اخبار داغ

باگذشت 7 سال از آغاز پروژه؛

منوریل اسیر بی‌توجهی دولتمردان

منوریل اسیر بی‌توجهی دولتمردان
ماه‌ها و روزهای پایانی سال 95 در حالی برای شهروندان قمی فرامی‌رسد که به نظر نمی‌آید امسال هم شاهد بهره‌برداری از یکی پروژه‌هایی باشند که سال‌ها است از زمان کلنگ زنی آن می‌گذرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از انقلاب نیوز،  کلنگ پروژه منوریل قم در مردادماه سال 88 بر زمین زده شد و قرار بود این پروژه ملی در مدت‌زمان 30 ماه به بهره‌برداری برسد تا با جابجایی 25 هزار نفر مسافر  در ساعت خدمتی برای زائرین و مجاورین حرم حضرت معصومه (س) باشد، اتفاقی که تاکنون رنگ واقعیت به خود نگرفته است و به نظر نمی‌آید امسال هم گره این پروژه ملی باز شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, انقلاب نیوز,

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که از شروع به کار این پروژه اختلاف‌نظرهای بسیاری بین کارشناسان و صاحب‌نظران، در خصوص اجرای منوریل در قم وجود داشت اما نکته قابل‌تأمل در این پروژه عدم تزریق بودجه کافی و مناسب برای بهره‌برداری از آن بود که از همان ابتدا اجرای آن را با مشکل مواجه کرد.

,

درحالی‌که در سال‌های اخیر شاهد تغییرات در سطوح بالای مدیریتی استان بودیم امانگاه‌ها به این پروژه در تمامی این مدت یکسان بود به‌طوری‌که در طی این سال‌ها تغییری در پیشرفت پروژه رخ نداده است.

,

این در حالی است که هم‌زمان با شروع به کار دولت یازدهم و اولویت‌دهی مدیران دولتی به اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام انتظار می‌رفت این پروژه هم به بهره‌برداری برسد هرچند که حجت‌الاسلام صالحی منش استاندار سابق قم، ابتدا پایان سال 93 و سپس ابتدای سال 94 را زمان بهره‌برداری از فاز نخست این پروژه عنوان کرده بود اما این وعده‌ها هیچ‌گاه عملی نشد و هر بار با خرید زمان بهره‌برداری از آن را به آینده موکول کردند.

,

از سوی دیگر سقائیان نژاد شهردار قم نیز که یک سال از حضورش در شهرداری قم می‌گذرد از کمبود بودجه برای این پروژه خبر می‌دهد و می‌گوید: درصورتی‌که اعتبارات موردنیاز پروژه تأمین شود امسال شاهد بهره‌برداری از این پروژه خواهیم بود، از طرف دیگر تاکنون در مسیر اجرای این پروژه ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و به همین میزان هم اعتبار نیاز است.

,

حال این‌که تنها موضوعی که در سال‌های اخیر تکرار شده است وعده‌هایی که برای بهره‌برداری از این پروژه داده‌شده است و هر بار در آستانه دهه فجر و یا هفته دولت صحبت از افتتاح آزمایشی منوریل بوده است.

,

دامنه‌ای بی‌توجهی به این پروژه به حدی زیاد بوده که بارها صدای مردم و حتی اعضای شورای اسلامی شهر قم را نیز درآورده است به‌طوری‌که سال گذشته حسن بختیاری نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم ضمن انتقاد از مسئولان استان، تأکید کرد: متأسفانه بیش از یک سال است سکوتی سهمگین بر مباحث پروژه حکم‌فرماست و شهروندان قمی شاهد فعالیت محدود پیمانکار که بیشتر شبیه به خاک‌بازی کودکانه است می‌باشند و این در حالی است که ابهامات روزهای سخت شروع پروژه نه‌تنها رفع نگردیده است بلکه ابهامات و اشکالات بیشتری نیز قابل‌طرح است.

,

از طرف دیگر کش‌دار شدن و بی‌توجهی‌های صورت گرفته به این پروژه صدای بزرگان و علما را هم درآورده است، به‌طوری‌که آیت‌الله هاشمی شاهرودی سال گذشته در دیدار شهردار قم از روند کند پروژه‌های استان انتقاد کرد.

,

وی در خصوص پروژه منوریل که قرار بود در سال 93 افتتاح شود، گفت: برای اجرای این پروژه از محل بیت‌المال هزینه شده است و باید زمینه لازم برای به اتمام رسیدن این پروژه مهیا شود. 

,

بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر: دولت به تعهد خود در پروژه منوریل عمل‌نکرده است

,

بابیان این‌که روند پیشرفت پروژه منوریل با کندی روبه‌رو شده است، اظهار داشت: در جلسه‌ای که سال گذشته با پیمانکار پروژه منوریل برگزار شد، قرار شد مبلغ  100 میلیارد تومان به پیمانکار پرداخت شود.

,

وی افزود: مقررشده بود که 50 میلیارد بر اساس پیشرفت کار توسط شهرداری و مابقی نیز توسط دولت پرداخت شود.

,

بیاتی به موافقت سایر اعضای شورای اسلامی شهر در همان زمان اشاره کرد و گفت: حتی شورای اسلامی شهر در این خصوص مصوبه داشت و اعضای شورا با پرداخت 50 میلیارد تومان موافقت کرده بودند.  

,

وی افزود: بعدازآن هم، دو یا سه  جلسه برگزار شد و به‌صورت آزمایشی دو واگن نیز نصب شد.

,

رئیس شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: این واگن‌ها6 ماه دوره آموزشی را سپری کرده‌اند و علاوه بر این قرار بود 4  واگن نیز خریداری شود

,

وی بابیان این‌که هم‌اکنون پیشرفت این پروژه با کندی روبروست، تصریح کرد: شورای اسلامی شهر با بررسی‌های انجام‌شده  موافقت خود را با اجرایی شدن فاز اول پروژه تا میدان شهید مطهری اعلام کرده است.

,

انتظار مردم از نمایندگان مجلس

,

در این میان انتظار می‌رود نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی که هم‌اکنون هم دو نفر از آن‌ها در هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی حضور دارند وارد این موضوع شده و اجازه ندهند بیش از این هزینه‌های مازاد بر مدیریت شهری و درواقع به شهروندان وارد شد.

,

به‌هرحال پیگیری‌های علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، احمد امیرآبادی عضو هیئت‌رئیسه مجلس و همچنین حجت‌الاسلام ذولنور دیگر نماینده قم می‌تواند باعث پاسخگویی دولت در خصوص عدم‌حمایت از این پروژه شود.

,

بااین‌وجود  درحالی‌که در سال آخر دولت روحانی به سر می‌بریم، به‌خوبی می‌توان این موضوع را فهمید که دولتی‌ها چندان تمایلی برای اجرایی شدن این پروژه ندارند، به‌هرحال این پروژه میراث دولت دهم است و به هر میزان که بهره‌برداری از آن به تأخیر بیفتد می‌توان بر میزان انتقادها علیه دولت قبل که به‌عنوان یک راهبرد در دولت تدبیر و امید شناخته می‌شود، اضافه کرد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه