اخبار داغ

مشاور وزیر کشور در امورخانواده:

اجرایی قانون مشاغل خانگی لازم است

اجرایی قانون مشاغل خانگی لازم است
مشاور وزیر کشور در امورخانواده گفت:برای اجرایی شدن قانون مشاغل خانگی به‌ویژه درزمینه ایجاد بازارچه‌های دائمی برای فروش تولیدات زنان لازم است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آساره خبر؛ فهیمه فرهمندپورمشاور وزیر کشور در امور مشاور وزیر کشور در امور بانوان در همایش نقش زنان در اقتصاد مقاومتی اظهار داشت:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آساره خبر,

فعال کردن بانوان در حوزه اقتصادی به‌عنوان یک ضرورت فردی برای آن‌ها محسوب شده و علاوه بر این به دلیل اینکه زنان 50 درصد جامعه را تشکیل می‌دهند یک ضرورت توسعه محسوب می‌شود.

,


وی با بیان اینکه اگر زنان در حوزه‌های مولد فعال شوند جلوی وقوع آسیب‌های اجتماعی گرفته می‌شود، افزود: الویت قبل از بالابودن نرخ بیکاری نرخ پایین مشارکت اقتصادی زنان در استان لرستان و مجموع کشور است که در سال 75 نرخ مشارکت اقتصادی زنان لرستان 6.3 بوده است و در یک جهش چشمگیر در سال 85 بیش از دو برابرشده و به 14.4 رسیده اما متأسفانه بر اساس آخرین آمار در سال 93 به 8.6 کاهش پیداکرده است و این نگران‌کننده است علاوه بر این نرخ مشارکت زنان روستایی باوجود سابقه خوبی که درگذشته داشته اند به 9.4 رسیده است.
مشاور وزیر کشور در امور بانوان با بیان اینکه هرجا که بحث فرهنگ هست پای زنان به میان می آید، افزود: زنان در نقش های صنتی سرانگشتان هنرمندی دارند.

,
,
,


وی تأثیر پیشگیرانه و درمانی در حوزه آسیب‌های اجتماعی را مهم ارزیابی کرد و بیان کرد: از سویی بخش عمده‌ای از فعالان صنایع‌دستی را بانوان تشکیل می‌دهند که متأسفانه زنان ما بیشتر هنرمند هستند تا صنعتگر حوزه صنایع‌دستی و این امر نیازمند توجه ویژه‌ای است که صنعت دستی به معنی واقعی صنعت نه ‌تنها به معنی یک کار هنری ذوقی باشد.

,
,


فرهمندپوربا بیان اینکه در هر حوزه ای که مردان فعالیت می کنند زنان نیز می توانند فعال باشند، افزود: صنایع دستی گرچه ویژه زنان نیست اما بخش قابل توجهی ازفعالیت حوزه صنایع دستی زنان هستند، متأسفانه زنان ما بیشترهنرمندهستند تا صنعتگر حوزه صنایع‌دستی و این امر نیازمند توجه ویژه‌ای است که صنعت دستی به معنی واقعی صنعت نه‌تنها به معنی یک کار هنری ذوقی باشد.

,
,


وی عنوان کرد: بخش قابل توجهی از کارگران بخش کشاورزی زنان هستند اما متاسفانه فهم آنها در مبادلات اقتصادی  پایین است.

,
,


مشاوروزیر کشوردر امور بانوان با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان ظرفیت مطلوبی برای زنان تحصیل‌کرده است گفت: اجرای قانون مشاغل خانگی و به‌روزرسانی آن ضروری است و چند سالی است از اجرای این قانون فاصله گرفته‌شده اما در صورت اجرای همان قانون و همکاری بین دستگاهی می‌توان مشاغل خانگی را به‌عنوان یک ظرفیت برای بانوان فعال کرد.

,
,


وی با اشاره به اینکه سرمایه‌های غیر مولد یکی از ظرفیت‌های مهم در اختیار زنان است،یاد آورشد: به دلیل نبود ایده و آموزش‌های لازم برای سوق دادن این سرمایه‌ها توان استفاده از آن‌ها در استان‌های مختلف وجود ندارد و در سال های اخیر سرمایه‌هایی که در قرض‌الحسنه‌های خانوادگی و محلی و فامیلی رواج پیدا کرده که متاسفانه این قرض الحسنه صرف مصرف‌گرایی همچون تغییر لوازم‌خانگی می‌شود در حالی‌ که این هزینه می‌تواند هسته اولیه یک فعالیت اقتصادی شود.

,
,


فرهمند پور افزود: مرکز رشدی  برای ایده پردازی ، آموزش دادن و سوق دادن زنان لازم داریم  تا زنان نیز در کنار همسران خود برای کسب درآمد ورود پیدا کنند.

,
,


وی عنوان کرد: ضمانت‌هایی که برای واگذاری تسهیلات بانکی درخواست می‌شود از عهده زنان برنمی‌آید بنابراین رفع این  مسئله نیازمند این است که به نحوی تسهیل در ارائه تسهیلات به زنان اتفاق بیفتد که متأسفانه تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و زنان عملاً نمی‌توانند سهمی از دریافت تسهیلات داشته باشند.

,
,


مشاور وزیر کشور در امور بانوان ادامه داد: برای اجرایی شدن قانون مشاغل خانگی به‌ویژه درزمینه ایجاد بازارچه‌های دائمی برای فروش تولیدات زنان لازم است که تا کنون اتفاق نیفتاده است و نیازمند در نظر گرفتن سهمی از تسهیلات بانکی برای بانوان را به‌عنوان بخشی از خواسته‌های جامعه زنان  است.

,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه