اخبار داغ

نگاهی به کارنامه اقتصادی دولت یازدهم؛

مذاکرات نافرجام، رکود تورمی و دیگر هیچ

مذاکرات نافرجام، رکود تورمی و دیگر هیچ
دولت یازدهم در طول حیات خود، دچار یک اشتباه شده است و به جای حمایت از تولید، پی گیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توانمندی داخلی، تمام امیدش این است که از طریق برجام با جذب سرمایه‌گذاری خارجی مشکلات را حل کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خطب شکن، دولت روحانی در حالی به قدرت رسید که بهبود وضعیت اقتصادی، آن هم پس از صد روز، یکی از وعده‌های اصلی انتخاباتی وی بود. با این حال نه تنها پس از ۱۰۰ روز خبری از بهبود در بازار اقتصاد نبود، بلکه دولت با وعده‌هایی که در مورد توافق هسته‌ای سر می‌داد، آن را به آینده موکول می‌کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خطب شکن,

بورس راکد

, بورس راکد,

پس از روزهای خوشی که بازار سرمایه در تابستان ۹۲ به خود دید، به تدریج از رونق این بازار کاسته شد و سیاست‌های مقطعی، نظیر تزریق پول و عرضه‌های اولیه، نتوانست از روزهای پر افت و خیز آن جلوگیری کند. درست است که بورس اخیرا کمی جان گرفته است، ولی نباید از رکود سال گذشته بازار سرمایه که داد چهار وزیر دولت را درآورد و موجب شد وزرای صنعت، معدن و تجارت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امور اقتصادی و دارایی و وزیر رفاه و امور اجتماعی در مهرماه سال گذشته نامه‌ای برای گلایه به روحانی بنویسند، غافل شد.

,

در واقع سیاست‌های اقتصادی دولت در آن مقطع که موجب کاهش نیافتن نرخ پایه سود شد به این وضعیت دامن زد. به علاوه این که سیاست انقباضی دولت در راستای کاهش نقدینگی و مهار تورم نه تنها اثری بر جای نگذاشت بلکه کشور را به دام رکود تورمی انداخت. این اتفاق به بخش تولید کشور که در سال‌های اخیر به شدت آسیب‌پذیر شده است، آسیب زد و بازار کالا را نیز مانند بازار سرمایه دچار رکود کرد.

,

بازار ارز هم از دست دولت در رفت!

, بازار ارز هم از دست دولت در رفت!,

به جز این‌ها، در ماه‌های اخیر قیمت صعودی و افزایش لجام گسیخته قیمت ارز تنها موضع قابل دفاع دولت در ایجاد ثبات اقتصادی را نیز از میان برد. دولت با این اوضاع بازار ارز دیگر نمی تواند در مقابل منتقدان قد علم کند و مدعی شود که بازار را «اداره» کرده است! هر چند سابقه‌ای که از دولت در اذهان وجود دارد، حاکی از آن است که همین وضعیت را نیز با لفاظی به یک فتح‌الفتوح تاریخی تبدیل خواهد کرد!

,

توافق هسته‌ایِ مشکل‌ساز

, توافق هسته‌ایِ مشکل‌ساز,

گذشته از این‌ها، توافق هسته‌ای که قرار بود حلّال تمام مشکلات کشور باشد، منتها به دلیل انتظاراتی که دولت در مردم برای کاهش قیمت‌های انتظاری به وجود آورده، میل به خرید را در کنار قدرت خرید مردم کاهش داده و موجب رونق بیشتر رکود شده است!

,

هم‌چنین آن چیزی که فضای پساتوافق اقتضا می‌کند، ورود کالاهای خارجی است که باز هم به تولید داخل ضربه می‌زند و هنوز سیاست شفافی در قبال آن وجود ندارد. در یک سالی هم که از اجرایی شدن برجام می‌گذرد این خلا سیل کالاهای مصرفی را به ایران روانه کرده و دست به دست رکود داده تا تولیدکنندگان بیش از پیش آسیب ببینند.

,

شمشیر دولبه

, شمشیر دولبه,

در نظریات اقتصادی، دوگان‌هایی وجود دارد که مهار دو طیف آن، هنر اقتصاددانان است. دوگان تورم و رکود، که نقدینگی عامل تعیین کننده‌ی آن است، یکی از مواردی است که همواره برای اقتصاددانان مجال آزمایش افکار و سنجش نظریات بوده است. به نظر می‌رسد دولت در سال‌های فعالیت خود اخیر با اتخاذ سیاست‌های انقباضی برای مهار تورم اقدام کرده است غافل از آن که این سیاست یک شمشیر دولبه است و بخش تولید کشور را متضرر خواهد کرد و به بیکاری دامن خواهد زد.

,

علی‌رغم تبلیغات مداوم و پردامنه‌ای که دولت برای نشان دادن موفقیت خود در مهار تورم داشته است، رکود حاصل از آن به مراتب ضربات بیشتری بر پیکر اقتصاد وارد کرده است. هر چند موفقیت دولت در مهار تورم نیز به اندازه‌ای که در تبلیغات ادعا می‌شود نبوده است.

,

مشکل از کجاست؟

, مشکل از کجاست؟,

روحانی از همان ابتدای کار دولتش، با درک این نکته که مشکل اقتصادی باید اولویت او باشد، تیمی کارکشته، متشکل از اقتصاددانان زبده به کار گرفت. صرف نظر از این که آیا این تیم مشکلات را درست درک کردند یا راه حل‌ها را درست تشخیص دادند، مشخص بود که دولت اقتصاد را جدی گرفته‌ و به دنبال حل آن است.

,

با این وجود طبق وعده‌هایی که روحانی در ابتدای کار داد، به نظر می‌رسد حتی تجربه‌ی این تیم نیز مانع از درک نادرست از فضای اقتصادی کشور نشد. سیاست‌های نادرست اقتصادی که به صورت متوالی اتخاذ می‌شد، دلیلی واضح از این درک نادرست بود. منتها به نظر می‌رسد مهم ترین عامل رکود اخیر، نگاه یک جانبه‌ی دولتی‌ها به حل مسائل از خارج کشور بوده است. دولت مسأله هسته‌ای را بیش از آن چه هست بزرگ کرده و طوری جلوه داده است که تمام مسائل با توافق هسته‌ای و لبخند آمریکا حل خواهد شد.

,

چه باید کرد؟

, چه باید کرد؟,

دولت یازدهم در طول حیات خود، دچار یک اشتباه شده است و به جای حمایت از تولید، پی گیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توانمندی داخلی، تمام امیدش این است که از طریق برجام با جذب سرمایه‌گذاری خارجی مشکلات را حل کند.

,

برای حل این مشکل و به جا ماندن خاطره‌ای خوش از عملکرد اقتصادی دولت، باید نگاه کابینه از خارج برداشته و به نیروهای داخل معطوف شود. دولت باید بداند اقتصاد مقاومتی یکی از راه حل‌ها نیست، تنها راه حل است.

,

محمدرضا انیسی آرانی

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه