اخبار داغ

در نشست صمیمی «غراوی» با پرسنل منابع طبیعی گالیکش عنوان شد؛

گالیکش 26 نیروی منابع طبیعی نباز دارد / روند تخریب منابع طبیعی گالیکش تا پارک ملی گلستان مشهود است / به دنبال احداث تله‌کابین در پارک ملی گلستان هستیم

گالیکش 26 نیروی منابع طبیعی نباز دارد / روند تخریب منابع طبیعی گالیکش تا پارک ملی گلستان مشهود است / به دنبال احداث تله‌کابین در پارک ملی گلستان هستیم
نماینده شرق گلستان در نشست صمیمی با پرسنل منابع طبیعی گالیکش گفت: مشکلات و طرح‌های این اداره را به‌صورت مکتوب ارائه کنید تا تمامی این موارد در اسرع وقت در کمیسیون‌های مجلس موردبررسی قرار گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نیلکوه شهرام کوسه غراوی نماینده شرق گلستان در مجلس شورای اسلامی در نشست صمیمی با پرسنل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گالیکش به بررسی مشکلات و مطالبات این حوزه پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیلکوه ,

, ,

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گالیکش در این دیدار به ارائه برخی مشکلات این حوزه پرداخت و گفت: بر اساس استاندارد جهانی برای هر 714 هکتار یک نیروی حفاظتی در نظر گرفته می‌شود. در کشور ما به ازای هر هزار و 300 هکتار یک نفر پیش‌بینی‌شده است. شهرستان گالیکش با توجه به پتانسیل بالای حریق و مشکلات منابع طبیعی به ازای هر 3 هزار هکتار یک نیروی حفاظتی وجود دارد.

,

وی افزود: این در حالی است که در کشورهای توسعه‌یافته باوجود فرهنگ بالای منابع طبیعی به ازای هر 500 تا هزار و 200 هکتار یک نفر برای حفاظت از منابع طبیعی در نظر گرفته می‌شود.

,

ممشلی تصریح کرد: منابع طبیعی شهرستان گالیکش 18 نیروی رسمی دارد که 7 نفر آن‌ها دارای سابقه بالای 29 سال هستند و طی یک سال آینده بازنشست خواهند شد.

,

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش افزود: این در حالی است که بر اساس چارت سازمانی کشور این اداره بایستی 37 نیرو حفاظتی داشته باشد. اداره منابع طبیعی گالیکش باوجود پتانسیل بالای حریق باید دارای نیروهای ویژه اطفاء حریق باشد؛ اما باوجود کمبود نیرو در اداره تمامی نیروها ازجمله نیروهای کارشناس نیز در اطفاء حریق شرکت می‌کنند که باعث اختلال درروند کار اداری و همچنین آسیبی‌های اجتماعی می‌شود.

,

ممشلی به کمبود امکانات این اداره اشاره کرد و گفت: باوجود تعداد حریق بالا در این منطقه منابع طبیعی گالیکش خودروی‌های اطفا حریق با ظرفیت منبع آب 300 لیتر دارد که می‌بایست این ظرفیت با تجهیز خودرویی همانند ماشین‌های آتش‌نشانی به 2000 لیتر و بیشتر افزایش یابد.

,

به گفته وی روند اختصاص بودجه به منابع طبیعی طی سالیان اخیر سیل نزولی داشته به‌طوری‌که از فعالیت‌های اداره درزمینهٔ احیاء و توسعه نسبت به سال‌های گذشته کاسته شده است.

,

رییس اداره منابع طبیعی گالیکش در پایان اظهار داشت: شرق گلستان ازنظر اقلیمی، زمین‌شناسی، ارضی شیب‌دار، باد، طوفان و سیل وضعیت بحرانی‌تری نسبت به غرب استان دارد و لازم است این موضوع در برنامه‌ها و بودجه‌ها در نظر گرفته شود. فرسایش خاک در شرق گلستان رتبه بالایی دارد و باعث کاهش راندمان تولید در چند سال گذشته شده و کوچ روستاییان را به در پی داشته. می‌توان با برنامه‌ریزی‌های دقیق و با انجام پروژه‌های آبخیزداری، جنگل‌کاری، تسطیح اراضی و تغییر الگوی کاربری و کشاورزی از فرسایش خاک جلوگیری کرد.

,

, ,

نماینده شرق گلستان نیز در این دیدار گفت: استان گلستان 20 هزار کیلومترمربع مساحت دارد. 13 هزار کیلومترمربع آن 6 نماینده و 7 هزار کیلومترمربع دیگر نیز یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند.

,

شهرام کوسه غراوی افزود: از هزار روستای موجود در استان گلستان 440 روستا در حوزه انتخاباتی شرق گلستان (شهرستان‌های مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه) قرار دارد.

,

وی به روند تخریب منابع طبیعی طی 100 سال گذشته اشاره کرد گفت: این روند در مسیر گالیکش - پارک ملی گلستان مشهود است.

,

کوسه غراوی به اجرای طرح تنفس جنگل اشاره کرد و گفت طبق مصوبات مجلس بهره‌برداری از جنگل تا سه سال آینده ادامه دارد. باید مراقب بود که در طول این دوره به جنگل آسیبی نرسد. در صورت کوتاهی ممکن است در طی این سه سال به‌اندازه 50 سال برداشت از جنگل‌ها صورت گیرد.

,

وی اظهار داشت: مسئله اشتغال یک موضوع مهم برای مجلس و دولت است و باید سعی شود زمینه ایجاد کرد تا جوانان به کارآفرینی و شغل آزاد تمایل داشته باشند.

,

به گفته نماینده شرق گلستان باوجود قرار گرفتن شهرستان گالیکش و پارک ملی گلستان در مسیر بین‌المللی تهران - مشهد سالانه 17 میلیون زائر از شهرستان گالیکش تردد می‌کنند که می‌تواند امر مهمی در جهت ایجاد اشتغال و گردشگری در منطقه باشد.

,

غراوی به ایجاد تله‌کابین در پارک ملی گلستان اشاره کرد و گفت: در حال رایزنی با کشور مالزی در جهت راه‌اندازی این مجموعه در پارک ملی گلستان هستیم.

,

وی در پایان گفت: مشکلات و طرح‌های این اداره را به‌صورت مکتوب ارائه کنید تا تمامی این موارد در اسرع وقت در کمیسیون‌های مجلس موردبررسی قرار گیرد.

,

, ,

مدیرعامل سمن خیرین سبز اندیش منابع طبیعی گلستان نیز در این مراسم به‌پیش قدم بودن شهرستان گالیکش در بنیان‌گذاری خیرین منابع طبیعی در کشور اشاره کرد و گفت: این مجموعه با تلاش و حمایت معتمدین شهرستان ازجمله جناب آقای دکتر

,

خسروی ریاست دانشگاه پیام نور رامیان، حجت‌الاسلام میرزائی امام‌جمعه موقت شهرستان گالیکش و رضا سبحانی نماینده شورای اسلامی شهر به نتیجه رسیده است.

,

دکتر حسن فرامرزی افزود: این مجموعه مورد استقبال سایر استان‌ها ازجمله سمنان و فارس قرارگرفته است و باوجود نوپا بودن این مجموعه نیاز به حمایت دارد.

,

وی به کارهای فرهنگی که در شهرستان درزمینهٔ منابع طبیعی انجام‌گرفته اشاره کرد و گفت: در سال 95 حدود 17 دوره آموزشی در روستاهای شهرستان برگزارشده است.

,

فرامرزی هشدار داد که بحران آب در منطقه یک بحران جدی است و باید در جهت برطرف کردن موانع حفظ جنگل‌ها جدی بود زیرا در صورت ادامه روند تخریب جنگل‌ها تالاب‌های پایین‌دست دچار آسیب می‌شوند و بلای دریاچه ارومیه بر سر تالاب‌های «آلما گل» و «آجی گل» و سایر تالاب‌ها گلستان خواهد آمد.

,

به گفته وی در صورت خشک شدن این تالاب‌ها ترکمن‌صحرا نیز مانند اهواز دچار طوفان‌های گردوغبار خواهد شد وزندگی مردم در این منطقه دچار اختلال خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه