اخبار داغ

زندگی زیر پوست شهر با رنگ و بوی زباله / فقر و محرومیت سهم کودکان جنوب شرق کشور از حقوق شهروندی

زندگی زیر پوست شهر با رنگ و بوی زباله / فقر و محرومیت سهم کودکان جنوب شرق کشور از حقوق شهروندی
انباشت زباله در معابر محله برفی میرجاوه و عدم رسیدگی مسئولین به این محله باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای مردم محله برفی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از لادیز؛ مردم محله برفی میرجاوه بیش از 30سال است که با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می‌کنند، زمین های منازل مردم این محله  متعلق به  دولت است و اداره راه آهن و منابع طبیعی 2شاکی  پرونده محله برفی هستند که توانسته اند با طی مراحل قانونی حکم تخلیه را از مراجع قانونی  دریافت کنند و مدعی شده اند مردم در سالهای گذشته وارد حریم این اراضی دولتی شده و مبادرت به ساخت منزل کرده اند ، وجود مشکلات اراضی این محله باعث شده تا اهالی محله برفی علاوه بر بلاتکلیفی درباره حل موضوع اراضی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کنند که عدم خدمات رسانی شهری یکی از این مشکلات است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, لادیز,

محله برفی یکی از محله های حاشیه شهرستان میرجاوه است که جز اراضی شهری محسوب نمی شود و ساکنین این محله با بیش از ۱۲۵۰ خانوار و  ۵ هزار نفر جمعیت از ابتدایی ترین خدمات شهری مانند جمع آوری زباله ها، محروم هستند و کوچه و پس کوچه های پوشیده از زباله این محله، خود گویای درد و مشکلات مردم این محله است و تصویر بازی کودکان معصوم در میان این زباله ها، جایی برای انکار این موضوع از سوی مسئولین باقی نمی گذارد.

,

تجمع زباله در این محله علاوه بر تهدید سلامتی اهالی و کودکان باعث جذب حیوانات ولگرد از جمله سگ ها در این محله شده است که این موضوع مشکلات بسیاری را برای ساکنین این منطقه به وجود آورده و تاکنون چندین نفر از اهالی مورد حمله سگ های ولگرد قرار گرفته اند از طرفی دیگر مردم محله مجبورند برای رهایی از شر زباله ها، هرازگاهی، آنها را بسوزانند و این در حالی است که آتش زدن زباله و دود شدن آن علاوه بر تبعات مخرب زیست محیطی، پیامدهای زیانباری برای سلامت شهروندان دارد.

,

 

,

, ,

 

,

کودکان این محله در میان زباله ها بازی و رشد می کنند

,

محمد کرد یکی از ساکنین محله برفی در گفتگو با خبرنگار لادیز، اظهار کرد: در مدت 30 سالی که در این محله زندگی می کنم تا به حال ندیدم که یکی از مسئولین به این منطقه بیاید و از نزدیک شاهد عمق مشکلات مردم این محله باشد و در طول این سالها چیزی جز وعده های واهی، چیزی عاید مردم این محله نشده است .

, لادیز،,

وی افزود : در حال حاضر بیش از هزار خانوار در این محله زندگی می کنند که اکثر آنها از اقشار کم درآمد و پرجمعیت هستند اما مشکلات این محله فراتر از جمعیت و مسائل پیرامون آن است، شاید مهمترین عامل نرسیدن امکانات به منازل این محله، نبود راه مناسب و آسفالت است ، محله برفی با جمعیتی بالغ بر 5 هزار نفر هنوز یک راه و خیابان آسفالت ندارد ، فاظلاب منازل در کوچه های خاکی، ترکیبی از گل و لجن را بوجود آورده است و کودکان این محله دراین شرایط بازی و رشد می کنند.

,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

وی با بیان اینکه شهرداری میرجاوه هیچ گونه خدماتی به مردم این محله نمی دهد، بیان کرد : کوهی از زباله در کنار هر ساختمان نیمه آماده یا مخروبه ای دیده می شود که گاهی برخی از ساکنین برای رهایی از شر موجودات موزی به ناچار اقدام به سوزاندن زباله ها می کنند که خود این اقدام هم باعث آلودگی هوا و محیط می شود، پرسه سگ های ولگرد و تجمع شبانه معتادان در محله زندگی مردم را مختل کرده است و تاکنون چندین نفر از کودکان و اهالی مورد حمله سگ های ولگرد قرار گرفته اند.

,

این شهروند ادامه داد: تجمع شبانه معتادان باعث شده تا بسیاری از اهالی، شب ها جرات خروج از منزل را نداشته باشند، مسئولین باید فکر راه چاره ای برای این وضعیت باشند و مردم را قربانی مشکلات اراضی محله نکنند.

,

 

,

, ,

 

,

 این محله بخشی از شهر میرجاوه محسوب نمی شود اما تعرفه آب و برق به صورت شهری محاسبه می شود

,


جلال ریگی یکی دیگر از ساکنین محله به خبرنگار ما گفت: محله برفی مشکلات زیادی دارد ، مسائل بهداشتی ، آسفالت معابر و خیابان ها، جمع آوری زباله ها و  سازماندهی فاضلاب منازل بخشی از این معضلات است . یکی از مشکلات اصلی این محله عدم به رسمیت شناختن این قسمت از شهر است  چرا که هیچ کدام از منازل محله برفی دارای سند رسمی نمی باشد

وی در ادامه افزود: برخی از مسئولین این محله را بخشی از شهر میرجاوه محسوب نمی کنند در صورتی که تعرفه های آب و برق منازل  محل به صورت شهری محاسبه می شود، از سوی ارگان ها وسازمانهای مربوطه قول هایی به ساکنین این محل داده شده که تاکنون هیچ یک از آنها عملی نشده است .

,
,
,
,


وی در پایان وی خواستار رسیدگی مسئولین به نیاز های اولیه ساکنین این محله شد،  چرا که به گفته افراد ساکن این محله امکانات رفاهی آنها از یک روستای معمولی هم پایین تراست .

,
,

 

,

, ,

 

,

شهرداری وظیفه ای در قبال جمع آوری زباله های  محله برفی ندارد

,

شهردار میرجاوه پیش از این درباره عدم خدمات رسانی به محله برفی به خبرنگار لادیز، گفته بود: شهرداری میرجاوه هیچ وظیفه ای در قبال جمع آوری زباله های محله برفی  ندارد چراکه محله برفی دارای کد روستایی است و به شهر الحاق نشده است، زمین های این محله متعلق به منابع طبیعی بوده که به صورت غیرقانونی تصرف و حاشیه نشینی ایجاد شده است.

, لادیز,

عزیزاحمد ریگی با اشاره به عدم نظافت محله برفی میرجاوه، اذعان کرد: برای حل مشکل این محله باید زمین این اراضی به مسکن شهرسازی و سپس بنیاد مسکن تحویل داده شود و پس از آن برای انجام خدمات به شهرداری واگذار شوند اما با وجود مشکلات این محله، کار نظافت آن هر دوهفته انجام می شود و زباله های کل شهر که بالغ بر30 تن زباله روزانه تنها با یک دستگاه خاور از شهر خارج می شود.

,

مشکل ساکنین این محله بزودی حل می شود

,

"حجت الاسلام والمسلمین موحدی راد" دادستان زاهدان در با اشاره به مشکلات محله برفی میرجاوه، افزود: ساکنین محله برفی مدت 30 سال است  که با مشکل سند و خدمات دستگاه های مواجه هستند، پرونده محله برفی چند سال است که در شورای حفاظت از اراضی ملی استان در حال پیگیری است و با همکاری دستگاه های ذیربط مشکل ساکنین این منطقه بزودی حل خواهد شد و به ادارات راه و شهرسازی و بنیاد مسکن در این رابطه دستورات لازم داده شده است.

,

وی با اشاره به نظارت دادستان مرکزی استان بر دادستانی های سطح استان، خاطرنشان کرد: تمام تلاش دادستانی استان بر این است تا مشکلات محله برفی میرجاوه حل شود اما مردم این منطقه باید توجه داشته باشند که این موضوع فقط شامل کسانی است که در قسمت زمین های تصرفی راه اهن نباشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه