اخبار داغ

یادداشت/

صنعت گردشگری؛ حلقه مفقوده ایجاد اشتغال در کاشمر نیازمند زیرساخت و تبلیغات است

صنعت گردشگری؛ حلقه مفقوده ایجاد اشتغال در کاشمر نیازمند زیرساخت و تبلیغات است
گردشگری مذهبی می تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای جوانان جویای کار کاشمری ایفا کند و نیز این توانایی را دارد که سایر بخش های اقتصادی کاشمر مانند کشاورزی، صنعت و خدمات را به تحرک درآورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کاشمربصیر یکی از اساسی ترین معضلات و مشکلات شهرستان کاشمر وجود معضل بیکاری جوانان و به ویژه تحصیلکردگان در سطح وسیع و گسترده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشمربصیر,

می توان به جرأت گفت که کمتر خانواده کاشمری هست که با دغدغه بیکاری یک یا چند فرزند جوان خود مواجه نباشد و امروزه یکی از اصلی ترین دغدغه های پدران و مادران کاشمری، موضوع ایجاد اشتغال برای فرزندانشان است.

,

برای حل این معضل اساسی ظرفیت های زیاد و متنوعی در این منطقه موجود است. از جمله آن می توان به بخش کشاورزی و صنعت اشاره کرد.

,

اما یکی از ظرفیت هایی که بسیاری از مناطق دیگر از داشتن آن محروم هستند ظرفیت کم نظیر گردشگری مذهبی در شهرستان کاشمر است.

,

کاشمر هم اکنون به برکت وجود چهار زیارتگاه با شکوه یعنی زیارتگاه امامزاده سیدحمزه(ع)، سیدمرتضی(ع)، سیدمحمد(ع) و زیارتگاه شهید آیت الله مدرس(ره)، دومین شهر زیارتی استان خراسان رضوی لقب گرفته است به گونه ای که به گفته مسئولان با پذیرایی سالانه از 3 میلیون زائر، بعد از مشهد مقدس بیشترین زائر را در میان شهرستان های استان خراسان رضوی دارد.

,

اما علی رغم وجود چنین ظرفیت کم نظیری در این شهرستان به نظر می رسد آن گونه که شایسته و بایسته است از آن برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در منطقه کاشمر بهره برداری نشده است.

,

شاید یکی از دلایلی که منجر شده است صنعت گردشگری در کاشمر ظرفیت کامل خود را در اختیار اشتغالزایی و ایجاد درآمد پایدار برای شهرستان نگذارد، عدم وجود زیرساخت های لازم در این بخش می باشد.

,

به عنوان نمونه علی رغم آنکه گفته می شود در هر سال 3 میلیون زائر به کاشمر می آیند این سؤال مطرح می شود که آیا آمار دقیقی هم از میزان ماندگاری این مسافران ورودی به کاشمر به دست آمده است؟!

,

آنچه در بهره برداری از ظرفیت صنعت گردشگری مهم است در کنار آمار بالای ورود مسافر، بحث میزان ماندگاری آن هاست.

,

کاشمر این جذابیت را دارد که با توجه به ظرفیت های مذهبی و نیز طبیعی موجود، مسافران را چند روزی در خود نگه دارد.

,

در کنار زیارتگاه های متعددی که ذکر آن رفت، جاذبه های طبیعی کاشمر به ویژه در مسیر کوهستانی و دیدنی جاده کاشمر به کوهسرخ و نیز خود بخش زیبا، سرسبز و کوهستانی کوهسرخ با جاذبه های متعدد و دیدنی طبیعی می تواند آن قدر برای مسافران و زائران جذاب و جالب باشد که آن ها را ترغیب به ماندن بیشتر در این شهرستان کند.

,

به عبارت دیگر باید گفت که خداوند نعمت خود را بر این منطقه تمام کرده است و ما در بحث نعمت های خدادادی چیزی کم نداریم اما مشکل کاشمر مربوط به آن جاهایی می شود که بر عهده مردم و مسئولان بوده است.

,

همان گونه که اشاره شد آماده نبودن زیرساخت های لازم برای افزایش ماندگاری زائر و مسافر در این شهرستان از جمله کمبودهایی است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

,

شما فرض را بر آن بگذارید که یک مسافر ورودی به کاشمر قصد کند برای زیارت امامزادگان این شهر و نیز تفریح و بازدید از جاذبه های طبیعی کوهسرخ چند روزی را در کاشمر بماند.

,

حالا آیا شما مکان مناسب و با قیمت مناسبی سراغ دارید که او را راهنمایی کنید تا بتواند چند روزی را مهمان شهر ما باشد؟!

,

درست است که زائرسرای سیدمرتضی(ع) و چند سوئیت پراکنده در برخی مراکز مانند خانه معلم وجود دارد اما باید قبول داشت که این تعداد، پاسخگوی زائران کاشمر در فصل های بهار و تابستان نیست.

,

در بهار و تابستان بارها و بارها مشاهده شده است که پارک جنگلی زیارتگاه سیدمرتضی(ع) مملو از چادرهای زائران بوده است و طبیعی است که نباید انتظار داشت یک خانواده برای چند روز ماندن در کاشمر از چادر استفاده کنند.

,

در کنار نبودن اماکن اقامتی کافی و ارزان قیمت باید به نبود برخی دیگر از امکانات هم اشاره کرد.

,

از جمله آن نبود چند سوغات سرای بزرگ و کامل در سطح شهر و حتی در زیارتگاه های متعدد کاشمر است.

,

کاشمر؛ سوغاتی های زیادی برای زائران و مسافران می تواند داشته باشد. شما فرض کنید اگر هر زائر ورودی به کاشمر فقط یک کارتن کشمش از این شهر خریداری کند چه حجم بالایی از کشمش تولیدی باغداران کاشمر به فروش خواهد رسید و چه تأثیر بالایی در رونق بخش کشاورزی خواهد داشت.

,

در مجموع باید گفت که گردشگری مذهبی می تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای جوانان جویای کار کاشمری ایفا کند و نیز این توانایی را دارد که سایر بخش های اقتصادی کاشمر مانند کشاورزی و صنعت و خدمات را نیز به تحرک درآورد، به شرط آنکه زیرساخت های لازم آن فراهم آید.

,

ضمن اینکه از تبلیغ نام و ظرفیت های کاشمر به عنوان دومین شهر زیارتی استان هم نباید غفلت کرد. تبلیغی که این روز ها با توجه به گسترش تکنولوژی و فضای مجازی باید به سبک و سیاق متناسب با این فضا انجام شود. مسئولیتی که سنگینی آن بر دوش هنرمندان کاشمری است؛ از عکاسان و فیلم سازان گرفته تا شاعران و خبرنگاران!

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه