اخبار داغ

بررسی نقش سازمان فنی و حرفه ای در اقتصاد مقاومتی

بررسی نقش سازمان فنی و حرفه ای در اقتصاد مقاومتی
رئیس کانون کارفرمایی انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان بیان داشت:آموزش، هزینه نیست بلکه سرمایه گذاریست این تفکر باید در بین صاحبان صنایع نهادینه گردد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافع، یکی از موضوعات مهمی که در اقتصاد مقاومتی و خرید کالای ایرانی مطرح بوده موضوع کیفیت است. مقام معظم رهبری به این موضوع به صورت خاص اشاره می کنند و راهکار تامین کیفیت در تولیدات ایرانی را در آموزشگاه های فنی و حرفه ای بیان می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع،,

 

,

از آن جا که نیروی کار صاحب مهارت از باارزش‌ترین منابع اقتصادی ملت‌ها به شمار می‌رود و طبعاً هر چه آموزش‌هایی که به نیروی انسانی داده می‌شود از کیفیت بالاتری برخوردار باشند، توسعه بیشتری را به دنبال داشته و سبب رونق تولیدات داخلی و اشتغال پایدار برای نیروی کار جوان می گردد.

,

 

,

با توجه به نقش کلیدی سازمان فنی و حرفه ای در این امر به سراغ شیوا ناصر شریفی رئیس کانون کارفرمایی انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان، رفتیم تا اطلاعاتی درباره نحوه عملکرد سازمان فنی و حرفه‌ای کسب نموده و از میزان تأثیر عملکرد این بخش ‌بر اقتصاد مقاومتی در سطح استان، مطلع گردیم.

,

 

,

شیوا ناصرشریفی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در استان با برگزاری دوره‌های ارتقاء مهارت برای مدیران، مؤسسین و مربیان؛ و آموزش‌های نوین، سعی در ارائه حرفه‌های متنوع به متقاضیان کار و شاغلین و دانشجویان دارد.

,

 

,

آموزش به زندانیان

, آموزش به زندانیان, آموزش به زندانیان,

 

,

آموزش شاغلین و تجهیز آن‌ها به مهارت‌های نوین، از اولویت‌های اصلی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای است. ازجمله سیاست‌های اتخاذ شده در سازمان فنی و حرفه‌ای آموزش در پادگان‌ها، زندان‌ها، آموزش به معلولین، آموزش به کارمندان و اقشار مختلف جامعه و آموزش‌های سیار شهری و روستایی است که این آموزش‌ها از سالیان متوالی برقرار بوده است. تفاهم‌نامه‌هایی نیز در این زمینه با ارگان‌های مختلف برقرارشده است.

,

 

,

 

,

لزوم توسعه آموزشهای فنی و حرفه ای در سطح جامعه

, لزوم توسعه آموزشهای فنی و حرفه ای در سطح جامعه, لزوم توسعه آموزشهای فنی و حرفه ای در سطح جامعه,

 

,

البته اعتقاد ما بر این است که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید در جامعه توسعه پیدا کند که لازمه این کار همکاری همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی می‌باشد. سازمان فنی و حرفه‌ای آمادگی خود را برای ارائه بسته‌های آموزشی به بخش‌های متقاضی، اعلام می‌کند.

,

 

,

وی در ادامه در خصوص اقداماتی که از سوی سازمان، در جهت ایجاد بازار کار برای کارآموزان فنی و حرفه‌ای صورت گرفته عنوان داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان متولی آموزش‌های غیررسمی، سعی کرده با ایجاد استانداردهای جدید و ارتقاء سطح مهارت کارآموزان، سهم خود را در اشتغال کشور افزایش دهد.

,

 

,

انعقاد تفاهم نامه با کارآفرینان

, انعقاد تفاهم نامه با کارآفرینان, انعقاد تفاهم نامه با کارآفرینان,

 

,

این نهاد با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با کارآفرینان، اقدام به آموزش‌هایی مبتنی بر اشتغال نموده که ازجمله این موارد می‌توان به کارگاه قالیبافی که در شهرک مدنی واقع شده اشاره کرد، در این کارگاه همزمان با آموزشی که به کارآموزان داده می‌شود آن‌ها مشغول به کار  و کسب درآمد نیز می‌گردند.

,

 

,

ناصرشریفی افزود: آموزش‌های مهارتی فقط مختص افراد جویای کار نیست و سهم عظیمی از آموزش‌ها جهت دانشجویان، خانم‌های خانه‌دار و افزایش مهارت شغلیِ افراد، ارائه می‌گردد، به‌عنوان‌مثال ممکن است خانمی که در دوره طراحی دوخت یا آشپزی شرکت کرده قصد اشتغال نداشته باشد ولی با هنری که در پایان دوره یاد می‌گیرد به سبد هزینه خانوار کمک می‌کند.

,

 

,

مدرک گرایی جوانان عامل عدم پیشرفت آنان

, مدرک گرایی جوانان عامل عدم پیشرفت آنان, مدرک گرایی جوانان عامل عدم پیشرفت آنان,

 

,

 وی در خصوص به‌کارگیری از کارآموزان فنی و حرفه‌ای در صنایع تولیدی استان افزود: صاحبان صنایع همیشه به دنبال جذب نیروی کارِ دارای مهارت بوده‌اند تا نیازهای صنایع خود را با مهارت افراد جویای کار رفع نمایند، اما به دلیل اشتیاق نیروی جوان به سمت مدرک‌گرایی، متأسفانه سرمایه‌گذاری خانواده‌ها در قسمت مهارت کمتر است.

,

 

,

یک قسمت از تعهدات آموزشی سازمان، آموزش به صنایع می‌باشد و هرساله آموزش‌های متنوعی برای این بخش ارائه می‌گردد. این تفکر باید در بین صاحبان صنایع نهادینه گردد که آموزش، هزینه نیست بلکه سرمایه گذاریست، یکی از مشکلات آموزش در بخش صنایع، حضور کارگران در کلاسهای مهارتی است، چرا که برخی از کارفرمایان علاقه‌ای به برگزاری کلاسهای مهارتی برا کارگران خود در زمان تولید و شرکت کارگران در این دوره‌ها را ندارند.

,

 

,

تجربه‌ی بازار ثابت کرده افرادی که دارای مهارت بوده و مدرک فنی و حرفه‌ای دارند؛ سریع‌تر از سایر افراد، جذب بازار کار می‌شوند.

,

 

,

ارتقاء مهارت لازمه توسعه

,

 

,

ناصرشریفی گفت: توسعه در بخشهای مختلف گردشگری، اقتصادی و فرهنگی استان، نیازمند ارتقاء مهارت نیروی انسانی می باشد و رسانه‌ها و مسئولین استان باید توجه بیشتری به بخش مهارت نمایند.

,

 

,

وی ادامه داد: با توجه به نام گذاری امسال به عنوانِ سال اقتصاد مقاومتی، نیاز است که سازمان‌های شبه‌دولتی که با بودجه‌های بیت‌المال مشغول آموزش‌های بی‌کیفیت و بدون کنترل مهارتی هستند و خروجی مورد قبول را نیز ندارند و با انعقاد تفاهم‌نامه، آموزش‌های مهارتی را به سازمان فنی و حرفه‌ای واگذار کرده و به خدمت اصلی خود مشغول گردند تا بتوان با استانداردهای بین‌المللی آموزش و ارزیابی صورت گیرد.

,

 

,

عدم تخصص لازم مربی، سبب پایین آمدن کیفیت آموزش

, عدم تخصص لازم مربی، سبب پایین آمدن کیفیت آموزش, عدم تخصص لازم مربی، سبب پایین آمدن کیفیت آموزش,

 

,

در کنار تمامی مزیت هایی که برای کلاس های فنی و حرفه ای مطرح شد اما سینا نیکان دانش آموخته فنی و حرفه ای که دوره های مختلفی از جمله کامپیوتر، الکترونیک، کارآفرینی و... را گذرانده، معتقد است که از لحاظ محتوایی سطح آموزش هایی که در فنی و حرفه ای ارائه می گردد پایین تر از سطح محتوای آموزشی است که در مدارس کار و دانش تدریس می شود.

,

 

,

وی بیان داشت: در عین حال هیچ گونه حمایتی از کارآموزان پس از پایان دوره های آموزشی جهت هدایت کارآموزان به سمت مشاغل تولیدی و یا ایجاد شغل مناسب یا در اختیار قرار دادن وام صورت نگرفته است.

,

 

,

سهیلا رضایی نیز در دوره های ادیوس، سمعی و بصری و عکاسی دیجیتال شرکت کرده است گفت: حرفه هایی که در بخش دولتی این آموزشگاه ها اراده می گردد فقط الفبایی از حرفه مورد نظر را به کارآموز ارائه می دهد و فرد برای دستیابی به مهارت باید از کانالهای آموزشی دیگر و یا با تمرین و کسب تجربه مهارت لازم را کسب نماید.

,

 

,

کارآموز دیگری که دوره های مختلف کامپیوتر را در آموزشگاه های دولتی فنی و حرفه ای گذرانده بود اظهار داشت: با ورود هر رشته جدید به بخش آموزش سازمان، معمولا مربیان را در دوره های کوتاه مدت برای فراگیری آن حرفه به تهران می فرستند و همین عدم تخصص لازم مربی، سبب پایین آمدن کیفیت آموزش می گردد.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه