اخبار داغ

آیت الله سید حسن عاملی:

« ۱۹ ژانویه» برای ما آذری های مسلمان ، یک نقطه عطف تاریخی است / ایران و آذربایجان هر دو فرزند یک مادر هستند

« ۱۹ ژانویه» برای ما آذری های مسلمان ، یک نقطه عطف تاریخی است / ایران و آذربایجان هر دو فرزند یک مادر هستند
آیت الله عاملی با اشاره به واقعه تاریخی ۱۹ ژانویه اظهار داشت: « ۱۹ ژانویه» برای ما آذری های مسلمان ، یک نقطه عطف تاریخی و روز بزرگی است بگونه ای که ما باید این روز را هر ساله پاس بداریم .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  تبریز بیدار ، آیت الله سید حسن عاملی امام جمعه اردبیل همزمان با روز ۱۹ ژانویه و واقعه تاریخی همبستگی مردمان دو سوی ارس در اظهارات قابل تامل توجه بیش از پیش به این واقعه را خواستار شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  تبریز بیدار ،,


نماینده ولی فقیه فقیه در اردبیل در ابتدای سخنانش گفت:  وجود گرامی حضرت ختمی مرتبت وشخصیت شخیص آن حضرت، بزرگترین عامل وحدت واجتماع است. پیرامون آنچه انسانها را دور هم جمع می کند واز آنها «واحد مجموعی» می سازد و از این رهگذر، هویت آنها را شکل می دهد بحث های مهمی صورت گرفته است . برخی عامل «خون» ، بعضی «نژاد»، جمعی« زبان » وپاره ای « محدوده جغرافیایی »را مولفه های وحدت ، اجتماع و نشان هویت اشخاص و جوامع می دانند ولی هیچکدام از آنها به قوت باور های اعتقادی و دینی نیست. بویژه اعتقاد ومعارفی که حضرت ختمی مرتبت (ص) به عنوان خاتم انبیاء وخاتم تمام افکار و اندیشه ها آورده است. الخاتم لما سبق و الفاتح لما استقبل.

وی تاکید کرد: این عامل ،کماً وکیفاً از تمام عوامل بالاتر است. از جهت کمی می تواند فراتر از قومیت و ملیت عمل کند وهمه را تحت یک اعتقاد گرد آورد. همچنانکه جاذبه رسول خدا(ص) بیش از یک میلیارد ونیم جمعیت بشری را جمع کرده است واز جهت کیفی نیز می تواند آنچنان عمیق باشد که با قتل وشکنجه وزندان و... ذره ای از آن کم نشود .. بلال را که تنها چند روز بود ایمان آورده بود ، روی شن های داغ حجاز می خواباندند وتازیانه های سنگین می زدند اما جز احد احد از او نمی شنیدند. پدر ومادر عمار را که اندک زمانی بود ایمان آورده بودند با دوشتر ، دو نیمه کردند اما نتوانستند اهانت به رسول خدا (ص) را برزبان آنها جاری سازند .

وی افزود: گاهی چندین نسل باورمند ، تحت شدیدترین بمباران اعتقادی قرار می گیرند ، اما راسخ تر از کوه بر باورهای مقدسشان پای می فشارند . من از همین نقطه به بحث بسیار مهمی که مربوط به «۱۹ ژانویه» مصادف با ولادت حضرت ختمی (ص) مرتبت است وارد می شوم.

آیت الله عاملی در ادامه با اشاره به واقعه تاریخی ۱۹ ژانویه اظهار داشت: « ۱۹ ژانویه» برای ما آذری های مسلمان ، یک نقطه عطف تاریخی و روز بزرگی است بگونه ای که ما باید این روز را هر ساله پاس بداریم . حدود ۲۴ سال پیش در دی ماه سال ۱۳۶۸ در اواخر حکومت شوروی سوسیالیستی حادثه بزرگی در مرز ایران وشوروی اتفاق افتاد، بدین قرار که در اثر ضعف دولت شوروی ، مهار مرزها ازدست رفت واز مرکز دستور رسید که از جدیت در کنترل های امنیتی بکاهند ، وجود اختلاف بین مسئوولین شوروی سوسیالیستی نیز این بهم ریختگی را تشدید کرد وآثار فروپاشی هویدا گردید . لازم به ذکر است که مقدمات فروپاشی از سال ۶۹ آغاز شد، هنگامی که اهالی متدین آذربایجان این از هم گسیختگی را احساس کردند بطرف مرزهای ایران هجوم آوردند. آنها هرروز در کنار رود ارس می ایستادند وبطرف ایران ندای الله اکبر وندای لا اله الا الله سر می دادند و در قالب شعار نسبت به ایران وایرانی ابراز عشق و احساسات می کردند با تعبیراتی فراموش نشدنی نظیر : " بیز سیزینن قارداشوخ ایرانچون حسرتوخ " و " یاد دان چیخماز ایرانمیز"  که هنوز نیز از یاد ها نرفته است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از همان آغاز ، انتظار چنین روزی را داشت و خود را برای استقبال آماده کرده بود. گزارش مراکز تحقیقاتی ومطالعاتی ایران نشان می داد که مردم آذربایجان نسبت به ایران واسلام بشدّت اظهار علاقه می کنند و با ضعف یا زوال دولت کمونیستی، قطعاً این عطش به صورت هجوم سیل آسا به طرف ایران ، خودرا نشان خواهد داد. از طرفی گزارش ها نشان می داد ممنوعیت ۷۰ ساله عطش آنها را به اسلام وایران صد چندان کرده است . از این رو مردم ایران ونیروهای حکومتی کاملاً در مرزها آماده بودند وتهران دستور داده بود چنانچه مردم آذربایجان بطرف مرزها آمدند یا حتی وارد خاک ایران شدند از آنها استقبال شود واز ورودشان ممانعتی بعمل نیاید .

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: مردم مسلمان آذربایجان ۷۰ سال منتظر چنین روزی بودند. از مرز بیله سوار تا نخجوان، آنسوی ارس، پر بود از آذری هایی که هر روز جمع می شدند، شعار می دادند وبه اسلام و ایران ابراز علاقه شدید می کردند . آنها از اینکه از خفقان ۷۰ ساله آزاد می شدند بشدت خوشحالی می کردند تا اینکه در« ۱۹ ژانویه » بزرگترین حادثه تاریخ اخیر آذربایجان بوقوع پیوست .

 عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: شعارهای روزانه آنها را قانع نمی کرد، « ۱۹ ژانویه » تا ساعت ۱۰ صبح شعار دادند اما از نیروهای روس اطمینان نداشتند تا اینکه از شدت ازدحام ، هرچه مأمور ،تانک و هلی کوپتر بود کنار رفت وآنها یکباره سیم خاردارها را برداشته وخود را در زمستان سرد به آب زده وداخل خاک ایران شدند هر جا می نگریستی جمعیت فراوانی بود که بسوی ایران سرازیر می شد از خشکی ، از رودخانه و ...

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با بیان اینکه ایران برعکس قواعد بین‌المللی هیچ مانعی ایجاد نکرد، زیرا آذری‌ها با شعار لااله الا الله و الله اکبر به وطن تاریخی خودشان ابراز احساسات می‌کردند، گفت: مردم آذربایجان نیز به مجرد ورود به ایران ناباورانه از اینکه در سرزمین ایران هستند خاک را بوسیدند و تاکید داشتند که هفتاد سال با عشق به اسلام و ایران و امام رضا (ع) و در حسرت ایران و حسرت مسجد و دینداری زیسته‌ایم.
 

,
,

آیت‌الله سید حسن عاملی با اشاره به اینکه در این حادثه بازی عشق به دین و ایران با هجوم به مساجد و زیارت پرچم امام حسین (ع) و قرائت قرآن در اعلی خود تجلی یافت، افزود: همزمان جمعی از اتباع ایران نیز وارد  آذربایجان  شدند و اتباع آذری نیز همانند ایرانیان برای پذیرائی از میهمانان سنگ تمام گذاشتند و هر چه تحفه‌ها، هدیه‌ها و خلعتی‌ها بود با عشق و وفور ارادت پیشکش مهمانان ایرانی خود می‌کردند.
 

,
,

عاملی با بیان اینکه برخی بر این باورند دولت وقت شوروی سوسیالیستی عمدا راه را باز کرد تا ارتش سرخ شوروی بهانه‌ای برای ورود به باکو پیدا کرده و جنایت ۲۰ ژانویه سال ۱۹۹۰ را رقم زند، تصریح کرد: این سخن درست نیست بلکه عکس قضیه صادق است. ارتش شوروی از حرکت مردم آذربایجان به طرف ایران و از شدت اجتماع هراسناک و به شدت عصبانی بودند و برای ارعاب مردم و جلوگیری از قیام آنها به دستور دفتر سیاسی حزب کمونیست و شخص گورباچف، واحدهای نظامی وسیعی را از سایر مناطق شوروی به دروازه‌های باکو انتقال دادند و ارتش سرخ شبانه وارد باکو شد و مردم را در ۲۰ ژانویه قتل عام کردند که در این جنایت  ۱۳۵ نفر کشته و بیش از ۷۰۰ نفر زخمی شدند.

,

 

,

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل اشتباه بزرگ گورباچف را عاملی برای افزایش نارضایتی مردم نسبت به حکومت شوروی سوسیالیستی دانست و گفت: در نتیجه مردم آذربایجان یکپارچه به پا خواستند و با قیام خود رهبر کمونیست این کشور با هواپیمای نظامی حکومت شوروی به مسکو فرار کرد و در نهایت مردم آذربایجان با ضعف دولت شوروی عکس‌العمل خوبی  نشان دادند و وارد ایران شدند و با وجود اینکه بسیاری از آنها مایل به مراجعت نبودند اما مسئولان ایرانی ناگزیر با اهداء قرآن آنها را به مراجعت راضی کردند.

, نماینده ولی فقیه در استان اردبیل اشتباه بزرگ گورباچف را عاملی برای افزایش نارضایتی مردم نسبت به حکومت شوروی سوسیالیستی دانست و گفت: در نتیجه مردم آذربایجان یکپارچه به پا خواستند و با قیام خود رهبر کمونیست این کشور با هواپیمای نظامی حکومت شوروی به مسکو فرار کرد و در نهایت مردم آذربایجان با ضعف دولت شوروی عکس‌العمل خوبی  نشان دادند و وارد ایران شدند و با وجود اینکه بسیاری از آنها مایل به مراجعت نبودند اما مسئولان ایرانی ناگزیر با اهداء قرآن آنها را به مراجعت راضی کردند.,

 

,

آیت‌الله عاملی ۱۹ ژانویه را روز شکستن تابوی ۷۰ ساله دولت کمونیستی از سوی مسلمانان فهیم آذربایجان  و روز ابراز تعلق خاطر خود به اسلام و ایران دانست و بیان کرد: اینکه ملتی پس از ۷۰ سال تبلیغات ضددینی و ضدایرانی، اصالت و هویت خود را حفظ کند و وطن تاریخی خود را فراموش نکند، کار بسیار بزرگ و ارزشمند است و نباید فراموش شود.
 

,
,

وی اظهار کرد: روسها سرمایه‌گذاری سنگین هفتاد ساله علیه اسلام و ایران کرده بودند تا هر دو فراموش شود که علاوه بر این اقدام شوم آنها برای آذری‌ها تاریخ تحریف شده نوشته بودند رئیس جمهور سابق آذربایجان می‌گفت تاریخ ملت ما را روسها نوشته‌اند اگر من هم خلاف آن را بگویم مردم نمی‌پذیرند، روسها در مسیر تشکیل هویت جدید الفبای عربی را عوض کردند تا همه چیز فراموش شود اما آذری‌ها در روز ۱۹ ژانویه همه این شیطنتها را پنبه کردند و عملا نشان دادند تا قیامت احدی نمی‌تواند آنها را از اسلام و وطن تاریخی‌شان جدا کند.
 

,
,

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با تاکید بر اینکه ما از این پس هر سال ۱۹ ژانویه را بنام روز آذری‌های مسلمان جهان جشن خواهیم گرفت تا تحریفی در تاریخ  و هویت آذری‌ها صورت نگیرد، گفت: این اقدام بسیار ارزشمند آذری‌ها، اوهام و خیالات باطل بسیاری را برهم زد و من به نوبه خود به این جماعت خیال‌پرداز و متوهم توصیه می‌کنم سری به مساجد آذربایجان بزنند و از شور جمعه و نماز جماعات، از اجتماعات عاشورا و تاسوعا، رمضان و شبهای قدر آن و دیگر مناسبتهای مذهبی آنها و دست کم از سروده‌های مفاخر بزرگ آذری‌ها نظیر نظامی گنجوی که وطن خود را اینگونه تعیین و تعریف  کرده "همه عالم تن است و ایران دل؛ نیست گوینده زین قیاس خجل" درس بگیرند.
 

,
,

آیت‌الله عاملی با اشاره به تلاش برخی برای تغییر و تحریف این حادثه تاریخی و بزرگ تاکید کرد که اگر بناست روزی بنام آذری‌های جهان نامگذاری شود آن روز را اکثریت تعیین خواهند کرد نه اقلیت و نه غیر آذری‌ها، بلکه اتخاذ هر تصمیمی در هر امر مهمی منطقا باید توسط اکثریت باشد.
 

,
,

وی بیان کرد: برخی تاریخ حادثه ۱۹ ژانویه را مصادف با ۳۱ دسامبر می‌دانند,  من از آنها قدردانم که به زنده نگهداشتن این حادثه اهتمام ورزیده‌اند ولی از آنها می‌خواهم ابتدا در این مهم با ما همراه باشند و در ثانی زمان دقیق حادثه را تغییر ندهند, روز ۳۱ دسامبر هیچ حادثه‌ای به وقوع نپیوسته و این اتفاق بزرگ روز ۱۹ ژانویه بوده است و حوادث تاریخی نباید با استحسانات عقلی دستخوش تغییر شود بنابراین موضوع ۳۱ دسامبر یک توهمی بیش نیست.
 

,
,

امام جمعه اردبیل خواستار تشکیل یک موسسه فراگیر مدنی و مردمی با حضور نمایندگان تمام آذری‌های جهان به منظور تکریم روز ۱۹ ژانویه این روز جهانی شد و افزود: ما از کنار مرقد شیخ صفی‌الدین اسحق اردبیلی و از کنار مزار شاه اسماعیل صفوی خطایی، روز ۱۹ ژانویه را گرامی داشته و در کنار مرقد شاه اسماعیل صفوی عهد می‌بندیم، حفظ یکپارچگی وطن تاریخی تمام آذری‌های جهان یعنی ایران و ترویج محبت و ولایت و اندیشه ناب اهل بیت پیامبر گرامی اسلام (ص) را به عنوان دو رسالت اصلی او ادامه دهیم.
 

,
,

آیت‌الله سید حسن عاملی گفت: بنده صرفا به عنوان عالم دین و از جایگاه بیان بایسته‌های دینی سخن می‌گویم و علمای دین در روزگار غیبت یک وظیفه بسیار مهم برعهده دارند و آن عبارت است از اینکه دستان ایتام آل محمد (ص) یعنی شیعه را در دستان معصوم (ع) بگذارند همانطور که حضرت فرموده است: "رحم الله من اخذ بایدی ایتامنا و اوصلهم الینا"، من در این قضایا به روشنی دیدم که دشمنان دوست نما، دست ایتام آل محمد (ص) را به دست انسانهای نامحرم می‌دهند از این رو جهت اداء وظیفه دینی متعرض این بحث شدم.

,

 

,

آیت‌الله عاملی اظهار داشت: آنچه در آنجا مطرح نمی‌شود و از آن یاد نمی‌گردد، هویت اصلی تاریخی، ملی و دینی ملت آذربایجان است اما در اینجاست که باید هویت تاریخی، ملی و دینی آذربایجان حفظ شود به ویژه که دولت جمهوری آذربایجان اعلام کرده امسال سال تساهل فرهنگی و اعتقادی و سال تعدد فرهنگها و به اصطلاح سال تلورانس است و این خود اداء دموکراسی درآوردن و مقدمه برای تضعیف هویت اصلی و فراموشاندن آن است؛ لذا ما نیز برای حفظ هویت اصلی ایتام آل محمد در آذربایجان، ۱۹ ژانویه را که حاوی یک حرکت فرهنگی فوق‌العاده است به عنوان یک نقطه عطف و نقطه بازگشت به اصل معرفی کردیم.
 

,
,

وی افزود: از سوی دیگر ما به حادثه ۲۰ ژانویه نیز حساس هستیم چرا که در این روز بخاطر حفظ استقلال آذربایجان، آذری‌ها شهدای بسیاری تقدیم کرده‌اند. این شهدا از ما هستند و ما به دیده عظمت به آنها می‌نگریم و هم‌نوا با آذربایجان، عزادار این شهدای عزیز نیز هستیم.
 

,
,

امام جمعه اردبیل اظهار کرد: یکی از علل وقوع کشتار ۲۰ ژانویه این بود که شوروی از اینکه بعد از ۷۰ سال تلاش در فراموشی ایران، اسلام و تشیع مشاهده کرد که بعد از این مدت دوباره آذری‌ها به سمت ایران و اسلام روی آورده‌اند، تصمیم به انتقام گرفت اما نکته بسیار مهم اینکه برای آذری‌های مسلمان جهان، ایران تصمیم خواهد گرفت نه جای دیگر؛ چون اکثر آذری‌ها در ایران هستند. از میان آذری‌ها، ۳ میلیون در ترکیه، ۳ میلیون در روسیه و ۵ میلیون نفر در آذربایجان ساکن هستند. چون اقوام و ملیت‌های محترم دیگری نیز ساکن آذربایجان هستند.
 

,
,

آیت‌الله عاملی بیان کرد: تشکیلات مهمی در آینده شکل خواهد گرفت که وظیفه آن نزدیک کردن آذری‌های دنیا به یکدیگر است و این تشکل برنامه‌های مهمی در دستور کار خود قرار خواهد داد که یکی از مهم‌ترین و عمده‌ترین برنامه‌ها نیز آزادی قره باغ است. چون با این روندی که در قره باغ طی می‌شود، معلوم می‌گردد که بر سر آن معامله شده است و با این روند امکان آزادی خاک قره باغ وجود ندارد. مجموع آذری‌ها بایستی در قالب یک مطالبه جمعی خواستار حل این موضوع شوند تا اقدامی از سوی دولتهای مداخله‌گر، صورت پذیرد و دولت آذربایجان نیز بیشتر از این جرأت ابزار کردن غائله قره باغ را نداشته باشد.

,

 

,

امام جمعه اردبیل گفت: برنامه‌های مفصلی برای ۱۹ ژانویه تدارک دیده شده که از جمله آنها تجلیل از مفاخر ادبی و فرهنگی آذربایجان است تا هویت دینی، ملی و تاریخی آذربایجان از تاراج و غارت مصون بماند. خاقانی، نظامی، فضولی، مهستی گنجوی و ... اینها بزرگان شعر و ادب هستند که دو ملت آذربایجان و ایران را به یکدیگر وصل می‌کنند. ما در اصل یک ملت هستیم با دو دولت؛ ایران و آذربایجان هر دو فرزند یک مادر هستند که ۸۰ سال پیش ملک‌الشعرای بهار نیز بدان تصریح کرده است که:

,

خاک باکویه عزیز است و گرامی‌ بر ما / که ز یک نسل و تباریم و ز یک اصل و گهر

,

این بزرگان و شعرا نه تنها ثروت مشترک برای ما بلکه برای کل دنیا ثروت عظیمی هستند. به عنوان مثال شعر خاقانی در کل دنیا مطرح و نوشته می‌شود که:

,

هان ای دل عبرت بین از دیده نظر کن هان / ایوان مدائن را آیینه عبرت دان

,

آیت‌الله سید حسن عاملی تصریح کرد: برای امسال، ما نظامی گنجوی را انتخاب کرده‌ایم به همین جهت با انتخاب چند بیت شعر از ایشان از تمام ادباء و شعرا و متفکرین آذربایجان و آذری‌های ایران می‌خواهیم در سیاق این ابیات، نظم و نثر خود را چه به زبان فارسی و چه زبان آذری و نیز تحقیقات خود را در خصوص شخصیت نظامی گنجوی به آدرسی که از طرف ستاد اعلام خواهد شد، برای ما بفرستند. علاوه بر این لازم می‌دانیم از دولت آذربایجان نیز به خاطر بازسازی مقبره نظامی تشکر نمائیم چون تجلیل از نظامی، تجلیل و بها دادن به اشعار اوست. اشعاری را که انتخاب کرده‌ایم در هفت پیکر نظامی آمده است. این اشعار عبارتند از:

,

همه عالم تن است و ایران دل   /   نیست گوینده زین قیاس خجل

,

چونکه ایران دل زمین باشد   /   دل ز تن به بود یقین باشد

,

زان ولایت که مهتران دارند   /   بهترین جای بهتران دارند

,

وی افزود: این شعر از جهات عدیده اهمیت و ارزش زیادی دارد. ابتدا از این جهت که برخی این ادعا را دارند که اسم ایران در طول زمان شکل گرفته در حالی که این شعر که بیش از ۸۰۰ سال پیش سروده شده، از ایران سخن گفته است؛ دوم اینکه ایران را قلب عالم شمرده است که تعبیر بسیار مهم و والایی است چون تن بدون دل نه حیات دارد و نه ارزش؛ سوم اینکه این شعر به زبان فارسی سروده است همانطوری که خاقانی، فضولی و مهستی گنجوی نیز این چنین شعر سروده‌اند، یعنی تعصبهایی که الان دیده می‌شود، در آن زمان وجود نداشته است و این نشان می‌دهد که تعصبهای امروز، ساخته و پرداخته دشمن برای از هم گسیختن شیرازه کشور است.
 

,
,

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: آذربایجان قسمتی از ایران بوده و مملکتی مستقل به نام آذربایجان وجود نداشته که ایران و روس آن را تقسیم کرده باشند. از این اشعار، پیامهای مهم دیگری هم استفاده می‌شود که موجب تقریب ایران و آذربایجان است. بیان این نکته نیز لازم است که نظامی این سخنان را از روی احساس نگفته است چون وی یک ادیب فیلسوف، حکیم، طبیب و فقیه بزرگی بوده است. شأن او در میان ما ناشناخته است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه