اخبار داغ

کودکان کار نیازمند یک لقمه نان/

حکایت غم بار کودکان زباله گرد قشمی در پیچ وخم بی تدبیری

حکایت غم بار کودکان زباله گرد قشمی در پیچ وخم بی تدبیری
کودکان کار در شهرستان قشم برای یک لقمه نان،سطل های زباله را جستجو می کنند واین در حالی است که مسئولی در قشم برای این کودکان چاره ای نمی اندیشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پارسیان خبر؛اکثر ما زمانی که با کودکان کار و خیابانی در شهر روبه رو می شویم، حسی دوگانه ای نسبت به آنها داریم، از یک سو دلمان نمی خواهد دستی که به سمت مان دراز کردند را خالی برگردانیم و از طرفی هم می دانیم کمک ما موجب رونق این اتفاق نامطلوب اجتماعی و تشویق افراد برای روی آوردن به آن می شود. در واقع کمک های بی هدف در کوچه و خیابان، اغلب موجب توسعه چرخه کار کودکان کار می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پارسیان خبر, پارسیان خبر,

 

,

کودکان خیابانی هم کودکانی هستند که خیابان محل زندگی، کسب درآمد و اقامت آنان است،این کودکان پیش از رسیدن به سن قانونی کار ناگزیر وارد بازار کار می شوند و کار زود رس آنها مانع رشد طبیعی اجتماعی، روانی و جسمانی آنها شده است.

,

 

,

کار کودکان جنبه های منفی اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی در بردارد. این کار مانع افزایش جدی مهارتها  آموزش و دانش می شود،صدمه های جانی و مالی بالا می رود، انواع آسیب های اجتماعی شامل سو استفاده جنسی، اعتیاد، خرده فروشی مواد مخدر، بزهکاری کودکان و نوجوانان افزایش پیدا می کند،وجود معضل کودکان کار و خیابانی، فاصله طبقاتی را در جامعه بیشتر می کند و فقر و تهی دستی را افزایش می دهد. در نتیجه سلامت اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی جامعه به مخاطره می افتد و مانع پیشرفت و توسعه آن می شود.

,

 

,

چه بسا برای بسیاری از ما دیدن این صحنه ها درد آور باشد، فقر و بدبختی کودک معصومی را که  در سوز زمستان باید در جایی گرم و سر کلاس درس باشد، یا در گرمای تابستان که باید درمکان مناسب و خنکی باشد، جلوی چشمان مان در وسط خیابان، پیاده رو و اتوبوس نظاره می کنیم و ناخودآگاه غم و تاسف در چهره هر ببینده ای خودنمایی می کند.

,

 

,

کودکانی که با احساس متفاوت دراین سنین که به نوعی دوران بسیار خوب وخوش کودکی شان با خستگی و ناامیدی و خشم درهم آمیخته شده و دردل خیابان ها سپری می شود، کودکانی که بیشتر اوقاتشان صرف کارشده و از آموزش بی بهره اند و چه بسا سلامت جسمی و روحی شان هم درمعرض آسیب وتهدید قراردارد.

,

 

,

این کودکان هیچ تفاوتی از نظر استعداد و توانایی با کودکان دیگر ندارند و می توانند در صورت توجه به آنها،‌ به جای تبدیل شدن به یک بزهکارحرفه ای، فردی مفید برای اجتماع و خانواده باشند.

,

 

,

اما در برخی خیابان های شهرستان قشم کودکانی مشاهده می شود که با بالارفتن از سطل های زباله،به دنبال یافتن یک لقمه نان برای خود وشاید خانواده خود باشند واین در حالی است که مسئولین شهرستان چشمان خود را به روی کوکان مظلوم بسته اند وفقط مردم آنها را می بینند.

,

 

,

 روزانه با حضور صدها مسافر وگردشگر به شهرستان قشم،جای بسی تأمل دارد که چرا مسئولان ذره ای دلسوزی ندارند و حاضر به ساماندهی اینگونه افراد نیستند تا چهره ای زشت از شهرستان در ذهن ها باقی نماند.

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه