اخبار داغ

۳ بهمن؛ سالروز درگذشت ملا احمد نراقی؛

ملا احمد نراقی؛ از اولین نظریه روشن پیرامون ولایت فقیه تا حضور در میدان جنگ ایران و روسیه

ملا احمد نراقی؛ از اولین نظریه روشن پیرامون ولایت فقیه تا حضور در میدان جنگ ایران و روسیه
شهردار نراق اظهار کرد: ملا احمد نراقی در حوزه سیاسی صاحب نظریه ولایت فقیه است، به تعبیر رهبر معظم انقلاب اولین فقیه که در خصوص نظریه ولایت فقیه نظریه سریع و روشنی را مطرح کردند ملا احمد نراقی بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پیام دلیجان؛ سوم بهمن ماه، در تاریخ شمسی ایران یکصد و نودمین سالروز وفات عالم بزرگ شیعه  مرحوم  ملا احمد نراقی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیام دلیجان؛,

«ملا احمد نراقی»، فرزند مرحوم «حاج ملا مهدی نراقی»، در سال ۱۱۸۵ هجری قمری مطابق با ۱۱۵۰ شمسی در نراق متولد شد.

,

وی ایّام نوجوانی و جوانی اش(حدود سالهای ۱۱۹۰تا ۱۲۰۵) را نزد پدرش تحصیل کرد؛ که این، دوران عمدهٔ تحصیلش است. پس از مدّت کوتاهی به خاطر هوش و استعداد سرشارش به مقام استادی نائل و در حوزهٔ علمیّه مشغول به تدریس شد. سپس به ایران (احتمالا کاشان) بازگشتند.

,

او پس از مدّتی مجدّداً به عراق (نجف و کربلا) بازگشت و پس مدّتی تحصیل، تدریس، تحقیق و تألیف به درجه اجتهاد رسید. امّا به دلیل وفات پدر (۱۲۰۹ ه. ق) به کاشان بازگشته و به جای پدرش مسؤلیت اداره حوزه علمیه و تدریس در آنجا را به عهده گرفت.

,

 

,

, ,

محمود مرادی، شهردار نراق گفت: شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی) و بیش از ۱۰۰ نفر از مشاهیر نامدار است که در این شهر در دوران دفاع مقدس ۱۸۰ رزمنده، ۸ آزاده، ۱۰۰ جانباز(مجروح)و ۸۰ شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.

,

وی در خصوص ملا احمد نراقی گفت: این عالم بزرگ در سن ۲۳ سالگی به درجه اجتهاد نایل شد و بعد از پدر مرجعیت عام را در کاشان و حوزه علمیه ای که در این شهر تاسیس شده بود را عهده دار شد.

,

شهردار نراق گفت: در زمان خودش ادامه دهنده راه پدرش در خصوص علوم ریاضیات، نجوم، فلسفه، منطق، اصول فقه وجامعه علوم نقلی خودش می شود.

,

وی به تاسیس حوزه علمیه در کاشان توسط ملا احمد نراقی اشاره کرد و ادامه داد: در این حوزه علمیه شیخ مرتضی انصاری اعجوبه قرن را چهار سال در خودش متوقف می کند.

,

مردای اظهار کرد: شیح انصاری یکی از اجازه های اجتهاد خود را بعد از چهار سال که در حوزه علمیه حضور داشتند را از ملا احمد نراقی دریافت می‌کند.

,

شهردار نراق اظهار کرد: ملا احمد نراقی در حوزه سیاسی صاحب نظریه ولایت فقیه است، به تعبیر رهبر معظم انقلاب اولین فقیه که در خصوص نظریه ولایت فقیه نظریه سریع و روشنی را مطرح کردند ملا احمد نراقی بوده است.

,

وی با بیان اینکه ملا احمد نراقی قایل به حکومت فقها بود بیان کرد: در جنگ دوم میان ایران و روسیه، فتوای جهاد بر علیه روسها را صادر کردند.

,

مرادی اعلام کرد: ملا احمد نراقی نزدیک به دوسال در میدان این جنگ در تبریز حضور داشتند و با خیانتی که عباس میرزا نسبت به این عالم داشتند، نراقی مجبور به ترک جنگ می شود. آن جنگ منجر به شکست ایران و عهدنامه ترکمنچای می شود.

,

, ,

شهردار نراق با بیان اینکه ملا احمد نراقی مرجع بزرگی برای جهان اسلام بود بیان کرد: این عالم در دوران زندگی خود شاگردان بزرگی را تربیت کردند و تالیف بیش از ۴۰ کتاب در حوزه های مختلف فقه، اصول و دیوان اشعار را داشته اند.

,

ملا احمد نراقی در اول شب یکشنبه بیست و سوم ربیع الثانی سال ۱۲۴۵ هجری قمری به دلیل بیماری وبای عمومی گسترده در کاشان و اطراف آن (از جمله نراق)  در نراق وفات کرد و در نجف، در صحن علی بن ابیطالب، در کنار آرامگاه پدرش تدفین شد.

,

مراسم سالروز وفات مرحوم ملا احمد نراقی به مناسبت یکصد و نودمین سالروز وفات عالم بزرگ شیعه مراسمی امشب دوم بهمن ماه از ساعت ۲۰  در حسینیه کوثر نراقیها برگزار می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه