اخبار داغ

مشاهده موارد مشکوک به آنفلوانزای پرندگان در حاشیه رود ارس/نمونه برداری از مرغ‌ها در اصلاندوز+عکس

مشاهده موارد مشکوک به آنفلوانزای پرندگان در حاشیه رود ارس/نمونه برداری از مرغ‌ها در اصلاندوز+عکس
با مشاهده موارد مشکوک آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در حاشیه رود ارس، اکیپ های بهداشت و دامپزشکی اقدام به نمونه برداری از مرغ های خانگی مناطق مختلف اصلاندوز کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ارس تبار، از دو روز گذشته تاکنون به جهت نمونه برداری از ماکیان محلی در مرغداری های سنتی و خانگی شهر اصلاندوز،محله قره قباق و سایر مناطق، اکیپ های بهداشت و دامپزشکی به منطقه اعزام شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ارس تبار,

در این مدت چندین گونه پرنده در سدمیل مغان و حاشیه رود ارس تلف شدند که دو مورد آن تایید شده و بقیه نیز احتمال می رود به ویروس آنفلوانزای پرندگان مبتلا شدند و بدین جهت نظارت و کنترل از مرغداری ها انجام می شود.

,

صادق صالحی مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل در این باره گفت:نمونه برداری در دو حالت صورت میگیرد،گزارش تلفات یا بیماری و پایش و بررسی سیر بیماری که در اصلاندوز و برخی روستاهای اطراف ارس پایش بیماری برای ردیابی ویروس و اقدام فوری پیش از تلفات و حادتر شدن بیماریست و جای هیچگونه نگرانی نیست و هر اقدامی صورت بگیرد قطعا بصورت شفاف اطلاع رسانی خواهیم کرد.

,

این در حالی است که روابط عمومی دامپزشکی استان اردبیل در اطلاعیه ای اعلام کرد با عنایت به اعلام شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بعنوان سیزدهمین استان درگیر در کشور پیرو شیوع جهانی آن در یک واحد روستایی کوچک در شهرستان گرمی به اطلاع میرساند اقدامات کنترلی مدیریت بحران استان تشدید شده و خوشبختانه مشکلی در سلامت گله مرغهای صنعتی استان وجود نداشته و مصرف مرغ بسته بندی شده کاملا بلامانع بود و سلامت آن مورد تایید است.

,

لازم بذکر است مطالعات اپیدمیولوژیک در خصوص نحوه انتشار بیماری و تایید آزمایشگاهی وجود بیماری در گونه پلیکان وحشی تلف شده در رود ارس، احتمال ورود عامل بیماری از کشورهای همجوار شمالی را قوت می بخشد.

,

لذا ضروریست از هرگونه تماس و شکار پرندگان وحشی و مهاجر اکیدا خودداری و مرغ  و خروس و سایر پرندگان خانگی را نیز در محل های محصور بدون امکان ارتباط با پرندگان غیر اهلی نگهداری کنید.

,

این در حالی است که صادق صالحی مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان گرمی اظهار داشت: با مشاهده موارد مشکوک آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گرمی و حاشیه رود ارس آزمایشات در زمینه شیوع این بیماری در این پرندگان انجام و نتیجه آن مثبت اعلام شد.

,

وی تصریح کرد: براساس گزارشات قبلی و نمونه‌برداری‌هایی که انجام شده بود نمونه‌های آزمایشگاهی تهیه و به تهران ارسال شد که قبل از اعلام نتایج در راستای کنترل این بیماری اقدامات لازم در روستای هیبت سفلی از توابع گرمی انجام شد و متاسفانه نمونه‌هایی که ارسال کرده بودیم امروز گزارش تائید وقوع این بیماری در استان اردبیل یکی در شهرستان گرمی روستای هیبت و دیگری در حاشیه رود ارس توسط پرندگان مهاجر تایید شده و اقدامات لازم انجام شد و بعد از این نیز این اقدامات تشدید می‌شود.

,

صالحی بیان کرد: در رودخانه ارس نوع پرنده‌ مبتلا به این بیماری، پرنده وحشی مهاجر بوده که از نواحی سیبری روسیه در حال مهاجرت به سمت جنوب هستند و در مسیر خود که از روستاهای گرمی نیز عبور کردند سبب به وجود امدن این مشکل شده‌اند.

,

وی افزود: در گرمی نیز در یک واحد روستایی چند تعداد از مرغ بومی آنها تلف شده و اقدامات لازم در این زمینه انجام و در حال حاضر جای نگرانی وجود ندارد.

,

در پی بروز آنفلوانزای پرندگان در برخی استانهای کشور مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز روز سه شنبه در سفر به قزوین وضعیت این بیماری را مورد بررسی کارشناسی قرار داد.

,

مهدی خلج در دیدار با استاندار قزوین گفت: در شرایط کنونی هم پرندگان مهاجر و هر آبگیر وتالابی می تواند به عنوان محل حضور پرندگان یک تهدید برای انتقال بیماری باشد.

,

وی افزود: هرچند هیچ موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در انسان دیده نشده اما همه باید دغدغه بهداشتی داشته باشیم و اگر فردی پرنده ای را لمس کرد حتما باید نگران باشد که این بیماری می تواند از سطح پرنده به دیگران منتقل شود.

,

 

,

, ,

 

,

 

 

,

 

 

,

 

 

,
, ,

 

 

,

, ,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

, ,

 

,
,
,
,
, ,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه