اخبار داغ

کارشناسان مطرح کردند؛

حوادثی مانند پلاسکو عوارض شدید روانی دارد/ بی اعتمادی اجتماعی در کمین است

حوادثی مانند پلاسکو عوارض شدید روانی دارد/ بی اعتمادی اجتماعی در کمین است
دکتر سیما فردوسی استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به عواقب و عوارض شدید روانی حادثه پلاسکو می گوید: وقوع چنین حوادثی علاوه بر خانواده بازماندگان، تمامی اعضای جامعه را دچار اضطراب و ترس اجتماعی می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس در چند روز گذشته و پس از حادثه غم بار و تاسف برانگیز پلاسکو تهران علاوه بر مردم که به طور عمده از طریق رسانه ها و فضای مجازی پیگیر اخبار مربوط به این حادثه بودند رسانه ها نیز تلاش کردند از دیدگاه های مختلفی این موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

 

,

یکی از موضوعاتی که شاید بیشتر از مسائل اقتصادی و مالی این حادثه اهمیت داشته باشد بررسی دقیق اجتماعی و روانی این حادثه است.

,

 

,

دکتر سیما فردوسی در همین زمینه به خبرنگار صبح توس می گوید: این ماجرا از چند جنبه مورد توجه است که یکی از این جنبه ها، بررسی وضعیت روحی و روانی بازماندگان درجه یک این گونه حوادث است.

,

 

,

وی می افزاید: در حوادثی مانند پلاسکو تهران که پیکر حادثه دیدگان زیر آوار مانده است به دلیل نوع و شکل حادثه این پیکر و حتی جنازه تخریب شده برای بازماندگان از اهمیت زیادی برخوردار می شود که به اصطلاح آن را “انتظار پایدار” می نامند.

,

 

,

این روانشناس با بیان اینکه پیدا شدن هر چه سریعتر پیکر جانباختگان حادثه در کاهش ناراحتی، اضطراب و فشار شدید روانی به بازماندگان کمک می کند ادامه می دهد: بنابراین امداد گران و مسئولان باید همه توان ممکن را به کار بگیرند تا پیکر حادثه دیدگان این حوادث و یا حوادث مشابه هر چه سریعتر از زیر آوار خارج شود.

,

 

,

وی در ادامه با اشاره به بحث روانی اجتماعی جامعه پس از اینگونه حوادث اظهار می کند: این افراد به دو بخش تقسیم می شوند که دسته اول کسانی هستند که از نزدیک شاهد این ماجرا بوده اند و به احتمال صددرصد تا آخر عمر این ماجرا را از یاد نخواهند برد.

,

 

,

فردوسی سپس به دیگر افراد جامعه اشاره و بیان می کند: همانگونه که دیدید مردم کشور همه به نوعی خودشان را در این ماجرا دخیل می دانند و احساس عزا و غم بر بسیاری از مردم حاکم شده است.

,

 

,

وی معتقد است جامعه ما باید خودش را برای وقوع چنین حوادثی مجهز و آماده کند تا در صورت تکرار چنین حوادث ناخوشایندی عواقب و عوارض روانی آن کاهش یابد.

,

 

,

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه اطلاع رسانی درست، سریع . به موقع مانع انتشار شایعات عجیب می شود اظهار می کند: شایعه و دروغ از جمله مسائلی است که فشار روانی جامعه را بدون هیچ دلیلی افزایش می دهد و یکی از راه های مقابله با این شایعات باز بودن راه سریع اخبار است.

,

 

,

دکتر حسین غیاثی نژاد مدرس دانشگاه در مشهد نیز با اشاره به حادثه غمبار پلاسکو می گوید: ضعف در بحث پیشگیری، در حوادثی این چنینی خودش را نشان می دهد.

,

 

,

وی ادامه می دهد: یکی از کمبودهای کشور مان بحث نبود یا کمبود شدید مانور بحران های اجتماعی است.

,

 

,

غیاثی نژاد معتقد است در مانورهایی که مانند مانور زلزله در کشورمان برگزار می شود بیشتر به جنبه تجهیزات و فیزیکی مسئله تکیه کرده و مباحث اجتماعی و فرهنگی مورد غفلت قرار می گیرد.

,

 

,

وی بی اعتمادی به مدیریت کلان شهری و اجتماعی را یکی از عواقب حوادثی مانند پلاسکو می داند و اظهار می کند: اگر قرار باشد مردم قصد انجام هر کاری را دارند نگران وقوع حادثه باشند این مسئله نارضایتی اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

,

 

,

وی ادامه می دهد: ترس از سوار شدن به هواپیما، ترس از قطار، ترس از ریختن ساختمان و هر نوع حادثه دیگری که منجر به یک حادثه مهم و خبر ساز می شود باعث وارد شدن آسیب جدی بر پیکره اعتماد اجتماعی خواهد شد.

,

 

,

این مددکار اجتماعی به فروش تراکم یا پرداخت جریمه توسط متخلفانی که ساخت و ساز غیر مجاز دارند اشاره و بیان می کند: اگر قرار باشد متخلفان با پرداخت پول کارشان را پیش ببرند همین مسئله نیز باعث آسیب به اعتماد عمومی خواهد شد ضمن اینکه بعدها مشکلات شهری، ترافیکی و اجتماعی متعددی را بوجود خواهد آورد.

,

 

,

سرمایه های اجتماعی مان گم شده است

,

 

,

وی با اشاره به وقوع جنگ تحمیلی و حادثه ترور دولتمردان کشورمان و همچنین حوادث متعددی که پس از انقلاب اسلامی بوجود آمد می گوید: مردم ما نشان داده اند که از پس مشکلات و حوادث به خوبی بر می آیند و با تکیه بر پشتوانه های مذهبی و فرهنگی که دارند می توانند بر عوارض و عواقب حوادث متخلف غلبه کنند.

,

 

,

این مدرس دانشگاه ادامه می دهد: اما در زمان حاضر به دلایل مختلف سرمایه های اجتماعی مان گم شده و همان طور که شاهد هستید برخی اتفاقات ناخوشایند از جمله انتشار برخی شایعات و اخبار کذب پس از حادثه پلاسکو دل و روح مردم را آزرده می کند.

,

 

,

وی ورود افراد متخصص از جمله مددکاران و جامعه شناسان به بدنه دولت و شوارهای شهر ها را یکی از ضروریات در بحث مدیریت حوادث می داند و می گوید: جای خالی متخصصان در برنامه ریزی شهری و کشور کاملا مشهود است.

,

 

,

افزایش تجهیزات از غافلگیری پیشگیری می کند

,

 

,

دکترامان الله قرائی مقدم نیز در همین زمینه می گوید: درست است که مردم به ویژه نسل جوان ما پس از حادثه پلاسکو به جای کمک کردن ایستادند و سلفی گرفتند اما این کار زمانی اتفاق افتاد که آنها فکر می کردند فقط یک حادثه آتش سوزی یا تخریب اتفاق افتاده و هنوز از عمق فاجعه خبر نداشتند.

,

 

,

وی با تاکید بر همدلی مردم پس از پی بردن به اصل ماجرای پلاسکو اظهار می کند: دیدید که مردم پس از اینکه متوجه شدند چه حادثه غمباری اتفاق افتاده در صف های طولانی خونشان را اهدا کردند و همچنین از سراسر کشور گروه های خودجوشی برای ادای احترام به آتش نشان جان برکف به تهران آمده و جلوه های زیبای انسانیت و نوع دوستی آفریدند.

,

 

,

این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم تقویت بحث نظارت در همه زمینه های اجتماعی، فرهنگی و ساخت و ساز بیان می کند: ما در آینده با ساختمان های به مراتب بلند مرتبه تر از پلاسکو مواجه خواهیم بود بنابراین باید تجهیزات و آمادگی های امدادی و اجتماعی نیز به نسبت همین ساختمان ها افزایش یابد تا در صورت تکرار چنین حوادثی غافلگیر نشویم.

,

 

,

وی با بیان اینکه باید از حادثه پلاسکو درس عبرت بگیریم اظهار می کند: در این بیشتر از نکات منفی باید به نکات مثبت آن توجه و مانع از تخریب ایرانی و فرهنگ مردم نوع دوست مان شویم چرا که تحقیر کردن مردم همان کاری است که دشمنان این ملت به دنبال آن هستند.

,

 

,

گفت‌وگو: رضا آرمانیان

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه