اخبار داغ

یک حادثه در تهران و چند علامت سؤال در تبریز؟!

زنگ خطر پلاسکو برای بافتهای فرسوده تبریز

زنگ خطر پلاسکو برای بافتهای فرسوده تبریز
تصور کنید خدای نکرده چنین آتشی سوزی در منطقه پر تراکم مرکز شهر تبریز همچون پاساژ امت رخ دهد چه خواهد شد؟ بافت های آسیب پذیر شهری در مقابل چنین بحرانهای کوچک همچون آتش سوزی و یا سیل و زلزله در سطح کلان تر تا چه اندازه مقاوم هستند؟!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریزبیدار؛ حادثه آتش سوزی در یکی از ساختمان های قلب پایتخت و متعاقب آن تخریب کامل و گسترده آن منجر به شهادت عده تعدادزیادی از آتش نشانان فداکار شهرداری تهران گشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریزبیدار,

در هنگامه رخداد این فاجعه که تاثر و تاسف ملی و مقصریابی های اجتهادی در میان مردم و سازمان ها را سبب گشته است، یک موضوع مهم رو به فراموشی است؛ هشدار درباره بافت های تجاری چندین ساله تبریز.

حواشی این فاجعه در چند روز گذشته بر متن مهم تر آن چربیده و عده ای که رادیوی نق زنی و رادار متهم یابی آنان همواره قوی تر از تجربه اندوزی و مقابله با خلاهای موجود در حوادثبوده، به دنبال متهم سازی شهرداری، شورای شهر، وزارت کار و ... در این مقطع رفتاری قابل تامل خود نشان دادند و بخش دیگری از آنان با تجمع برای گرفتن عکس سلفی، مانع از امدادرسانی به موقع به حادثه دیدگان شدند.

اما آنچه زنگ خطر آن در گذار از این مقطع رساتر از گذشته به گوش می رسد، وجود بافت های شهری و مراکز تجاری فاقد امکانات ایمنی و مستعد برای بحران زایی در شهرهاست.
حادثه آتش سوزی یکی از این دست حوادث است؛ تصور کنید خدای نکرده چنین آتشی سوزی در منطقه پر تراکم مرکز شهر تبریز همچون پاساژ امت رخ دهد چه خواهد شد؟ بافت های آسیب پذیر شهری در مقابل چنین بحرانهای کوچک همچون آتش سوزی و یا سیل و زلزله در سطح کلان تر تا چه اندازه مقاوم هستند؟!

سیل اواخر خردادماه امسال میزان آمادگی شهر تبریز را در برابر چنین بحران هایی نشان داد و عیان ساخت که در کلانشهرهای کشورمان علی رغم وجود روبناهای مناسب و شیک در شهرها، زیربناهای شهری و زیرساخت های توسعه شهری و مقابله با بحران ها بالکل به فراموشی سپرده شده و شهرهای ایران را بیش از گذشته در معرض حوادث مختلف قرار داده است.

,
,
,
,
,
,
,
,


امری که نجفی شهردار تبریز نیز از اظهارنظر درباره آن ابایی نداشت و در پیام خود برای حادثه پلاسکوی تهران نوشت"حادثه ساختمان پلاسکو، زنگ خطری جدی است در مورد ضرورت نوسازی و تجهیز صدها ساختمان فرسوده و ناکارآمد، که با کمترین تمهیدات ایمنی، در آسمان‌ کلان‌شهرهای کشور قد کشیده‌اند."

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه