اخبار داغ

از نحوه مدیریت بحران تا چگونگی برخوردها با متخلفین؛

تفاوت های حادثه پلاسکو و ساختمان ۴ طبقه ورامین

تفاوت های حادثه پلاسکو و ساختمان ۴ طبقه ورامین
حادثه پلاسکو تهران و ساختمان ۴ طبقه ورامین تفاوت های مختلفی از مدیریت بر روند آوار برداری تا تذکر به متخلفین داشته است که به عنوان نمونه می توان از زمان حضور شهردار شهر در محل حادثه و نحوه آوار برداری نام برد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ورامین ما: دو هفته پیش بود که شامگاهان یک شب بسیار سخت و نفسگیر خبر رسید که ساختمانی در بلوار شهید باهنر ورامین فرو ریخته و مثل اینکه افرادی نیز زیر آوار مانده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ورامین ما,

خبر آنقدر بهت آور بود که لحظاتی هیچکس نمی توانست اقدامی صورت دهد ولی بعد از گذشت آن لحظات بسیار ناراحت کننده، خبرنگاران عازم محل ساختمان شدند تا از صحت و کیفیت درست بودن خبر مطلع شوند.

,

خبر صحت داشت و راه پله و قسمتی از دیوار خانه ای ۴طبقه به دلیل گودبرداری غیراصولی زمین مجاور به داخل همان گودال ریخته و ۳ عضو از یک خانواده نیز زیر آوار باقی مانده بودند.

,

پس از گذشت دو هفته باز هم خبر ریزش ساختمان به گوش رسید که باز هم همگان را به سکوت وادار کرد، سکوتی که از روی بهت و حیرت بود، خبر ریزش ساختمان پلاسکو تهران بود که فیلم های منتشر شده و همچنین منابع موثق خبری همگان گویای صحت داشتن خبر بود.

,

اما این دو حادثه تفاوت هایی در ابعاد مختلف داشت که در این یادداشت به قسمت هایی از آن اشاره خواهیم کرد.

,

اولین تفاوت در کیفیت ریزش ساختمان بود به این شکل که در ساختمان ۴طبقه ورامین فقط پله ها و قسمتی از دیوار مجاور تخریب شده بود ولی در ساختمان تهران کل ۱۱ طبقه ساختمان به یکباره تخریب و به ۳طبقه از تل آهن و مصالح مختلف ساختمانی تبدیل شد.

,

در سانحه ریزش ساختمان در ورامین مقصر در نگاه اول مسئولین شهری بودند که هر روز این گودبرداری غیراصولی را می دیده اند ولی کاری به آن نداشتند و در همین راستا نیز صاحب خانه ای که داغ همسر و دو فرزند بر دلش مانده است اعلام کرد که بارها به شهرداری مراجعه کرده و اعلام گودبرداری غیر اصولی را کرده است ولی کسی اعتنایی نگذاشته و اجازه انجام فعالیت را به فرد داده اند.

,

اما در سانحه ساختمان پلاسکو تهران طبق اعلام مسئولین مختلف، ۱۴ بار از سال ۹۲ تا مرداد ماه سال جاری نامه نگاری های مختلفی مبنی بر مسهتلک بودن ساختمان به مسئولین آن داده شده است ولی مسئولین امر اعتنایی نکرده و از سوی دیگر نیز پلمپ این ساختمان و جلوگیری از ادامه فعالیت آن به دلیل اشتغال چند صد نفر در آن باید به دستور وزارت کار و اموراجتماعی صورت می گرفته است که این امر نیز انجام نشده است.

,

یکی دیگر از مغایرت های فاحش دو سانحه ساختمانی در حضور شهردار در صحنه بود به شکل که در سانحه تخریب ساختمان پلاسکو تهران با توجه به اینکه قالیباف شهردار تهران در قم برای دیدار با علما حضور داشت ولی به محض شنیدن خبر بعد از گذشت کمتر از ۲ساعت خود را به محل ساختمان رسانده و مدیریت کار را به دست گرفت ولی در ورامین با توجه به اینکه خانه شهردار که در سال های قبل حدود ۵۰۰ میلیون تومان خرج بازسازی آن شده بود با محل حادثه حدود ۲۰۰ متر فاصله داشت، ولی حاضران در صحنه در دقایق اولیه حادثه شهردار ورامین را رویت نکرده اند.

,

در سانحه ساختمان پلاسکو تمام قدرت برای بیرون کشیدن آتش نشانان و افرادی که زیر آوار باقی مانده بودند گذاشته شد تا جایی که شهردار تهران به محض حضور در صحنه فعالیت خود را آغاز کرده و ماموریت ها را به مسئولین اعلام کرد ولی در سانحه ورامین مسئولین شهری فردای شب حادثه جلسه ای تشکیل دادند تا ببینند که چه اقداماتی باید انجام دهند.

,

پس از سانحه پلاسکو نیروهای انتظامی که قبل از حادثه محل حاضر بود، پس از تعیین وظایف ماموریت های خود را آغاز کرده و افراد مختلف غیر از مامورین امدادی را به کناری راهنمایی کردند در صورتی که در حادثه ورامین، با این حال که رئیس ستاد بحران شهرستان در محل حادثه حضور داشته است ولی باز هم ماموریت نیروی انتظامی مشخص نبوده و به همین دلیل نیز عموم مردم در گوشه و کنار محل حادثه حضور داشته اند که به لطف خدا حادثه جانبی به دلیل این ازدحام جمعیت به وجود نیامد.

,

اختلاف فاحش تخریب شدن دو ساختمان در میزان تخریب دو آنها است که به هیچ عنوان قابل مقایسه با هم نمی باشند و در حادثه پلاسکو تهران علی رغم آن حجم آتش و آوار و همچنین حرارت زیر آوار که دمای آن بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ درجه سانتی گراد اعلام شده است، کارشناسان مختلف آتش نشانی به دنبال راه حلی برای سریع رسیدن به حادثه دیدگانی که احتمال ضعیفی دارد که زنده مانده باشند انجام می شود.

,

این اقدامات در حالی بود که در سانحه ساختمان ۴ طبقه ورامین علی رغم حجم کم آوار(نسبت به پلاسکو) هیچ فردی نبود که بتواند محل احتمالی وجود ۳فرد مدفون شده زیر آوار را تخمین بزند تا لازم نباشد که نیروهای امدادی برای پیدا شدن این ۳ نفر تمام آوار را از ابتدا تا انتها بگردند تا این ۳ نفر را پیدا کنند.

,

شهردار تهران با حضور خود در سریعترین زمان ممکن در محل حادثه قوت قلبی برای بازماندگان حادثه و همچنین افزایش روحیه در نیروهای امدادی و خدماتی شده بود ولی شهردار ورامین با عدم حضور خود در محل حادثه و نظارت بر فعالیت های صورت گرفته توسط نیروهای امدادی، نه تنها مرهم دردی برای تنها فرد خانواده که زنده مانده بود نشد، بلکه افکار عمومی نیز مشوش شد.

,

یکی دیگر از اختلاف های بسیار گسترده این حادثه در نظارت مسئولین امر بر اجرای آن بود به گونه ای که مسئولین شهری در تهران بارها به مسئولین ساختمان پلاسکو تذکر داده بودند ولی به جهت موانع قانونی نمی توانستند به ادامه فعالیت های این ساختمان ادامه دهند.

,

اما در شهر ورامین گودبرداری در ملع عام و پیش چشم مسئولین شهر و در کنار ساختمان اصلی تهران- ورامین صورت گرفته و مسئولین شهری نیز هیچ اقدامی برای جلوگیری از این گودبرداری نکردند و پس از این اقدام نیز شائبه هایی در افکار عمومی به وجود آمد تا جایی که یکی از اعضای شورای شهر به صورت مستقیم در معرض اتهام قرار گرفت.

,

دو حادثه پلاسکو تهران و ساختمان ۴ طبقه تخریب شده ورامین تفاوت های زیاد دیگری دارند که مطالب بیان شده تنها گوشه ای از این تفاوت ها بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه