اخبار داغ

گزارش یک روز با هوای پاک؛

وقتی شاخص‌های آلودگی کاشان اشتباه می کنند

وقتی شاخص‌های آلودگی کاشان اشتباه می کنند
کاش در همه شهرها فقط به نام ‌‌گذاری روز هوای پاک اکتفا نکنند و مثل کاشان، کار عملیاتی انجام دهند. در همه جای دنیا، فقط رسم است که مردم در این روز با دوچرخه و وسایل نقلیه عمومی تردد می کنند و اتومبیل شخصی خود را بیرون نمی آوردند. در کاشان اما بسیار فراتر از اینها عمل می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کاشان اول، «هدف از اعلام روز ملی هوای پاک، ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه بوده است و از آنجا که کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین بخشی است، این روز می تواند عامل مهمی در ایجاد این مشارکت و هماهنگی بین بخشی باشد.»

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشان اول،,

۲۹دی ماه را در تقویم، روز هوای پاک نام‌گذاری کرده اند، البته شایان ذکر است که هفته هوای پاک از ۲۴ لغایت ۲۹ دی ماه سال جاری با عنوان «صنعت پاک، هوای پاک» نامیده شده و عناوین روز های آن به شرح زیر است:

۲۵ دی ماه : روز صنعت و هوای پاک که این شامل شهرستان کاشان نمی شود؛ چون صنعت ما هیچ گونه آلودگی ندارد.
۲۶ دی ماه : روز طبیعت و هوای پاک که البته اداره «محیط زندگانی»(!) حتما تدابیری اندیشیده و ما بی خبریم و نگفته تا ریا نشود.
۲۷ دی ماه : روز قانون و هوای پاک؛ خب معلوم است که ما یکی از قانون‌مندترین شهروندان را داریم و احترام به قوانین همواره در صدر برنامه هایمان قرار دارد.
۲۸ دی ماه : روز مدیریت منابع آلاینده و هوای پاک که در این زمینه خوشبختانه ما آلاینده ای جز منواکسید کربن، دی اکسید گوگرد و ذرات معلق نداریم و این ها فقط برای سالمندان ، بیماران قلبی و ریوی و مادران باردار مضر است و با بقیه کاری ندارد.
۲۹ دی ماه : روز مشارکت مردمی و هوای پاک است. که برای مردم کاشان این اسم بیگانه نیست.

البته کاش در همه شهرها فقط به نام ‌‌گذاری روز هوای پاک اکتفا نکنند و مثل کاشان، کار عملیاتی انجام دهند. در همه جای دنیا، فقط رسم است که مردم در این روز با دوچرخه و وسایل نقلیه عمومی تردد می کنند و اتومبیل شخصی خود را بیرون نمی آوردند. در کاشان اما بسیار فراتر از اینها عمل می شود.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

در این روز شاهد تردد تعداد زیادی اتومبیل شخصی در خیابان هستیم که همه برای طرح رایگان معاینه فنی؛ ماشین‌هایشان را بیرون آورده اند و حتما برای کمتر آلوده شدن هوای شهر قصد دارند در روزهای دیگر با دوچرخه و یا شاید با پای پیاده سر کارشان بروند و خاطرشان جمع باشد از سلامت خودروشان که در منزل پارک شده است. با کمی کنجکاوی متوجه شدیم این طرح در شهرستان همسایه ما؛ آران و بیدگل اجرا نمی شود، خب احتمالا آن جا می خواهند امروز هوایشان کمی پاک تر باشد و بیشتر پیاده روی کند.

,

این وضعیت ما را بر آن داشت که در اینترنت دنبال مصاحبه‌های مسئولین ذیربط بگردیم. فقط با یک مصاحبه روبرو شدیم و از حرف های مسئول مربوطه فهمیدیم هدف از اعلام روز ملی هوای پاک، ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه بوده است و از آنجا که کلید اصلی کاهش آلودگی هوا ، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین بخشی است این روز می تواند عامل مهمی در ایجاد این مشارکت و هماهنگی بین بخشی باشد.(این جمله آشناست؟ بله! این جمله که یادداشت را با آن شروع کردیم، در مصاحبه‌های فراوانی از قول مسئولان مربوطه بیان شده است!)
بعد از خواندن همان مصاحبه به این نتیجه رسیدیم که با ما باید هوای همدیگر را داشته باشیم و هوای شهرمان احتیاج به پاکی ندارد و آمار آلودگی با شاخص۱۲۸ AQI اشتباه گزارش شده است.( بر اساس شاخص کیفی هوا، این شاخص از ۰ تا ۵۰ هوای پاک،۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس،۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.) و روز بدون خودرو و بدون دود که اصلا با کاشان سنخیتی ندارد.

,
,

باز هم برای همان اندک آلودگی و شاید سرمازدگی برخی دستگاه‌های سنجش شاخص آلودگی، با یکی از مراکز مربوط به هدایت اتومبیل‌ها و رانندگان(!) صحبت کردیم. در جواب ما بعد از مقداری پاسکاری و وصل کردن به تلفن چند مسئول مختلف، بالاخره جواب شنیدیم که: «ما برنامه خاصی نداریم.» در ادامه، این مسئله را وظیفه «اداره زنده‌مانی» دانسته و ما تا الان اینقدر قانع نشده بودیم که راست می گوید آلودگی را که همه نباید برایش کاری کنند.

,

به هر حال بعد از تماس با اداره مربوط بعدی، از روابط عمومی شنیدیم که در قمصر برنامه ای دارند در یکی از مدارس و کلی خوشحال شدیم که بالاخره کاچی بهتر از هیچی است و این نسل های آینده اند که باید سلامت باشند.

,

خلاصه که روز هوای پاک باعث شد سیل ماشین ها به سمت معاینه فنی روان شود و انواع وسایل آلاینده‌ در شهر بچرخند و به ریش ما بخندند و ما همچنان امیدواریم در بقیه روزها مشکل آلودگی‌مان کمتر و تنفس بهتری داشته باشیم.

,

زهره حق‌پناه

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه