اخبار داغ

در چهار محال و بختیاری :

نمد مالی هنری که به فراموشی سپرده می شود/تعطیلی بسیاری از کارگاه های نمد مالی

نمد مالی هنری که به فراموشی سپرده می شود/تعطیلی بسیاری از کارگاه های نمد مالی
هنر و صنعت نمدمالی از کهن‌ترین میراث صنایع دستی ایران در ۳۰ سال گذشته بوده است که به صورت زنده و پویا در میان مردم رواج داشته است، اما تعداد زیادی کارگاه در این سال ها تعطیل شده اند و هنر نمد مالی به دست فراموشی سپرده شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بام ایران خبر؛  نمدمالی می تواند به عنوان یک صنعت همانند سال های گذشته احیا و پویا شود و به همین واسطه زمینه اشتغالزایی برای جوانان علاقمند به این صنعت نیز فراهم شود.

 هنرمندان چهارمحال و بختیاری از نمد  در ساخت و تولید کیف، کفش های رو فرشی، رومیزی تابلو، عروسک و ظروف تزیینی دیگر استفاده می کنند.

نمدمالی، از قرن های متمادی و چه بسا از بدو شکل گیری زندگی اجتماعی انسان ها، به عنوان یکی از صنایع دستی تولیدی، وجود داشته است.

انسان ها از زمانی که حیوانات وحشی را اهلی و برای پرورش به مناطق مختلف مانند ارتفاعات، دشت و غیره بردند، نیاز به زیرانداز و تن پوشی گرم داشتند که با توجه به وفور مواد اولیه و پی بردن به خاصیت پشم، هنرصنعت نمد مالی، شکل و رونق گرفت.

اکنون چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از قطب های مهم تولید نمد در کشور و حتی دنیا به شمار می رود.

امروزه ابزار صنعتی به کمک نمدمالی آمده و وسایلی مانند ماشین برقی حلاجی به جای کمان دستی و ضربه زدن برقی که 20 درصد کار نمد را انجام می دهد، جایگزین شده است.



پس از آنکه عشایر گوسفندان خود را از قشلاق به ییلاق می آورند، پشم آن ها را در آب های جاری شستشو داده و سپس به وسیله قیچی مخصوصی به نام "چره"آن را می چینند و جداگانه بسته بندی می کنند.

وقتی پشم چیده و از نظر رنگ بندی و کیفیت جداسازی شد، صنعتگران نمدمالی، که بیشتر هم به صورت سنتی در مجاورت عشایر قرار دارند، پشم مورد نیاز را خریداری کرده و به محل کار خود انتقال می دهند.

سپس در مرحله نخست، پشم را حلاجی کرده و براساس نوع نمدی که قصد مالش دهند آن را دارند، پهن کرده و به وسیله ابزار ساده ای به نام پنجی الیاف پشم حلاجی شده را تا ارتفاع 60 سانتی متر بر روی قالب به صورت یکنواخت می ریزند به اصطلاح محلی پشم را بر روی قالب به صورت پف یا پفکی در آورده که بعد از این عمل با همان وسیله پنجی یا پنجک، بر روی پشم پف شده فشار می دهند تا کمی از حجم آن کاسته شود.

در مرحله دوم، بر روی پشم های ریخته شده در قالب،به صورت یکنواخت آب داغ می ریزند، که این عمل پشم را سنگین کرده و در همان مرحله الیاف پشم به یکدیگر زنجیر می شوند.

در  مرحله سوم، قالب را به صورت لوله می پیچند و دور آن را با طناب می بندند و حدود 20 دقیقه تحت فشار چند کارگر با ضربات دست پا به آن ضربه می زنند تا الیاف پشم به صورت فشرده و نسج گونه گردد، که به این مرحله خامه می گویند.

در مرحله چهارم، قالب را باز کرده و لبه های نمد را روی خود برگردان می کنند و مقدار کمی پشم حلاجی شده در آن اضافه می کنند و بر روی سطح کار مخلوطی از آب و صابون پخته شده می ریزند و دوباره قالب را بسته و مالش می دهند.

در مرحله پنجم، قالب را باز کرده و نقش و طرح بر روی نمد می گذارند که این مرحله، به دو صورت انجام می شود.

در مرحله ابتدایی، قبل از ریختن پشم بر روی قالب، نقش ترسیم و طراحی شده و بعد روی پشم ریخته شده به هم می چسبند.

در مرحله بعد، در نمد قالب کرده نقش از قبل ساخته و تهیه کرده، بر روی آن گذاشته و به وسیله محلول آب گرم و صابون، با فشار و مالش، طرح و نقش بر روی نمد می چسبد و سپس نمد را لوله کرده و مالش می دهند.

در مرحله ششم، نمد را به صورت لوله درآورده و حدود دو ساعت، مالش و ورز می دهند و در حین انجام مالش، نسبت به صاف و قرینه کردن طرح و نقش اقدام می کنند.

در مرحله هفتم، پس از انجام کار مالش، ابتدا نسبت به صاف کردن ابعاد نمد، رفع کجی ها، برطرف نمودن اختلاف سطح احتمالی، پرز سوزی و اصلاح نمد اقدام می کنند.

در مرحله هشتم، نمد آماده شده را با آب ولرم شستشو داده و سپس در آفتاب مستقیم خشک و به مشتریان عرضه می کنند.

متأسفانه به علت زحمات طاقت فرسا و همچنین داشتن فیزیک بدنی خشن و سخت برای انجام نمدمالی از یک سو و نداشتن درآمد کافی از سوی دیگر، امکان حضور جوانان در این رشته کم رنگ شده است.

البته امیدواریم با برنامه ریزی و مدیریت از انقراض و فراموشی این رشته از صنایع دستی، گام های مؤثری برداشته شود.



صادرات 250 هزار دلاری محصولات نمد از چهارمحال و بختیاری

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهار محال و بختیاری گفت: صادرات 250 هزار دلاری محصولات نمد از چهار محال و بختیاری در سال جاری ارز آوری خوبی برای این استان داشته است.

بهمن عسگری سوادجانی مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری چهار محال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار بام ایران خبر ؛   از برگزاری اولین هم اندیشی علمی نمد ،در استان چهارمحال وبختیاری خبر داد واظهار داشت: این همایش با محوریت آسیب شناسی نمد چهارمحال وبختیاری وبا موضوعات برند سازی ،بازاریابی بسته بندی صنایع دستی ،خلاقیت وکارآفرینی برگزار گردید.

بهمن عسگری سوادجانی بابیان اینکه صادارات 250هزار دلاری محصولات نمدی ازاین استان در سال جاری انجام شده است گفت: صادرات نمد ارز آوری خوبی برای استان وکشور داشته وامید می رود با بهرگیری از تمام ظرفیت های موجود بتوان شاهد افزایش صادرات این محصول باشیم.

وی ازتولید سالانه 30تن نمد در این استان خبرداد و افزود: ظرفیت های تولید نمد در این استان بسیار زیاد است وباید بیش از این تولیدات داشته باشیم.

عسگری سوادجانی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید محصولات نمدی در استان چهارمحال و بختیاری ۹۰ تن در سال است، اظهار داشت: تولید محصولات نمدی هم اکنون اشتغال قابل توجهی در سطح استان چهارمحال و بختیاری ایجاد کرده است

وی عنوان کرد: تولید محصولات نمدی یکی از ظرفیت های اشتغالزایی استان چهارمحال و بختیاری در بخش صنایع دستی است که توانسته در تامین مخارج زندگی بسیاری از هنرمندان صنایع دستی این استان نقش بسزایی داشته باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: طی سال های گذشته تاکنون تولید نمد در استان چهارمحال و بختیاری افزایش چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: برگزاری دوره های آموزشی نقش مهم در توسعه تولید محصولات نمدی در این استان دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از بام ایران خبر؛  نمدمالی می تواند به عنوان یک صنعت همانند سال های گذشته احیا و پویا شود و به همین واسطه زمینه اشتغالزایی برای جوانان علاقمند به این صنعت نیز فراهم شود., بام ایران خبر,
,
,  هنرمندان چهارمحال و بختیاری از نمد  در ساخت و تولید کیف، کفش های رو فرشی، رومیزی تابلو، عروسک و ظروف تزیینی دیگر استفاده می کنند.,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
, صادرات 250 هزار دلاری محصولات نمد از چهارمحال و بختیاری,
,
, مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهار محال و بختیاری گفت: صادرات 250 هزار دلاری محصولات نمد از چهار محال و بختیاری در سال جاری ارز آوری خوبی برای این استان داشته است,
,
, بهمن عسگری سوادجانی مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری چهار محال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار بام ایران خبر ؛   از برگزاری اولین هم اندیشی علمی نمد ،در استان چهارمحال وبختیاری خبر داد واظهار داشت: این همایش با محوریت آسیب شناسی نمد چهارمحال وبختیاری وبا موضوعات برند سازی ،بازاریابی بسته بندی صنایع دستی ،خلاقیت وکارآفرینی برگزار گردید., بام ایران خبر,
,
, بهمن عسگری سوادجانی بابیان اینکه صادارات 250هزار دلاری محصولات نمدی ازاین استان در سال جاری انجام شده است گفت: صادرات نمد ارز آوری خوبی برای استان وکشور داشته وامید می رود با بهرگیری از تمام ظرفیت های موجود بتوان شاهد افزایش صادرات این محصول باشیم,
,
, وی ازتولید سالانه 30تن نمد در این استان خبرداد و افزود: ظرفیت های تولید نمد در این استان بسیار زیاد است وباید بیش از این تولیدات داشته باشیم.,
,
,
,
, .,
,
, .,
,
, .,
 
,

گزارش: مرضیه عالی پور هفشجانی
انتهای پیام/

, گزارش: مرضیه عالی پور هفشجانی, گزارش: مرضیه عالی پور هفشجانی,
, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه