اخبار داغ

ترامپ برجام را تضعیف خواهد کرد

ترامپ برجام را تضعیف خواهد کرد
پروفسور «نادر انتصار» تغییر احتمالی در سیاست چین واحد از سوی دولت «ترامپ» را بیانگر تغییر بنیادین در سیاست آسیایی آمریکا و تغییر نگرش این کشور به چین دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا نهایتا با انتخاب «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهور چهارسال آینده این کشور پایان یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

اظهارات و موضع گیری های دونالد ترامپ در خصوص بسیاری از مسائل جهانی در هفته های گذشته حکایت از آن دارد جهان شاهد شروع فصلی تازه در سیاست خارجی آمریکا خواهد بود.

,

از موضوعات بین المللی که وی به موضع گیری در خصوص آنها پرداخته و تردیدهایی را در میان رهبران جهان ایجاد کرده است اظهارات وی درباه برجام، سیاست چین واحد، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) و پیمان تجارت ترانس پاسیفیک(TPP) هستند.

,

در همین خصوص مهر گفتگویی داشته با پروفسور «نادر انتصار» رییس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا که مشروح آن در زیر آمده است.

,

*ترامپ اعلام کرده است که کشورهای عضو ناتو باید سهم عضویت خود در این سازمان را بپردازند.(در گذشته آمریکا سهم کشورهایی را که نمی توانستند حق عضویت را بپردازند را تقبل می کرد و می پرداخت)، در پاسخ به این درخواست ترامپ، کشورهای اروپایی اعلام کردند پیمان دفاعی خودشان را تشکیل خواهند داد. آیا به نظر شما روابط ناتو و آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ با مشکل مواجه خواهد شد؟

,

من بر این باورم که روابط آمریکا و ناتو در دوره ریاست جمهوری ترمپ با چالش هایی مواجه خواهد شد. پیش بینی این مسئله که ترامپ در این مسئله تا کجا پش خواهد رفت سخت است اما تا به اینجا پر واضح است که در دوره ترامپ آمریکا در روابط خود با برخی متحدان اروپایی خود در ناتو وارد دوره جدید پر تنشی خواهد شد.

,

*ترامپ اعلام داشته است که آمریکا از پیمان ترانس پاسیفیک (TPP) خارج خواهد شد. این مسئله موجب نگرانی کشورهایی مثل ژاپن و کره جنوبی شده است بطوریکه موجب شد تا «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن اولین مقام خارجی باشد که با ترامپ دیدار کند. آیا سیاست «چرخش به آسیای» آمریکا در دوره ترامپ رو به زوال خواهد رفت؟ و آیا ترامپ TPP را ترک خواهد کرد؟

,

وی در دوران رقابت های انتخاباتی خودش بارها به آنچه که وی «توافقنامه های تجاری ناعادلانه» نامید حمله کرد مانند NAFTA و TPP. بنابراین برای وی غیرممکن نیست که سعی کند شکل TPP را بطور زیادی تغییر دهد. اینکه وی تا چه حدی بتواند این کار را بکند بستگی دارد به ترکیب فاکتورهای داخلی و بین المللی که از این مسئله حمایت کرده اند و همچنین ادامه حمایت های آنها، توافقات جهانی تجارت و نگاه به آنها که چقدر آنها را برای سلامت و رشد آمریکا و اقتصاد جهانی ضروری بدانند.

,

ضمنا سیاست «چرخش به آسیای» اوباما ممکن است با چالش هایی مواجه شود به ویژه اگر ترامپ بخواهد چین را که یک قدرت آسیایی است را به حاشیه براند.

,

*ترامپ در ابتدا اعلام کرد توافق هسته ای با ایران را لغو خواهد کرد اما بعدا گفت قصد دارد مجددا درباره آن مذاکره کند. به نظر شما موضع وی در قبال برجام چه خواهد بود؟ در صورتیکه وی توافق را لغو کند آیا متحدان و شرکای آمریکا از وی تبعیت خواهند کرد؟

,

بهترین تعبیر برای موضع اخیر ترامپ در قبال برجام سیال و قابل تغییر بودن موضع وی در قبال برجام است. ترامپ هنوز برجام را توافقی بسیار بد می داند و نمی تواند به آسانی با آن کنار بیاید. «رینس پریباس» که ریاست کارکنان کاخ سفید در دوره ترامپ را عهده دار خواهد بود اخیرا برجام را بیماری در حال مرگ نامیده است که امکان نجات آن وجود ندارد.

,

به اعتقاد من بیشترین خروجی تصمیمات ترامپ درباره برجام تداوم انتقادها از برجام و شاید حمایت از تحریم های بیشتر علیه ایران به بهانه مقابله با تروریسم خواهد بود، تحریم هایی که در حقیقت با هدف تضعیف برجام اعمال خواهند شد بدون اینکه ترامپ بخواهد برجام را بطور رسمی لغو کند. با این شیوه شاید واشنگتن بتواند متحدان اروپایی خود و شرکای خود را ساکت نگهدارد و آنها را حفظ کند.

,

*ترامپ با رهبر تایوان تماس تلفنی گرفت. این اقدام وی بسیار چالش برانگیز بود و با این کار به سیاست ۴۰ ساله چین واحد پایان داد. دلیل این رویکرد وی چیست؟ روابط چین و آمریکا در دوره ترامپ چگونه خواهد بود؟

,

اگر ترامپ بخواهد واقعا در این خصوص پیش برود و به سیاست «چین واحد» که سنگ بنای روابط چین و آمریکا در 40 سال گذشته بوده است، پایان دهد، چنین اقدامی منجر به بنیادی ترین تغییر در سیاست آسیایی آمریکا خواهد شد و بیانگر تغییر رادیکال نگاه آمریکا به چین به عنوان یک قدرت جهانی و منطقه ای خواهد بود.

,

 با وجود این ممکن است ترامپ که یک تاجراست بخواهد از تاکتیک پایان دادن به سیاست چین واحد برای گرفتن امتیازات تجاری و غیره استفاده کند. البته تاکتیک هایی که در معاملات تجاری مفید هستند در این عرصه ممکن است غیرسازنده باشند. برای پیشبرد سیاست خارجی و اجرای کارآمد آن از طریق تهدیدات محدودیت های وجود دارند.

,

 

,

منبع: فارس

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه