اخبار داغ

برپایی مراسم سنتی قبله دعا درحاجی آباد برای نزول باران+تصاویر

برپایی مراسم سنتی قبله دعا درحاجی آباد برای نزول باران+تصاویر
اهالی بخش احمدی شهرستان میناب برای گرفتن حاجات و نزول باران مراسم قبله دعا را برگزار کردند و با خلوص نیت قربانی هایی خودرا برای نزول رحمت الهی سر بریدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از پیارم، طبق سنت حسنه همساله اهالی روستاهای بخش احمدی درطول سال برای بارش بارانو  رفع قضاوقدر نماز  ودعای  برگزار می کنند و ودریک جمله قبله دعا می روند وباذبح گوشفند طبق یک آداب وسنن خاص برای بارش باران ورفع خشکسالی نماز به پا می دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیارم,

  اهالی روستای شهرک ایثارگران تیاب احمدی که همگی عشایر ودامدارهستند مانند مردم سایر این بخش این مراسم برگزار نمودند.

,

در زمان قدیم وقتی به مدت زمان طولانی در بخش احمدی و روستاهای این بخش   باران نمی آمد، مردم برای باریدن باران نیایش و قربانی هایی می دادند تا خدا این رحمت الهی را بر سر آنها بباراند.

,

به دعای طلب باران اصطلاحا "قبله دعا" رفتن می گویند لذا قبله‌ دعا از سنت پیامبران و یکی از مراسم قدیمی 100ساله مردم بخش احمدی و استان هرمزگان  است که تا به امروز هم‌چنان زنده است.

,

در سال‌هایی که باران به موقع نمی‌بارد و آب برکه‌ها و چاه‌ها کم می‌شود و دشت‌ها و صحراها سبز نمی‌شوند، و خشک سالی شود مردم منطقه مطابق رسوم قدیمی برای طلب باران آیینی را اجرا می کنند که به آن اصطلاحا قبله دعا گفته می شود.

,

رسم قبله دعا را با صلاحدید یکی از ریش سفیدان و افراد با ایمان محل در یک روز برگزار می کنند.  در این روز همه اهالی از پیر و جوان، زن و مرد، به محلی خارج از ده یا روستا میروند.

,

آنها کودکان را بخاطر اینکه معصوم و بی گناه هستند و دعاهایشان زودتر اجابت می شود، با خود همراه می کنند. پس از رسیدن به محل مورد نظر که معمولا روی تپه ای واقع است شروع به خواندن دعا و نماز می کنند.

,

پس از آن اقدام به قربانی کرده و از گوشت قربانی نذری می پزند. با غذای نذری فقرا و مساکین را اطعام می کنند و با دعا و خیرات از خدا می خواهند برای آنها باران بفرستد . آداب ظاهری خاص خود دارد ، آدابی همچون سه روز روزه بودن قبل از نماز و دعا ،‌ نپوشیدن لباس فاخر ، پیاده رفتن به مراسم قبله دعا و....

,

در منطقه گرم و خشک کشور واقع شده است و دارای بارش سالیانه پائینی است ولی در برخی از سال‌ها بارش‌ها از حد نرمال نیز پائین‌تر است.

,

در سال‌های اخیر خشک‌سالی‌های پیاپی در استان هرمزگان بوده‌ایم؛ امسال وضعیت بارش‌ها در استان هرمزگان به گفته کارشناسان آب منطقه‌ایح دود ۸۰ درصد افت داشته است و سالی خشک را تا الان شاهد بوده‌ایم.

,

در سال‌های خشکسالی و کم‌باران مردم برای بارش باران از خداوند استمداد می‌طلبیده‌اند که یکی از سنت‌های مردم احمدی در زمان خشکسالی، قربانی کردن گوسفند بوده است.

,

در سرزمین خشک جنوب آب از اهمیت حیاتی برخوردار است و نیاز به آب در زندگی و قوت مردم و آشامیدن این عنصر را  ارزشمند کرده است. در این سرزمین رودخانه یا آب جاری وجود ندارد و تنها امیدشان به باران است که اگر بارش باران تا بهمن ماه با تأخیر روبرو شد مردم دست به دعا برداشته و آیین‌ها و مناسکی را برای نزول باران انجام می‌دهند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه