اخبار داغ

برداشت شن و ماسه از زرینه رود به چه قیمتی؟ +تصاویر

برداشت شن و ماسه از زرینه رود به چه قیمتی؟ +تصاویر
برداشت شن و ماسه از محل معادن شن و ماسه روستای آغچلوی شاهین دژ با مجوز ، اما غیر اصولی و فاقد ناظر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شاهین پیام  مدتی است در محور شاهین دژ – میاندوآب – شاهد عبور و مرور کامیون هایی هستیم که از جاده های فرعی روستای آغچلوی شاهین دژ خارج شده و با حمل شن و ماسه حاشیه زرینه رود مشکلاتی را در تردد به وجود آورده اند که تبعات فراوانی را نیز به همراه دارد .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاهین پیام ,

 وقتی پیگیر این برداشت شدیم متوجه صدور مجوز از نهاد های مربوطه از جمله اداره ی صنعت معدن و تجارت و منابع آب شهرستان شاهین دژ شدیم که این صدور مجوز با استعلام خواهی از اداره حفاظت محیط زیست  صادر گردیده است،اما آیا با صدور این مجوز ضررهای احتمالی را در نظر گرفته ایم و یا نظارتی بر این برداشت ها وجود دارد که عمدتا هیچ ناظری در محل مشاهده نمیشود.

,

 زمانیکه خبرنگار ما به محل برداشت شن و ماسه در روستای آغچلو اعزام شد با تصویر برداری و پرسش و پاسخ از اهالی روستا متوجه عدم رضایت اهالی این روستا و حتی بارگیری بیش از سقف مجاز این کامیون ها شد.

,

آیا تخریب درختان چند ساله و جنگل های حاشیه این رودخانه ، وارد ساختن ضرری جبران ناپذیر به محیط زیست نیست؟

,

آیا پرکردن محل برداشت های شن و ماسه با خاک و مصالح رواست؟اگر روزی سیلاب آمد چه میشود؟

,

معامله تخریب زیستگاه آبزیان و حتی حیواناتی که با این محل خو گرفته اند با عده ای سودجو که بفکر منافع شخصی خود هستند به چه قیمتی می ارزد؟ آیا اداره صنعت ،معدن و تجارت ناظری بر این امر تعریف کرده است که نظارتی مداوم بر این برداشت ها داشته باشد؟

,

با پیگیری از اداره محیط زیست شاهین دژ جهت چگونگی نحوه پاسخ استعلام منابع آب در خصوص موافقت برداشت شن و ماسه متوجه شدیم که این اداره موافقت خود را مشروط به بندهای ذیل اعلام نموده است:

,

1)هنگام حمل مصالح ،بهره برداری ملزم به استفاده از چادر برای پوشش بار می باشد./که عملا اجرایی نشده است

,

2)عدم ایجاد هرگونه آلودگی زیست محیطی اعم از آب،هوا و خاک./که آب و خاک محل باورود ماشین آلات برداشت آلوده میشود

,

3)تسطیح محل برداشت پس از انجام کار و عدم دپوی مواد معدنی در محل./که تصاویر مربوطه حاکی از عدم اجرا هستند

,

4)دفع اصولی مواد زائد و ضایعات و جلوگیری از ریخت و پاش ضایعات روغنی و غیره به محیط

,

5)عدم تعبیه سرند در محل برداشت./که خوشبختانه مشاهده نشد

,

6)برداشت به نحوی که در مسیر رودخانه تغییری حاصل نگردد./که به طور مسلم آب رودخانه نه تنها مسیر خود را از دست داده بلکه با پهناور شدن در محل مربوطه عامل تبخیر و هدر روی آب نیز مستعد شده است.

,

7)رعایت حریم و ضوابط قانونی سایر ادارات.

,

8) مسئولیت حقوق ناشی از هرگونه مزاحمت و آلودگی و شکوائیه به عهده متقاضی می باشد.

,

9) در صورت برداشت بیش از حد تعیین شده و یا تخریب مناطق خارج از محدوده مورد توافق، طبق مقررات و ضوابط برخورد خواهد شد./که بدلیل عدم وجود ناظر در محل برداشت های بیش از حد مجاز در محل صورت گرفته و محل برداشت با مصالحی همچون خاک و پوزالان پر میشوند.

,

10)عدم تخریب پوشش گیاهی و عدم بهم زدن سیمای طبیعی در محدوده مشخص شده طبق کروکی پیوستی./که متاسفانه نه تنها پوشش گیاهی بلکه درختانی با قدمت چند ساله ریشه کن شده اند.

,

با وجود این ده بند شروطی که اداره محیط زیست پیوست موافقت خود با برداشت شن و ماسه از زرینه رود صادرنموده است نشانگر عدم رضایت این اداره بوده چرا که رعایت تمام شروط مطرح شده بسیار مشکل بوده اما جای سوال است ،اصرار و پافشاری  منابع آب و اداره صنعت و معدن بر واگذاری و صدور مجوز مربوطه چیست؟

,

عبور و مرور این کامیون ها علاوه از تخریب راه روستای آغچلو راه های اصلی حد فاصل این روستا تا محل دپوی شن و ماسه واقع در روستای پاره از توابع بخش کشاورز را نیز بدلیل حمل اضافه بار تخریب نموده است و این اضافه بار حتی موجب پرتاب سنگ ریزه در جاده و وارد نمودن خسارت به خودروهای عبوری می نماید و اکثر رانندگانی که این محور مسیر روزانه شان است از این مسئله بسیار ناراحت هستند.

,

این موضوع میطلبد تا مسئولین ذیربط تلنگری به خود زده و پیگیر موضوع باشند برداشتی مجاز اما غیر اصولی آسیب های جدی را به محیط زیست و حتی زیرساخت های جاده ای وارد مینماید اگر بیشتر دقت کنیم برداشت که چه عرض شود بیشتر شبیه غارت است.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

 

,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه