اخبار داغ

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان:

محدودیت منابع یکی از آفت های حفظ آثار تاریخی است/ثبت خانه حکیم هیدجی زنجان به عنوان یک مکان رویداد تاریخی

محدودیت منابع یکی از آفت های حفظ آثار تاریخی است/ثبت خانه حکیم هیدجی زنجان به عنوان یک مکان رویداد تاریخی
مدیرکل میراث فرهنگی زنجان گفت: ما محدودیت منابع داریم و محدودیت منابع یکی از آفت های حفظ آثار تاریخی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یحیی رحمتی امروز در گفت و گو با خبرنگار عصر زنجان، با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی فقط در صورت رضایت مالک اجازه ثبت و مرمت این بنا را دارد، اظهار کرد: کسانی که مالک این بنا هستند هیچ نسبت سببی یا نسبی با حکیم هیدجی ندارند و در خانه های این چنینی یکی از شرایط سخت برای میراث فرهنگی رضایت مالک است که شرط تملک گذاشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر زنجان,

وی گفت: اعتبارات تملک در سازمان میراث فرهنگی ملی است و به همین دلیل شهرداری هیدج برای تملک بنا اقدام خواهد کرد.

,

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان ادامه داد: تا کنون برای این بنا پرونده ثبتی آماده نشده است چراکه بنا فاقد ارزش معماری است و بر اساس آخرین مذاکرات صورت گرفته با شهرداری هیدج مقرر شد بعد از تملک کامل بنا، به عنوان یک مکان رویداد  یعنی به واسطه شخصی که در آنجا متولد و .زندگی کرده است، ثبت شود.

,

رحمتی با اشاره به اینکه یکی از وظایف دولت حمایت از مالکان و بهره بردارانی است که از فضاهای تاریخی استفاده می کنند، اظهار کرد:  لازمه حمایت از مالکان و بهره برداران، اول ثبت بنا و بعد رضایت و اجازه مالک است که به ما اجازه مرمت می دهد.                                   

,

وی با اشاره به اینکه  ما محدودیت منابع داریم و محدودیت منابع یکی از آفت های حفظ آثار تاریخی است،تصریح کرد: در سالجاری مرمت مسافرخانه اسلامی با همکاری مالک صورت گرفت و همینطور مرمت یک کاروانسرا در بازار پایین نیز با مشارکت مالک به اتمام رسید.

,

گفتنی است محمد حکیم هیدجی از بزرگان فلسفه و از حکماء و عرفای نامدار ایران است. وی در هیدج از توابع زنجان در سال ۱۲۷۰ هجری قمری به دنیا آمد. از آثار او می توان به شرح منظومه سبزواری، رساله دخانیه، دانشنامه، کشکول هیدجی، دیوان فارسی و دیوان ترکی وی اشاره نمود. دیوان ترکی حکیم هیدجی مشهورتر است و بارها در تبریز و زنجان به چاپ رسیده است در اشعار ترکی این عارف نامدار ابتدا "مغنی" تخلص می نمود و سپس تخلص خود را به هیدجی تغییر داد. اکثر اشعار وی در موضوعات عرفانی و اخلاقی و گاهی اجتماعی است.

,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه