اخبار داغ

مسیر طرح انتقال آب از خلیج‌فارس تغییر می‌کند

مسیر طرح انتقال آب از خلیج‌فارس تغییر می‌کند
به‌منظور حفظ آثار میراث فرهنگی، مسیر باقیمانده خط انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی مورد بررسی‌های باستان‌شناسی قرار خواهد گرفت و در صورت نیاز تغییر مسیر می‌دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمیده چوبک رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی، طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به صنایع جنوب شرق و استان یزد را یک طرح ملی اعلام کرد که هم صنعتی است و هم آب آشامیدنی و کشاورزی منطقه را تأمین می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
چوبک با تأکید بر ضرورت مطالعات باستان‌شناسی پیش از آغاز این طرح تصریح کرد: باوجود اتمام بخشی از طرح پیش رو، پژوهشکده باستان‌شناسی قصد دارد در صورت توافق با مجری طرح، مطالعات باستان‌شناسی را در بخش باقیمانده آن انجام دهد.
,
 
,
وی افزود: در صورت انعقاد قرارداد میان پژوهشکده باستان‌شناسی و مجری طرح در ابتدا مناطقی که لوله‌گذاری شده موردبررسی باستان‌شناسی قرار خواهند گرفت تا اگر آثاری برجای‌ مانده شناسایی شوند.
,
 
,
چوبک گفت: به همین منظور در جلسه این هفته در دفتر معاونت میراث فرهنگی و با حضور مدیر هماهنگی و اجرایی شرکت تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس مقرر شد ابتدا مناطقی که عملیات عمرانی در آن‌ها صورت گرفته مورد بازبینی قرار گیرند و پس‌ازآن مابقی مسیر اجرایی طرح موردبررسی های باستان‌شناسی قرار گیرد.
,
 
,
رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی اظهار داشت: در صورت دست‌یابی به آثار باستانی طرح انتقال آب تغییر مسیر خواهد داد و اگر امکان تغییر مسیر ازنظر فنی وجود نداشته باشد عملیات کاوش نجات بخشی در اولویت قرار خواهد گرفت.
,
 
,
به گفته این باستان‌شناس، در مرحله دوم مطالعات نجات بخشی آثار به‌دست‌آمده مستندسازی شده و در صورت نیاز اقدامات حفاظتی و جابجایی آن‌ها صورت می‌گیرد.
,
 
,
چوبک با اشاره به‌ضرورت انجام مطالعات باستان‌شناسی بیش از اجرای هر طرح عمرانی تأکید کرد: طبق قانون پیش از تأمین اعتبار طرح‌های توسعه و عمران در سازمان برنامه‌وبودجه باید مطالعات منابع طبیعی، محیط‌زیست و میراث فرهنگی در آن‌ها صورت گیرد.
,
 
,
وی گفت: اگرچه توسعه و عمران اموری مهم هستند ولی میراث فرهنگی نیز زیرساخت توسعه محسوب می‌شود، بدیهی است که با انجام به‌موقع مطالعات باستان‌شناسی طرح‌های توسعه‌ای آسیبی به آثار تاریخی نخواهد رساند.
,
 
,
بر اساس بند ج ماده ۱۱۴ قانون برنامه ۵ ساله چهارم، تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات دولتی موظف‌اند قبل از اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی و در مرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی – تاریخی «میراث فرهنگی» اقدام و در طراحی و مکان‌یابی پروژه‌های یادشده نتایج مطالعات را رعایت کنند.
,
 
,
در ماه‌های اخیر عملیات چند طرح عمرانی درزمینهٔ راه‌سازی، سدسازی و کانال‌کشی آب که مطالعات فرهنگی – تاریخی روی آن‌ها صورت نگرفته بود متوقف شد تا پس‌ازآن این مطالعات و کاوش‌های نجات بخشی احتمالی دوباره شروع شود.
,
 
,
 
,
منبع:میزان
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه