اخبار داغ

اعترافات تروریست شب سال نو استانبول؛

سال 2015 در ایران دستگیر شدم/ قرار بود به سوریه فرار کنم

سال 2015 در ایران دستگیر شدم/ قرار بود به سوریه فرار کنم
بازجویی از مهاجم کلوب شبانه رِینا، توسط نیروهای امنیتی ترکیه، همچنان ادامه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، تروریست شب سال نو استانبول، عبدالقادر ماشاریپووا که با نام مستعار ابومحمد الخراسانی شناخته می‌شود، شب 16 ژانویه، طی عملیاتی گسترده به همراه 4 فرد دیگر در یکی از مجتمع‌های مسکونی استانبول بازداشت گردید و بعد از کنترل‌های پزشکی برای بازجویی به مرکز پلیس مبارزه با ترور استانبول منتقل شد که تحقیقات از وی ادامه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

نمی تواند ترکی و یا انگلیسی حرف بزند

,

عبدالقادر ماشاریپووا، ابتدا که شروع به سخن گفتن نموده، سوالاتی به زبان ترکی، از طرف آنالیزگران ریسک به وی ارائه گردیده و با بیان این نکته از سوی تروریست که مهارت کافی برای تکلم زبان ترکی ندارد، سوالات به زبان انگلیسی تبدیل شده‌اند که با پاسخی مشابه مواجه گشته‌اند و درنهایت با ترجمه سوالات به زبان روسی، وی به طور سلیس شروع به پاسخ دادن کرده است.

,

چرا به رِینا حمله کردم؟

,

اولین سؤالی که از سوی آنالیزگران پرسیده شده، علت حمله به کلوب شبانه رِینا بوده که الخراسانی در پاسخ به این سؤال ادعا نموده که ابتدا پلیس به وی شلیک کرده و امکان نداشته بدون کشتن پلیس به داخل کلوب راه یابد!

,

یکبار در ایران گیر افتادم

,

ماشاریپووا در صحبت با آنالیزگران که سعی داشته‌اند روند بازجویی را در شرایط عادی ادامه دهند، گفته که در سال 2015، در ایران به جرم ارائه پاسپورت جعلی بازداشت شده و به مدت یک ماه در زندان بوده است.

,

قرار بود حمله انتحاری بکنم

,

وی مدعی گشته که بعد از آزادی از زندان، در ژانویه 2016، از راه‌های غیرقانونی از ایران به ترکیه رفته و در این کشور به مدت تقریباً یک سال در قونیه ساکن شده و در این مدت به طور مداوم با استفاده از برنامه‌های پیام رسان با سران داعش در رقه سوریه در ارتباط بوده و دستوری مبنی بر انجام عملیات انتحاری در میدان تاکسیم استانبول در شب سال نو دریافت کرده بوده که ویدئوهای منتشر شده از تروریست هم گویای این موضوع می‌باشد.

,

الخراسانی ابراز داشته که بعد از ارسال ویدئوی تفحص در میدان تاکسیم به «هوجا آکا» امیر استانبول در رقه، حمله به این میدان که یکی از معروف ترین و پرازدحام ترین اماکن استانبول می‌باشد، مورد تائید وی قرار گرفته است.

,

فلش بنگ‌ها را با نارنجک اشتباه گرفتم

,

ماشاریپووا با بیان این مطلب که شب سال نو، فردی که قرار بوده بمب را به  دست وی برساند به علت تدابیر شدید امنیتی، سر قرار حاضر نشده، گفت: "به امیر استانبول در رقه اطلاع دادم که شخص بمب را نتوانسته به دستم برساند که وی در پاسخ به این شرایط از من خواست تا مکانی را در استانبول بیابم که باعث جلب توجه زیادی بشود، در ساعت 22:00 از مقابل رِینا که اسمش را به عنوان کلوب شبانه، از قبل شنیده بودم، عبور کردم و دیدم که تدابیر امنیتی زیادی اتخاذ نشده و به همین سبب این محل را مناسب دیدم و برای تائید مکان، با رقه تماس گرفتم و با تائید امیر استانبول، به مکان اقامتم بازگشتم و سلاح و فلش بانگ‌هایی که فکر می‌کردم نارنجک هستند را از خانه برداشتم و به رِینا برای مُردن آمدم و حمله را انجام دادم و بادیدن این که فلش بانگ‌ها به هنگام انفجار فقط نور و صدا تولید می کنند، ترسیدم و پا به فرار گذاشتم".

,

قرار بود شرایط فرار را فراهم نمایند

,

با ارائه گزارش عملکرد توسط تروریست به رقه، حمله به داعش مخابره شده و از تروریست خواسته شده که تا یک مدت بی سر و صدا بماند تا از قونیه با وی تماس گرفته شود که در این راستا با علی محمد جمیل (شخص عراقی تبار که به همراه ترویست بازداشت شد)، وارد ارتباط گردیده و به همراه یک زن سنگانی به خانه ای که وی در استانبول اجاره نموده بوده رفته و بعد از آن در  4-5 خانه دیگر اقامت داشته و با اعلام برقرار شدن شرایط امن از سوی جمیل به تروریست، به خانه‌ای که به تازگی از سوی وی کرایه شده بوده، منتقل می‌شوند.

,

گفتنی است، بازجویی از ترویست های به دام افتاده همچنان ادامه دارد و با اعترافات به دست آمده از وی، نقاط کور ماجرا، آشکار می‌شوند.

,

لازم به ذکر است که وسیله عنوان شده با نام «فلش بنگ» توسط تروریست، سلاحی انفجاری است که جزو تسلیحات ارتش آمریکا می باشد و حالت منگی گذرا را در شخص ایجاد می‌کند و در جایی که استفاده می گردد به صورت موقت گیجی ایجاد کرده و خاصیت مرگباری ندارد، همچنین نور فلش مانندی ایجاد می کند و با انتشار صوتی بالای 170 دسیبل، باعث اختلال در حس شنوایی برای مدتی گذرا می‌‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه