اخبار داغ

به مناسبت روز نامگذاری 19 ژانویه؛

نوزدهم ژانویه روز «آذری‌های مسلمان جهان» و بازیابی هویت نسل آذری

نوزدهم ژانویه روز «آذری‌های مسلمان جهان» و بازیابی هویت نسل آذری
آیت الله سیدحسن عاملی در خصوص نام‌گذاری این روز بیان داشته‌اند: گاهی چندین نسل باورمند تحت شدیدترین بمباران اعتقادی قرار می‌گیرند، اما راسخ تر از کوه بر باورهای مقدس شان پای می‌فشارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اناج، به تعبیر تاریخ تنها یک روز مانده به فاجعه‌ای که ارتش سرخ در خیابان‌های باکو رقم زد و مردم آذربایجان به این  نتیجه رسیدند که برای ادامه حیات خود باید به دنبال جدایی از نظام شوروی باشند، "نوزدهم" ژانویه با نام روز بازیابی هویت نسل آذری در منطقه یاد می‌شود. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اناج,

حضرت آیت الله سیدحسن عاملی در تاریخ ۹۲/۱۰/۲۷  بیانات مهمی را در خصوص نامگذاری 19 ژانویه یعنی یک روز مانده به روز ماتم آذربایجان بیان داشته اند که به شرح زیر است:

,

" بسم الله الرحمن الرحیم

,

الحمدلله رب العالمین  وصلی الله علی محمد واله الطاهرین

,

گاهی چندین نسل باورمند تحت شدیدترین بمباران اعتقادی قرار می گیرند، اما راسخ تر از کوه بر باورهای مقدس شان پای می فشارند. من از همین نقطه به بحث بسیار مهمی که مربوط به «19 ژانویه» مصادف با ولادت حضرت ختمی (ص) مرتبط است وارد می شوم.

,

« 19 ژانویه»  برای ما آذری های مسلمان، یک نقطه عطف تاریخی و روز بزرگی است به گونه ای که ما باید این روز را هر ساله پاس بداریم . حدود 24 سال پیش در دی ماه سال 1368 در اواخر حکومت  شوروی سوسیالیستی حادثه بزرگی  در مرز ایران  و شوروی  اتفاق  افتاد، بدین قرار که در اثر ضعف دولت شوروی، مهار مرزها ازدست رفت و از مرکز  دستور رسید که از جدیت در کنترل های امنیتی بکاهند، وجود اختلاف بین مسئوولین شوروی سوسیالیستی نیز این بهم ریختگی را تشدید کرد و آثار فروپاشی هویدا گردید .

,

لازم به ذکر است که مقدمات  فروپاشی از سال 69 آغاز شد، هنگامی که اهالی متدین آذربایجان این از هم گسیختگی را احساس کرده و بطرف مرزهای ایران هجوم  آوردند. آنها هر روز در کنار  رود ارس می ایستادند و بطرف ایران ندای الله اکبر و ندای لا اله الا الله سر می دادند و در قالب  شعار نسبت  به ایران و ایرانی ابراز عشق و احساسات می‌کردند.

,

این ابراز عشق با تعبیراتی فراموش نشدنی نظیر :

,

بیز سیزینن قارداشوق      ایران اوچون حسرتوق

,

یاددان چیخماز ایرانمیز ...

,

که هنوز نیز از یاد ها نرفته است، تجلی می‌یافت.

,

جمهوری اسلامی ایران از همان آغاز ، انتظار چنین روزی را داشت و خود را برای استقبال  آماده کرده بود. گزارش مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی ایران نشان می داد که مردم  آذربایجان نسبت به ایران و اسلام بشدّت اظهار علاقه می‌کنند و با ضعف یا زوال دولت کمونیستی، قطعاً این عطش به صورت هجوم سیل آسا به طرف ایران،  خود را نشان خواهد داد.

,

از طرفی گزارش‌ها نشان می‌داد ممنوعیت 70 ساله عطش آنها را به اسلام و ایران صد چندان کرده است. از این رو مردم ایران و نیروهای حکومتی کاملاً در مرزها آماده بودند و تهران دستور داده بود چنانچه مردم آذربایجان به طرف مرزها آمدند یا حتی وارد خاک ایران شدند از آنها استقبال شود واز ورودشان ممانعتی به عمل نیاید.

,

مردم  مسلمان آذربایجان 70 سال منتظر چنین روزی بودند. از مرز بیله سوار تا نخجوان، آن سوی ارس پر بود از آذری‌هایی که هر روز جمع می شدند، شعار می‌دادند و به اسلام و ایران ابراز علاقه شدید می‌کردند. آنها از اینکه از خفقان 70 ساله آزاد می‌شدند بشدت خوشحالی می‌کردند تا اینکه در« 19 ژانویه » بزرگترین حادثه تاریخ اخیر آذربایجان به وقوع پیوست.

,

شعارهای روزانه آنها را قانع نمی‌کرد، « 19 ژانویه » تا ساعت  10 صبح شعار دادند اما از نیروهای روس اطمینان نداشتند تا اینکه از شدت ازدحام، هرچه مأمور ،تانک و هلی کوپتر بود کنار رفت و آنها یک باره سیم خاردارها را برداشته و خود را در زمستان سرد به آب زده و داخل خاک  ایران شدند هر جا می‌نگریستی جمعیت فراوانی بود که بسوی ایران سرازیر می‌شد از خشکی ، از رودخانه و ... "

,

فردا 20 ژانویه یا همان ژانویه سیاه برای مردم آذربایجانی است که یک فاجعه خونین را با تمام تلخی‌ها و گریه‌های مادرانه در باکو تجربه کردند. در این حادثه خونین 137 تن از مردم قربانی حمله نا جوانمردانه شوروی‌ها به این سرزمین شدند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه