اخبار داغ

دوم بهمن 57 سند افتخار و برگ زرینی در تقویم تاریخ ارومیه است

دوم بهمن 57 سند افتخار و برگ زرینی در تقویم تاریخ ارومیه است
با گذشت بیش از سه دهه از روز تاریخی و ماندگار دوم بهمن 57 که به حماسه آفرینی مردم ارومیه نام گرفته است هنوز هم که هنوز است مردم حلاوت و شیرین پیروزی آن دوران را از یاد نبرده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیار،مهمترین حادثه تاریخی انقلاب اسلامی که همچون مدال افتخار بر سینه ارومیه و ارومیه ای ها می درخشد مربوط به حماسه آفرینی مردم دلاور ارومیه در دوم  بهمن ماه سال 57 است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیار,

نام شهر ارومیه در تاریخ انقلاب اسلامی به عنوان اولین شهری ذکر می شود که مردمان دلیر آن در این روز دست به مبارزه مسلحانه بر علیه رژیم پهلوی زدند از افرادی که در آن دوران بودند کمتر کسی را می توان پیدا کرد که خاطره ای از آن روز به یاد نداشته باشد و یا از بزرگترها از آن دوران چیزی نشنیده باشد.

,

روز 2 بهمن 1357 نظامیان رژیم با سلاح سنگین تانک از ستاد لشگر واقع در میدان انقلاب بیرون آمدند و به طرف مسجد اعظم یعنی محل تجمع نیروهای انقلابی حرکت کردند محلی که بنا به گفته مبارزان و فعالین آن دوران محل تجمعات،‌ جلسات و نشست های بصیرتی آنان بود.

,

همزمان با حرکت تانک ها به طرف مسجد اعظم مبارزین مسلح ارومیه با هدایت و فرماندهی حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا حسنی مبارز نستوه و خستگی ناپذیر آذربایجان غربی در سنگرهایی که از قبل آماده کرده بودند برای رسیدن آنها لحظه شماری می کردند در مسجد آقا علی اشرف واقع درخیابان امام پشت بام بانک ایرانشهر سابق واقع در جنب بازار سنتی ارومیه و مسجد اعظم چهار نقطه کلیدی و مهمی بود که مسلحین انقلابی ارومیه در آنها مستقر و عملاً وارد یک جنگ مسلحانه با رژیم پهلوی شدند.

,

رشد اعتراضات مردمی به رژیم ستمشاهی در اقصی نقاط کشور در سال 57 در حالی که از طریق تظاهرات مردمی در خیابان های شهرهای مختلف در حال پی گیری بود که ارومیه به عنوان شهر پیشگام در تاریخ انقلاب، اولین تجربه جنگ مسلحانه را در دوم بهمن ماه 57 پشت سر گذاشت.

,

بدین ترتیب در روزهای تداوم نهضت بزرگ انقلاب اسلامی، جرقه اولین مبارزه مسلحانه در ارومیه کلید خورد که در شکل گیری و هدایت آن حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا حسنی بیشترین نقش را داشت.

,

نقش و تاثیر این جنگ مسلحانه در تقویت حرکت انقلابی مردم ایران به حدی بود که حضرت امام خمینی (ره) فرمود: همه باید مثل آقای حسنی مسلح شویم.

,

بدین ترتیب بود که نماد جنگ مسلحانه انقلاب و پیروزی اولین برخورد مسلحانه با عوامل رژیم طاغوت مسجد اعظم ارومیه عنوان می شود که در مرکزیت شهر قرار گرفته است.

,

تاریخ کشور به خصوص انقلاب اسلامی گواه بسیاری بر دلیرمردی و ایستادگی و گذشت و پایداری ملت شهید پرور آذربایجان غربی به خصوص ارومیه را در دل دارد، نقشی که مردم این دیار در روزهای مبارزه علیه رژی ستم شاهی و به بار نشاندن درخت تنومند انقلاب اسلامی برعهده دارد شاید به کرات بیان نشده اما هیچ گاه از حافظه تاریخی کشور زدوده نخواهد شد.

,

حماسه دوم بهمن سال 57 به عنوان نماد مبارزات مردم آذربایجان غربی و اولین جنگ مسلحانه بر علیه رژیم پهلوی برگ زرینی از تاریخ قطور انقلاب اسلامی است که بازخوانی و زدودن زنگار فراموشی از آن می تواند باردیگر گواهی برغیرت و آزادخواهی یه ملت باشد.

,

فاطمه اسدالله بینا که یکی از بانوان مبارز و انقلابی که در آن روز شاهد عینی حوادث بود می گوید: شاید در میان هزاران هزار حادثه تاریخی از دلاورمردی ها و شیرزنی های مردم انقلابی ارومیه مهمترین حادثه انقلاب اسلامی درارومیه مربوط به روز 2 بهمن سال 57 و حادثه به توپ بستن مسجد اعظم ارومیه باشد.

,

وی ادامه می دهد: مسجد اعظم محل استقرار نیروها و آغاز فعالیتهای انقلابی بود و در مقابل مسجد اعظم حاج آقا حسنی هر چه دستور می دادند همان بود و از طریق چند نفر شاخص پیام های ایشان به ما می رسید که چه کاری کنیم و در کدام مسیر حرکت کنیم، به کجا می رویم و موضوع چیست و چه چیزهایی قرار است بگوییم و ما با این روال پیش می رفتیم.

,

آن زمان چون مسجد اعظم ارومیه به عنوان محور تظاهرات و تجمعات مختلف مردم ارومیه محسوب می‌شد برای همین نیروهای رژیم طاغوت به فکر انهدام مسجد اعظم ارومیه افتادند مبارزه مردمی ارومیه در دوم بهمن57 که به عنوان سمبل و روز مقاومت و ایستادگی مردم ارومیه در برابر رژیم ستم شاهی مطرح است چنان برای ساواک و نیروهای پهلوی سنگین و غیرقابل تحمل بود که آنها با بیرون آوردن تانک‌ها و ایجاد رعب و وحشت کانون مبارزه مردم ارومیه را که‌‌ همان مسجداعظم بود را به توپ بستند.

,

زهرا محمدخانی یکی دیگر از بانوان فعال در بیان خاطرات خود از این روز می گوید: آن روز برای ما بسیار حساس بود و هنوز هم که هنوز است به اینکه نام ارومیه بعنوان شهری که اولین مبارزه مسلحانه علیه رزیم طاغوت را آغاز کرده بر خود می بالیم.

,

وی ادامه می دهد: این واقعه نه تنها یک درگیری خیابانی چند ساعته بلکه نقطه عطفی است در تاریخ ایران بود که اگر به دقت بررسی شود معلوم می شود که سهم به سزایی در بیداری و تسریع روند به سرانجام رسیدن انقلاب اسلامی  داشته است و این مقابله تاریخ ساز مردم ارومیه نفس‌های رژیم طاغوت را به شماره انداخت و مقدما برچیده شدن رزیم ستمشاهی طاغوت را فراهم کرد.

,

این روز باید برای همیشه در تاریخ به عنوان روز عزت و عظمت، شجاعت و شهامت مردم آذربایجان غربی زنده و جاوید می ماند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه