اخبار داغ

امام خمینی (ره) احیاگر گفتمان ولایت فقیه

امام خمینی (ره) احیاگر گفتمان ولایت فقیه
این موضوع فقهی در یک قرن و نیم پیش برای اولین بار از طرف مرحوم ملا احمد نراقی یکی اکابر و علما و فقهای بزرگ شیعه در قرن سیزدهم، بوده، مطرح گردید و از آن به بعد، این موضوع مورد بحث و بررسی و تحلیل فقها و مجتهدین بعد از او واقع قرار گرفت و رسالات فراوانی در این باب به نگارش در آمد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مطاف24  ولایت فقیه یک مسأله فقهی مستحدث در میان فقهاست و مشمولیت عام ندارد. این موضوع فقهی در یک قرن و نیم پیش برای اولین بار از طرف مرحوم ملا احمد نراقی یکی اکابر و علما و فقهای بزرگ شیعه در قرن سیزدهم، بوده، مطرح گردید و از آن به بعد، این موضوع مورد بحث و بررسی و تحلیل فقها و مجتهدین بعد از او واقع قرار گرفت و رسالات فراوانی در این باب به نگارش در آمد.
 آیت الله العظمی امام حاج سید روح الله موسوی خمینی از فقها و مجتهدین سده چهاردهم قمری در حوزه علمیه قم به شمار می رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از مطاف24  ولایت فقیه یک مسأله فقهی مستحدث در میان فقهاست و مشمولیت عام ندارد. این موضوع فقهی در یک قرن و نیم پیش برای اولین بار از طرف مرحوم ملا احمد نراقی یکی اکابر و علما و فقهای بزرگ شیعه در قرن سیزدهم، بوده، مطرح گردید و از آن به بعد، این موضوع مورد بحث و بررسی و تحلیل فقها و مجتهدین بعد از او واقع قرار گرفت و رسالات فراوانی در این باب به نگارش در آمد.
 آیت الله العظمی امام حاج سید روح الله موسوی خمینی از فقها و مجتهدین سده چهاردهم قمری در حوزه علمیه قم به شمار می رود.
, مطاف24,
,

وی بعد از ارتحال مرجعیت سترگ دینی شیعه یعنی آیت الله العظمی حاج سید حسین بروجردی، با مقام علمی و عملیش که زبانزد خاص و عام بود، توانست نگاه حوزه های علمیه اعم از فقها و مجتهدین و دانشوران علوم دینی را به خود معطوف کند و سایر اکابر و فقهای حوزه علمیه قم تحت الشعاع خود قرار دهد.
این شخصیت برجسته علمی آنروز حوزه علمیه قم که به حاج آقا روح الله معروف بود بعد از مرحوم بروجردی به سکانداری و اداره حوزه علمیه قم مشغول شد. حوالی سال 1340شمسی که نفوذ بیگانه به دستیاری محمدرضا پهلوی و وابستگانش رو به گسترش بود و هر چه بیشتر سعی بر این بود که سرزمین ایران از فرهنگ غنی اسلام تهی شود در برابر کجرویهای این رژیم قد علم کرد و حداکثر کوشش خود را به کار برد تا نفوذ بیگانه را قطع کند و مجد و عظمت دیرینه اسلام را به این سرزمین بازگرداند؛ نطقها و اعلامیه ها مبارزاتی او باعث شد که بارها از طرف حکومت وقت جلب و دستگیر و روانه زندان شود. ولی با عکس العمل و اعتراضات و راهپیمائی مردمی مواجه گشت و از زندان آزاد گردید و پس آزادی به ادامه مبارزات و اعتراضات علیه دستگاه شاهنشاهی پرداخت و در نهایت در شب 13 آبان ماه سال 1343، این شخصیت از سوی رژیم دستگیر و به کشور ترکیه تبعید شد و حدود یکسال بعد در 13 مهر ماه سال 1344 به عراق تبعید شدند.
این تبعید سرفصل جدیدی برای مبارزات پی گیر امام خمینی گردید، زیرا شهرت نجف اشرف به عنوان بزرگترین  مرکز حوزه علمی شیعه، و زیارتگاه بودن این شهر به لحاظ حرم امیرالمؤمنین (ع)، مساعدترین زمینه ای بود برای رسیدن ندای ایشان به اقطار جهان.
امام (ره) در نجف اشرف با استمرار مبارزات سیاسی خود علیه رژیم آنوقت ایران با پیامها و مقالات مبنی بر روشنگری افکار، به فعالیت علمی اعم پزوهشی و آموزشی در تربیت دانشوران علوم دینی پرداخت.
تسلط ایشان بر مباحث فقهی و اصولی، علمای بزرگ حوزه علمیه نجف اشرف را برانگیخت و کرسی تدریس او زبانزد دانشوران و فقها و اکابر گردید.
 اول بهمن سال 1348 شمسی سرآغاز سلسله درس های زیر بنایی "ولایت فقیه" یا "حکومت اسلامی" بود که حضرت امام خمینی همزمان با رهبری حرکت سرنوشت ساز بسیج نیروهای جوان و دانشگاهی و تشویق آنان به مطالعه و بررسی قوانین همو جانبه اسلام، در حالی که چندین سالی از تبعیدشان در نجف اشرف می گذشت در طی دوازده جلسه در مسجد شیخ انصاری ارائه نمودند. این بحث علمی نه تنها حوزه های علمیه و محافل علمی روحانیت را با بیانی مستدل و فقهی به اصل تفکیک ناپذیری دین و سیاست متوجه می نمود، بلکه محیط های دانشگاهی را نیز با نظام سیاسی اسلام به عنوان یک تئوری کامل و الهی برای حکومت اسلامی آشنا می کرد و روح خودکم بینی و خودباختگی را از این محافل آشنا با فرهنگ غرب می زدود.
این مباحث که در سیزده جلسه به طول انجامید در قالب کتاب بنام ولایت فقیه یا حکومت اسلامی منتشر شد و علی رغم ممنوعیت و تدابیر شدید ساواک ایران، به طرق گوناگون و مخفیانه به دست مبارزان داخل کشور می رسید. و بدین ترتیب بود که این مباحث، روح تازه ای در کالبد مبارزان انقلابی دمید و نقش مهمی در راستای مبارزات ایران ایفا نمود و آنان را بیش از پیش به پیروزی نزدیک نمود.

, وی بعد از ارتحال مرجعیت سترگ دینی شیعه یعنی آیت الله العظمی حاج سید حسین بروجردی، با مقام علمی و عملیش که زبانزد خاص و عام بود، توانست نگاه حوزه های علمیه اعم از فقها و مجتهدین و دانشوران علوم دینی را به خود معطوف کند و سایر اکابر و فقهای حوزه علمیه قم تحت الشعاع خود قرار دهد.
این شخصیت برجسته علمی آنروز حوزه علمیه قم که به حاج آقا روح الله معروف بود بعد از مرحوم بروجردی به سکانداری و اداره حوزه علمیه قم مشغول شد. حوالی سال 1340شمسی که نفوذ بیگانه به دستیاری محمدرضا پهلوی و وابستگانش رو به گسترش بود و هر چه بیشتر سعی بر این بود که سرزمین ایران از فرهنگ غنی اسلام تهی شود در برابر کجرویهای این رژیم قد علم کرد و حداکثر کوشش خود را به کار برد تا نفوذ بیگانه را قطع کند و مجد و عظمت دیرینه اسلام را به این سرزمین بازگرداند؛ نطقها و اعلامیه ها مبارزاتی او باعث شد که بارها از طرف حکومت وقت جلب و دستگیر و روانه زندان شود. ولی با عکس العمل و اعتراضات و راهپیمائی مردمی مواجه گشت و از زندان آزاد گردید و پس آزادی به ادامه مبارزات و اعتراضات علیه دستگاه شاهنشاهی پرداخت و در نهایت در شب 13 آبان ماه سال 1343، این شخصیت از سوی رژیم دستگیر و به کشور ترکیه تبعید شد و حدود یکسال بعد در 13 مهر ماه سال 1344 به عراق تبعید شدند.
این تبعید سرفصل جدیدی برای مبارزات پی گیر امام خمینی گردید، زیرا شهرت نجف اشرف به عنوان بزرگترین  مرکز حوزه علمی شیعه، و زیارتگاه بودن این شهر به لحاظ حرم امیرالمؤمنین (ع)، مساعدترین زمینه ای بود برای رسیدن ندای ایشان به اقطار جهان.
امام (ره) در نجف اشرف با استمرار مبارزات سیاسی خود علیه رژیم آنوقت ایران با پیامها و مقالات مبنی بر روشنگری افکار، به فعالیت علمی اعم پزوهشی و آموزشی در تربیت دانشوران علوم دینی پرداخت.
تسلط ایشان بر مباحث فقهی و اصولی، علمای بزرگ حوزه علمیه نجف اشرف را برانگیخت و کرسی تدریس او زبانزد دانشوران و فقها و اکابر گردید.
 اول بهمن سال 1348 شمسی سرآغاز سلسله درس های زیر بنایی "ولایت فقیه" یا "حکومت اسلامی" بود که حضرت امام خمینی همزمان با رهبری حرکت سرنوشت ساز بسیج نیروهای جوان و دانشگاهی و تشویق آنان به مطالعه و بررسی قوانین همو جانبه اسلام، در حالی که چندین سالی از تبعیدشان در نجف اشرف می گذشت در طی دوازده جلسه در مسجد شیخ انصاری ارائه نمودند. این بحث علمی نه تنها حوزه های علمیه و محافل علمی روحانیت را با بیانی مستدل و فقهی به اصل تفکیک ناپذیری دین و سیاست متوجه می نمود، بلکه محیط های دانشگاهی را نیز با نظام سیاسی اسلام به عنوان یک تئوری کامل و الهی برای حکومت اسلامی آشنا می کرد و روح خودکم بینی و خودباختگی را از این محافل آشنا با فرهنگ غرب می زدود.
این مباحث که در سیزده جلسه به طول انجامید در قالب کتاب بنام ولایت فقیه یا حکومت اسلامی منتشر شد و علی رغم ممنوعیت و تدابیر شدید ساواک ایران، به طرق گوناگون و مخفیانه به دست مبارزان داخل کشور می رسید. و بدین ترتیب بود که این مباحث، روح تازه ای در کالبد مبارزان انقلابی دمید و نقش مهمی در راستای مبارزات ایران ایفا نمود و آنان را بیش از پیش به پیروزی نزدیک نمود.
,
,
,
,
,
,
,

حجت الاسلام مصطفی مرهونی/ بندر دیر

, حجت الاسلام مصطفی مرهونی/ بندر دیر,

بهمن ماه 95

, بهمن ماه 95]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه