، پل چهارم بشار، نامی آشنا اما نچندان خوشحال کننده در پایتخت طبیعت ایران، این اسم را همه به وفور دیده و یا از عملیات های گود برداری آن در منطقه چشم گنجشگی یاسوج بی خبر نیستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بویرخبر، ,

این پروژه که  کلنگ آن در سالهای اخیر توسط شهرداری یاسوج  به صورت امانی( بودجه داخلی )به صورت 50درصد و با توجه به الحاق بندی به نام ماده 180 بر زمین زده شد هنوز آنچنان که بایدذو شاید نتواسنته است مسافران و شهروندان پایتخت طبیعت را راضی نگه دارد.

,

معمای به نام ماده 180

,

این پروژه که در زمان سفر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه وبودجه بر زمین زده شد مهلت 36ماهه را برای تکمیل خود می دید ،اما در حال حاضر به گفته برخی از کارشناسان و شهردار یاسوج این پروژه تنهابا پیشرفت 48درصدی در فاز اول رسیده که یکی از دلایل این کُندی تعلق نگرفتن ماده 180به این پروژه حیاتی است.

,

, ,

این پل که بر روی رودخانه خروشان بشار که امروز دیگر نه آبی دارد و نه خروشی از آن دیده می شود،برای پیوند دادن بلوار رجاء منطقه سالم آباد به بیمارستان امام سجاد(ع)  یاسوج بر زمین زده شد و حتی در وهله ای پیشرفت خوبی در عملیات سازی داشت که می توانست با تکمیل آن تا حدود زیادی مسئله ترافیک کسل کننده ورودی شهر را تسکین ببخشد.

,

13سال از عمر پل کمر خمیده بشار گذشت

,

اما امروز آنچنان که باید و شاید این پروژه همانند پروژ ه بی جان پل سوم بشار خبری نیست؛ پروژه ای که در حال حاضر 13 سالگی خود را طی می کند و هنوز در دولت تدبیر و امید از تدبیر های دولت به نصیب مانده است.

,

هنوز یادمان نرفته است که پروژه بی جان و نیمه راکتی به نام پل سوم بشار بر روی رودخانه خروشان بشار در گذشته نچندان دور کلنگ زنی شد که شاید با تکمیل آن گره های کور ترافیکی شهر یاسوج تا حدودی برطرف می شد.

,

, ,

پروژه پل سوم بشار که یکی از مصوبه های سفر اول دولت نهم به استان کهگیلویه وبویراحمد بود به دستور هیئت دولت برای کاهش ترافیک و پیوند دادن ضلع جنوبی شهر یاسوج به کمربندی یاسوج به شیراز کلنگ زنی شد.

,

 این پل که در انتهای شهرک بلکو و چسپیده به پارک بزرگ غدیر و در کمربندی درون شهری یاسوج قرار دارد در زمان بهرامی شهردار اسبق مرکز استان و استانداری حاج حسینی آغاز به فعالیت کرد.

,

رشد لاک پشتی و توجه مسئولان

,

عملیات احداث پل سوم بشار که به صورت لاک پشتی در حال انجام بود در زمان استانداری نوذری آنچنان که باید و شاید بر روی زبانها نیفتاد تا اینکه نیکزاد کمر به تکمیل این پروژه بست و برای برون رفت شهر یاسوج از بلاتکلیفی ترافیک در ورودی آن اقدامات موثری راآغاز کرد.

,

نیکزاد با تزریق بودجه برای پروژه حیاتی و مهم پل سوم بشار، سعی در به پایان رساندن فاز اول گرفت و رشدی 65درصدی را در عرض چند ماه به ثمر نشاند اما عمر نیکزاد کفاف این موضوع را نداد و این پروژه در گذر رمان رو به فراموشی سپرد.

,

, ,

 تکمیل این پل که می توانست به اکونتوریسم توریستی این شهر نیز کمک شایانی کند و ترافیک کسنل کننده و خیبم ورودی شهر یاسوج و پل های در حال تخریب را از یک مرگ تدریجی رها کند هنوز در بی رغبتی مسوولان برای تکمیل آن به سر می برد.

,

پلی که در تغییر مدیران خبره است

,

این پل که در زمان دولت یازدهم چهار مدیر کل را به خود دیده هنوز به بهره برداری نرسیده است و تنها چیزی که از آن در حال نمود است تغییر مدیران یکی پس از دیگری برای تکمیل این پروژه مبهم است.

,

پلی که در گذر زمان به دلیل خروش های رودخانه بشار در زمان بارندگی و برداشت بی رویه سنگ شکن ها در بستر رودخانه پایه های آن سست شده و شاید هنوز به افتتاح نرسید عمری برای عرض اندام نداشته باشد.

,

وعده های که یکی از پس دیگری سراب شد

,

هرچند در زمان صابری آخرین استاندار دولت دهم دستو ر بر تعطیلی کامل این پروژه و بی اثر بودن آن داده شد ،اما دولت یازدهم هم نتوانست گره کور این پروژه را تکمیل باز کند و وعده های شش ماه بعد، یک سال آینده ، هفته دولت ، این روز و آن روز همه به وعده های پوچ بدل شد و دولت یازدهم هم از تکمیل این پل بی بهره ماند.

,

تفکرات صابری مسئولان دولت تدبیر

,

مسئولان دولت یازدهم که خود را ناتوان در پایان بردن این پروژه مهم می دیدند دست به ابتکاری تازه زدند و با مدد گرفتن از شهرداری یاسوج سعی در کلنگ زنی یک پروژه دیگری در منطقه چم گنجشگی یاسوج با نام پل چهارم بشار شدند.

,

, ,

پروژه ای که به گفته مسئولان می توانست دردی از ترافیک جاده بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج دوا کند و مثمر ثمر واقع شود.

,

کلنگی دیگر برای رزومه کاری

,

اما هنوز نام کلنگ زنی این پروژه بر روی زبان ها بود که ناگهان نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد و دنا خبر از کلنگ زنی پل پنجم بشار در منطقه نرگاه یاسوج داد پروژه که شاید قرن ها باید برای تکمیل آن در نظر گرفت.

,

, ,

شهر جوان یاسوج که امروز در گیر و دار ترافیک در دو سمت ورودی های خود بر روی رودخانه پر متلاطم بشار است، دچار یک تزلزل خاص در ایجاد پل های متصل کننده دو طرف شهر شده که شاید این موضوع در طولانی مدت یک نقطه خطر باشد.

,

پروژه های که شاید با شروع به کار و اتمام آنان در چند سال آینده بتوان گره ترافیکی شهر یاسوج و آن هم در ضلع شرقی پایتخت طبیعت را کمی کاهش داد.

,

اما نکته مهم کلنگ زنی این پروژه ها در جای دیگری نهفته است و آن هم افتتاح و به بهره برداری نرسیدن پل سوم بشار در جنوب غربی یاسوج ، پل چهارم و پل پنجم است که شاید افتتاح آن بتواند بار سنگین ترافیک را از گرده دو پل ورودی شهر یاسوج بردارد.

,

 پل سوم بشار یا همان پل 13ساله پایتخت طبیعت که به زعم برخی از کارشناسان خطر ریزش آن قبل از افتتاح بخاطر شسته شدن پایه های زیر پل در روی خود می بیند هنوز از تدبیر دولت بی نصیب مانده و هنوز در بلاتکلیفی به سر میبدر و پل چهارم بشار نیز به دلیل نبودن بودجه کافی رو به تعطیلی نهاده است.

,

اما جای سئوال اینجا است، چرا هنوز پل سوم بشار به اتمام نرسیده دست به کلنگ زنی پل دیگری با بودجه بیشتری از پل در حال احداث می زنند؟!!

,

خطر در کمین مسافران پایتخت طبیعت

,

مدیر بحران اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد درد گفتگو با برخی از رسانه ها با بیان اینکه تمام شهرهای استان روی گسل‌های زلزله خیز قرار دارند گفت: دوره مقاومت پل های ورودی مرکز استان بر روی رودخانه بشار یاسوج به اتمام رسیده و هر لحظه امکان بوجود آمدن فاجعه وجود دارد.

,

, ,

بیت الله محرابی گفت: تمامی شهرهای کهگیلویه وبویراحمد روی گسل‌های زلزله‌خیز قرار گرفته و در سالهای گذشته زلزله را تجربه کرده‌اند.

,

وی با بیان اینکه دوره مقاومت پل بشار یاسوج به پایان رسیده است افزود: در صورت وقوع هرگونه زلزله و یا حادثه کوچک در کنار این پول می‌تواند فاجعه به بار بیاورد.

,

عزمی وجود ندارد؟!

,

مدیر بحران اداره راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه احداث پل‌های سوم و چهارم بشار یاسوج همچنان نیمه تمام بوده و عزمی برای تکمیل آن‌ها وجود ندارد تصریح کرد: انتظار می‌رود مسئولان و متولیان امر در این زمینه چاره اندیشی کنند.

,

محرابی ابراز کرد: بار‌ها درباره آمادگی برای رویارویی با بحران‌ها جلساتی برگزار شده اما هیچ کدام از خروجی این جلسات عملی نشده و اگر امشب زلزله بیاید آمادگی رویارویی با آن وجود ندارد.

,

تاریخ انقضاء پل های بشار

,

به گفته و طبق جلسات برگزار شده مهلت استفاده از پل های ورودی مرکز استان فقط تا سال 92بوده و مشاور پل اعلام کرده مقاومت پل تمام شده و هیچ گونه مسئولیتی در قبال حوادث احتمالی ندارد.

,

هنوز یادمان نرفته که دولت مردان دولت یازدهم هر روز به بهانه ای گوناگون از کلنگ زنی های متعدد دولت نهم و دهم و نبود بودجه گلایه می کنند و حتی گفته اند که بیشتر این پروژه به اتمام نخواهند رسید.

,

هنوز اندر خم یک کوچه ایم

,

شاید بتوان این موضوع کلنگ زنی های تک شمار دولت یازدهم در این برهه از زمان را یک شانتاژ تبلیغاتی برای افرادی خاص دانست که می خواهند با چنین کارهای روزمه ای از خود برای انتخابات باز کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه