اخبار داغ

نفربرتر جشنواره ملی رضوی:

مطابقت تبلیغ دینی با مسائل روز یک ضرورت است/ سیره امام رضا (ع) الگویی اصیل برای مبلغان دین

مطابقت تبلیغ دینی با مسائل روز یک ضرورت است/ سیره امام رضا (ع) الگویی اصیل برای مبلغان دین
نیمه دوم دی ماهی که گذشت اختتامیه جشنواره ملی روشهای تبلیغ درفرهنگ رضوی برگزار شد، باخبر شدیم نفر برتر این جشنواره یکی از مبلغان استان سمنان است. به همین بهانه به سراغ وی رفتیم و درباره فعالیت هایش با او به گفتگو نشستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار نسل شاهوار شاهرود نیمه دوم دی ماهی که گذشت اختتامیه جشنواره ملی روشهای تبلیغ درفرهنگ رضوی برگزار شد، باخبر شدیم نفر برتر این جشنواره یکی از مبلغان استان سمنان است. به همین بهانه به سراغ وی رفتیم و درباره فعالیت هایش با او به گفتگو نشستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل شاهوار شاهرود,

خودتان را برای مخاطبان ما معرفی کنید و بگوئید در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

, خودتان را برای مخاطبان ما معرفی کنید و بگوئید در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟,

جواد عرب اسدی هستم، مبلغ طرح هجرت روستای کلاته اسد شهرستان میامی و در حال حاضر مشغول امر مقدس و خطیر تبلیغ، تحقیق، تحصیل و بعضا تدریس هستم.

,

نویسندگی را از چه زمانی آغاز کردید؟

, نویسندگی را از چه زمانی آغاز کردید؟,

کاملا به خاطر دارم در دوره ابتدایی به خواندن کتاب های قصه علاقه مند بودم اما علاقه ام به نوشتن از دوران راهنمایی و کلاس انشا آغاز شد و همواره در کلاس انشا مورد تحسین قرار می گرفتم. اولین بار هم در همان دوران در سطح منطقه یا شهرستان در مسابقه انشا موفق به کسب رتبه شدم. شاید تشویق های آن روزگار انگیزه ای شد برای تداوم نوشتن و هنوز هم گاهی چیزهایی می نویسم اما رفتن به سمت پژوهش و مقاله نویسی از اقتضائات تحصیل در حوزه و بعدها اشتغال به تبلیغ بود.

,

در سالهای ابتدایی ورود به حوزه علمیه مقاله ای با یکی از موضوعات انقلاب اسلامی نوشتم، آن هم مقام آورد و بعد از آن به ادبیات داستانی علاقه مند شدم و در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه مشهد و سپس حوزه هنری شهرستان مشهد در کلاسها و کارگاه های ادبیات داستانی سید هادی نوری شرکت کردم.

,

در این جشنواره با چه عنوان مقاله ای شرکت و چه مقامی کسب کردید؟

, در این جشنواره با چه عنوان مقاله ای شرکت و چه مقامی کسب کردید؟,

با مقاله بررسی روش های تبلیغی امام رضا (ع) با محوریت مناظره آن حضرت با جاثلیق مسیحی در جشنواره ملی روش های تبلیغ در فرهنگ رضوی که بخش پژوهش و مقاله نویسی جشنواره ملی رضوی است که به توفیق الهی توانست حائز رتبه نخست شود.

,

دلیل خاصی برای انتخاب این عنوان برای پژوهش و مقاله نویسی داشتید؟

, دلیل خاصی برای انتخاب این عنوان برای پژوهش و مقاله نویسی داشتید؟ ,

دغدغه شخصی بنده در تبلیغ توجه به مسائل روز و مطابقت تبلیغ دین با مسائل روز است. از نظر حقیر صرف بیان روایات و احادیث از ائمه و یا ذکر تاریخ ایشان که  اسوه ای برای امروز و یا راهگشایی برای فردا نباشد اتلاف وقت وکاری عبث است. پس اصلی ترین دلیل این انتخاب شرایط زمان بوده  است.

,

به عنوان مثال رقابت امروز بین ادیان، بنا به آمار بین اسلام و مسیحیت است و به زودی اسلام بیشترین پیروان را در دنیا خواهد داشت از نظر سیاسی هم امروز و در آینده برخورد بین تمدن شیعی و تمدن غرب متاثر از مسیحیت است و خواهد بود. از طرفی تبلیغ امروز در سطح جهانی با توجه به اسلام هراسی تعطیلی مساجد در برخی کشورها غربی توسط حکومت ها و در یک کلام محدودیت ها و شبه پراکنی ها توسط رسانه های غربی و معاند اسلام بی شباهت به تبلیغ در زمان امام رضا(ع)  و محدودیت هایی که مامون برای امام ایجاد کرده بود و مناظره های که برای زیر سوال بردن و تخریب شیعه و امام شیعیان تدارک می شد نیست. از سوی دیگر مناظره امروز اگر در جای خود اجرا شود می تواند مخاطبات خود را داشته و در کنار دیگر روشهای تبلیغ مانندکلاس داری و سخنرانی از شیوه های تبلیغ موثرباشد.

, ., ., .,

آیا هدف خاصی را از نوشتن این مقاله دنبال می کردید؟

, آیا هدف خاصی را از نوشتن این مقاله دنبال می کردید؟,

هدف اصلی این بود که بررسی شود چگونه علیرغم محدودیت های ایجاد شده از سوی مامون عباسی و مناظره هایی که برای تخریب امام و چهره تشیع تدارک می شد امام توانست به نحو احسنت بلیغ دین نموده و تهدیدها را تبدیل به فرصت کند و از شیوه امام الگویی برای تبلیغ در فضای مسموم شبه پراکنی امروز طراحی شود.

,

به نظر شما اگر این مقاله به صورت تطبیقی با دوران حال نوشته شود می تواند کارایی لازم این روش از تبلیغ در جامعه را به عنوان یک الگوی موثر طراحی و در اختیار مبلغان قرار داد؟ آیا چنین الگویی کاربردی هم خواهد داشت؟

, به نظر شما اگر این مقاله به صورت تطبیقی با دوران حال نوشته شود می تواند کارایی لازم این روش از تبلیغ در جامعه را به عنوان یک الگوی موثر طراحی و در اختیار مبلغان قرار داد؟ آیا چنین الگویی کاربردی هم خواهد داشت؟ ,

برای روحانی و کسی که با قشری جوان و نوجوان که با توجه به گسترش فضای مجازی تحت تاثیر شبهه و شبهه پراکنی رسانه های غربی هستند کار می کنند قطعا می تواند الگوی مناسبی باشد که چگونه این فضای تهدید (شبه پراکنی) را تبدیل به فرصتی برای تبلیغ دین و اثبات حقانیت اسلام شیعی نمایند.

,

به نظر شما تبلیغ خوب چقدر می تواند درحفظ دین و احیای سنت های فراموش شده موثر باشد؟

, به نظر شما تبلیغ خوب چقدر می تواند درحفظ دین و احیای سنت های فراموش شده موثر باشد؟,

بی شک اثر زیادی دارد. اجازه می خواهم در این زمینه استناد کنم به روایتی از آقا علی بن موسی الرضا(ع) که می فرمایند:  اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را بدانند، بدون شک ازماپیروی می‌کنند.

, .,

البته باید به این موضوع هم توجه داشت حتی با بهترین تبلیغ توسط مبلغ هم عده ای هدایت نخواهند شد. به قول مولوی که می گوید: «بر مرده دلان پند مده خویش نیازار /   زیرا که ابوجهل مسلمان شدنی نیست»

, :,

خداوند تبارک تعالی نیز در آیه 6 سوره بقره خطاب به پیامبر می فرماید: إِنَّ الَّذینَ کَفَروا سَواءٌ عَلَیهِم أَأَنذَرتَهُم أَم لَم تُنذِرهُم لا یُؤمِنونَکسانی که کافر شدند، برای آنان تفاوت نمی‌کند که آنان را (از عذاب الهی) بترسانی یا نترسانی؛ ایمان نخواهند آورد. یعنی حتی اگر پیامبر رحمت هم بیاید و تبلیغ نماید ابوجهل هایی هستند که هدایت نخواهند شد. حضرت نوح حدود هزار سال تبلیغ کرد هشت نفر یا هشتاد نفر هدایت شدند. پس اگر در جامعه ای تبلیغ دین و مبلغ وجود دارد و ناهنجاری هم هست درست نیست که آن را دلیل بر ضعف مبلغ بدانیم.

, ., .,

 

,

فکر می کنید امروز جامعه روحانیت توانسته نقش خود را آنگونه که شایسته است ایفا کند و وظایفی را که درباره هدایت الهی و رساندن مفهوم اصلی دین و دینداری دارد  به خوبی به انجام برساند؟

, فکر می کنید امروز جامعه روحانیت توانسته نقش خود را آنگونه که شایسته است ایفا کند و وظایفی را که درباره هدایت الهی و رساندن مفهوم اصلی دین و دینداری دارد  به خوبی به انجام برساند؟ ,

طبعا حوزه و روحانیت تلاش زیادی در راستای وظایف خود انجام داده اما نبایداز این واقعیت غافل شد که هجمه دشمن هم انصافا سنگین و از نظر عده و عوده نابرابر است.

,

نیازهای تبلیغی جامعه امروز را در چه چیزهایی می بینید و آیا محراب و منبر هنوز هم جوابگوی نیازهای جامعه هست؟

, نیازهای تبلیغی جامعه امروز را در چه چیزهایی می بینید و آیا محراب و منبر هنوز هم جوابگوی نیازهای جامعه هست؟,

البته که منبر و محراب وسیله تبلیغی همیشگی است و هرگز نباید از اهمیت و جایگاه آن غافل شد و البته امروز مبلغ دین باید با پشتوانه علمی،تحقیق و پژوهش ،بیان منطقی و مجهز شدن و بکار گرفتن تجهیزات تبلیغاتی روز مانند استفاده از ویدئو پرژکشن در منبر و سخنرانی بتوان تبلیغ را تصویری و مستند ارائه نماید و در واقع روشهای ستنی را به روز کند، همچنین فضای مجازی و شبکه های مجازی که امروز در اختیار بشر است فضای خوبی برای تبلیغ دین را فراهم نموده است که نباید از آن نیز غافل شد.

,

سخن آخر با مخاطبان؟

, سخن آخر با مخاطبان؟,

سخن که نه مباحثه و درس پس می دهم خدمت مبلغان، دوستان و همکاران خودم، امروز تبلیغ باید محققانه و با مطالعه باشد. در خاطرات بعضی علما می خوانیم برای یک ساعت منبر ساعت ها مطالعه می کردند آن هم در عصری که سطح سواد عمومی مخاطبان بسیار پایین تر از زمان کنونی بوده است. حال با توجه به رسانه های گسترده امروز و سطح علمی مخاطب، عالم دین امروز باید چگونه مطالعه کنند که مطالب ارائه شده برای جوانی که پای تلویزیون و .... بهترین سخنرانی ها را می شنود و درفضای مجازی به هر نوع اطلاعاتی دسترسی دارد،نو،جذاب و گیرا باشد؟؟؟

,

و صحبتم  باجوانان و مستمعین این است هر چیزی را از هر فردی در هر لباسی شنیدند قبول نکنند و از وی سند و استدلال بخواهند، از روحانیت بخواهند با ابزار روز تبلیغ کنندحتی اگر قرار است در یک روستای دور افتاده هم منبر برود چرا نباید از امکاناتی مانند ویدیوپرژکشن و ... استفاده کند؟ وقتی شبکه های اجتماعی و ماهواره ای به دور افتاده ترین روستا های ما نفوذ کرده است این حق مردم است و بایدبه یک مطالبه عمومی از ما مبلغان دین تبدیل شود.

,

از هیات امنای مساجد، حسینه ها و ... هم خواهش می کند اولا ویدیوپرژکشن و پرده آن را تهیه نموده در مسجد و حسینه خود نصب نمایند و ثانیا در کنار همه ملاحظاتی که تا کنون برای دعوت یک روحانی مد نظر داشتند این را هم بیفزایند که روحانی مدعو توانایی استفاده از ویدیوپرژکشن و ارئه مطالب خوب توسط این ابزار را داشته باشد.

,

از همه دوستان خواضعانه التماس دعا دارم.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه