اخبار داغ

19 ژانویه؛ شکست هیمنه کمونیسم در آذربایجان و بازگشت به آغوش اسلام

19 ژانویه؛ شکست هیمنه کمونیسم در آذربایجان و بازگشت به آغوش اسلام
19 ژانویه 1990، سالروز عزیمت خیل عظیمی از مردم آذربایجان به آغوش ایران اسلامی پس از تحمل 70 سال رنج و سختی، با سردادن شعارهای انقلابی و دینی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، جمهوری آذربایجان کنونی که در دوره های مختلف تاریخی و به ویژه بعد از دوران اسلامی به عنوان جزئی از خلافت اسلامی و بعدها تحت حاکمیت سلسله های پادشاهی ایران قرار داشت بعد از عقد عهدنامه گلستان و ترکمن چای همراه با کشورهای ارمنستان و گرجستان و همچنین نواحی جنوبی قفقاز شمالی واقع در روسیه امروزی از حاکمیت سلسله قاجاریه منفک و تحت پرچم تزارهای روس قرار گرفتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

تقریباً دو قرن از این واقعه می گذرد و بعد از تزارها بلشویک‌ها و سپس کمونیست‌ها بر اراضی قفقاز و آذربایجان تسلط یافتند. با تسلط کمونیست ها آنها با شدت هرچه تمامتر در صدد دین زدایی و مذهب زدایی از این مناطق افتاده و مناطق مسلمان نشین قفقاز را تحت شدیدترین محدودیت ها قرار دادند.

,

مساجد و امامزاده ها با دینامیت نابود و در شهرها و روستاهایی هم که به علت فشار افکار عمومی و جلوگیری از قیام مردم نمی توانستند این کار را کنند اقدام به موزه کردن مساجد و امامزاده کردند تا از تقدس آنها بکاهند.

,

در این دوران که تقریباً از سال 1930 میلادی تا 1988 میلادی به طول انجامید برگزاری هرگونه مراسم و اعیاد مذهبی و عزاداری های ائمه معصومین(ع) ممنوع شد و حتی متخلفین با مجازات اعدام روبرو می شدند.

,

خوراندن اجباری گوشت خوک و مشروبات الکلی به مسلمانان قفقازی در دوره های اجباری خدمت نظامی در پادگانها از جمله اقداماتی بود که مردم را از این جداتر کرده و بتوانند به نیات خود که جامعه ای بدون مذهب و دین و پایه های اعتقادی برسند.

,

حتی مقابله با مسلمانان تنها به این مسائل محدود نشد و کمونیست ها چندین طرح نسل کشی و همچنین جابجایی اجباری جمعیت را به اجرا گذاشتند تا به ظن خود کمر مسلمانان را بشکنند و در این بین همچنین ایجاد کریدوری غیرمسلمان در قفقاز پیگیری کردند و با واگذاری اراضی مسلمانان در دو منطقه آذربایجان و گرجستان امروزی به روس ها، ارامنه و گرجی ها عملاً دشمنی خود را با اسلام نشان دادند.

,

در آن دوران که شوروی بزرگترین قدرت دنیا و ابرقدرتی با توان نظامی مخوف و توان تاکتیکی-سیاسی عظیم به واسطه نفوذ تفکر کمونیستی در اکثر کشورها شناخته می شد حتی کشورهای مدعی و مسلمان نیز کوچکترین اعتراضی به نسل کشی و واگذاری اراضی مسلمانان به غیرمسلمانان و همچنین تخریب مساجد و اماکن مقدسه نکردند و حتی دست دوستی با کمونیست ها دادند.

,

محدودیت برای مسلمانان قفقاز تنها برای اعیاد مذهبی نبود بله مراسماتی مانند چیلله گئجه سی، نوروز بایرامی و چرشنبه آخشامی که جزء لاینفک فرهنگ و فولکلور بومی آذربایجان محسوب می شود نیز ممنوع شده و حتی طبق اسناد موجود افرادی که با بی تفاوتی به ممنوعیت ها اقدام به اجرای جشن عید نوروز در خیابانها می کردند توسط مسلحین کمونیست کشته می شدند.

,

در چنین فضایی مردم مسلمان منطقه قفقاز از همه کس و همه جا ناامید شده و دنبال پناهگاهی برای خود بودند اما چه شود که سلسله منحوس پهلوی نیز دنباله روی شیطان بزرگ آمریکا و روباه پیر انگلیس بود و از طرف به علت نامشروع بودن آن حتی مسلمانان ایران نیز به آن دل نبسته بودند.

,

با شعله ور شدن فضای انقلابی در ایران و مطالبه مردم برای اجرای احکام اسلامی و برچیده شدن طاغوت، امید در دل مسلمانان قفقاز پس از نزدیک به 70 سال زنده شده و با پیروزی انقلاب اسلامی آنها گویی گم شده خود را پیدا کردند.

,

این امید وقتی شدت یافت که معمار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر فرزانه مسلمانان و آزادگان جهان امام خمینی(ره) طی پیامی به گورباچف از فروپاشی شوروی خبر داده و آنها یقین کردند که آزادی از یوغ کمونیسم نزدیک است.

,

تقریباً از سال 1987 میلادی زمزمه های فروپاشی شوروی با بروز ناراضی های مدنی و اجتماعی و راهپیمایی ها و تظاهرات مختلف در سراسر جمهوری های این حکومت کمونیستی شنیده می شد و هرچه روزها و ماهها می گذشت اعتراض ها ، تحصن ها، تظاهرات و حتی درگیری های مسلحانه رو به گسترش بود و نهایتاً از سال 1989 تقریباً رشته کار از دست مسکو خارج و جمهوری ها به تناوب و پس از ماهها یکی پس از دیگری اعلام جدایی و استقلال کردند.

,

همزمان با این وقایع و حاکمیت فضای تشنج و هرج و مرج در فضای قفقاز، در تاریخ 19 ژانویه 1990 گروهی از مسلمانان آذربایجان با برچیدن سیم خاردارهای 70 ساله کمونیست ها در مرز ایران و آذربایجان شوروی پس از دهه ها به آغوش اقوام و بستگان و موطن آباء و اجدادی خویش شتافتند تا پیام بازگشت به آغوش اسلام را به جهانیان مخابره کنند و اعلام کنند که سرنوشت اسلام جزء با پیوند با اسلام و حکومت اسلامی رقم نخواهد خورد.

,

مسلمانانی که از مرزها گذشته بودند در فضای کاملاً احساسی اقدام به برگزاری نماز شکر به صورت علنی پس از نزدیک به 70 سال و در خاک جمهوری اسلامی ایران کردند تا تلاش 70 ساله کمونیست ها برای جدایی مسلمانان قفقازی از ایران و اسلام خنثی شده و ضربه ای سخت به بدخواهان اسلام وارد شود و بدانند که اسلام تا ابد زنده و پاینده خواهد ماند.

,

19 ژانویه 1990، سالروز عزیمت خیل عظیمی از مردم آذربایجان به آغوش ایران اسلامی پس از تحمل 70 سال رنج و سختی، با سردادن شعارهای انقلابی و دینی و با در دست گرفتن تصاویر امام راحل است و سالروز حماسه ای است که باید در تاریخ ماندگار شود تا همه بدانند قفقاز جزء ایران است و خواهد ماند و روزی خواهد شد که به آغوش وطن بازخواهد گشت و تمامی مناطقی که طی عهدنامه های گلستان و ترکمنچای به روس ها واگذار شد شامل جمهوری آذربایجان، گرجستان، ارمنستان و مناطق جنوبی قفقاز شمالی واقع در مناطق جنوبی جمهوری های داغستان و چچن روسیه امروز حسرت پیوستن به آغوش وطن را دارند و روزی این حسرت با بیداری ملل قفقاز به پایان خواهد رسید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه