اخبار داغ

سرعت کند دولت در کنترل کشت محصولات پر آب بر ، سفره های آب زیر زمینی را به خشکی کشانده

سرعت کند دولت در کنترل کشت محصولات پر آب بر ، سفره های آب زیر زمینی را به خشکی کشانده
مردم شهرستان بهار به لحاظ موقعیت جغرافیایی واقلیمی این منطقه عمدتا به کار کشاورزی اشتغال دارند و سیاست های دولت در حمایت از این بخش بر زندگی و اقتصاد مردم منطقه تاثیر بسزایی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بهارانه، در این باره گفتگویی با یک کارشناس اقتصادی داشتیم و نظر وی را در خصوص عملکرد دولت در حوزه اقتصاد و کشاورزی جویا شدیم. وی در با اشاره به تورم موجود در ابتدای کار دولت یازدهم گفت: با توجه به رکود تورمی که دولت یازدهم در ابتدای کارش با آن مواجه بود، دولت برنامه های خوبی جهت کنترل تورم انجام داد و به نتایج خوبی هم در این زمینه دست یافت، اما در خصوص کنترل رکود اقتصادی شاهد اتفاقات خاصی نبودیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , بهارانه,

این کارشناس اقتصاد ادامه داد: یکی از اقداماتی که دولت برای خروج از شرایط رکود اعمال کرد تشکیل ستاد تسهیل رفع موانع تولید بود که با گذشت مدتها از تشکیل این ستاد ، نتایج بدست آمده قابل قبول نبوده و تنها در حد جمع آوری اطلاعات باقی مانده است.

,

وی ادامه داد: در زمینه کشاورزی نیز تسهیلاتی به کشاورزان پرداخت شده است ، اما آنچه که به وضوح دیده می شودسیاست تغییر کشت محصولات پر آب بر مانند سیب زمینی و هندوانه به سمت محصولات کم آب بر است

,

این کارشناس اقتصادی گفت: به نظر می رسد که در زمینه این تغییر کشت محصولات دولت برنامه ریزی هایی در دست دارد که بتواند از کشاورزان حمایت داشته باشد اما روند اجرایی شدن این سیاست ها کند بوده که باید با سرعت بیشتری صورت پذیرد.

,

یک کارشناس کشاورزی که سالهاست به کار کشاورزی مشغول است یکی از مشکلات بخش کشاورزی را فقدان تعادل بین منابع طبیعی و کشاورزی در منطقه را یک ضعف توصیف کرد و گفت: ما از دولت انتظار داریم که کار کارشناسانه و تحقیقاتی در مناطق مختلف داشته باشند و مشخص کنند که هر منطقه مناسب برای چه نوع کشتی است.

,

این جوان کشاورز گفت: به طور مثال در منطقه می توان تحقیق کرد که آیا برای کشت موسیر مناسب هست یا خیر و اگر چنین است این طرح به کشاورزان ارائه شود تا از آن نوع محصول کشت کنند.

,

وی ادامه داد: متاسفانه در منطقه ما کشت سیب زمینی باب شده که به منابع آب زیادی نیاز دارد ، اما اگر محصولات جایگزینی به مردم معرفی شده و به کشاورزان تسهیلاتی داده شود و مناطق به طور تخصصی تقسیم بندی شوند بهتر می توان از منابع بهره برداری کرد.

,

در ادامه گفتگویی با مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار داشتیم و نظر وی را در این مورد جویا شدیم. هوشنگ کرمی گفت: درهر منطقه مطالعاتی  بر اساس طرح تعادل بخشی انجام شده و میزان آب موجود در سفره های آب زیر زمینی برآورد شده و بر اساس آن میزان آب استفاده شده کشاورزان سهمیه بندی شده است.

,

کرمی گفت: تاکنون ما اجباری در تغییر الگوی کشت برای کشاورزان نداشتیم و کار ما به صورت ترویجی بوده و سعیمان این بوده که کشاورزان را به سوی کشت های کم آب بر سوق دهیم. بر این اساس در زمین های کشاورزی کنتر نصب شده که به کشاورزان مقدار آب مصرفی نیز گفته شده و کشاورزان خود باید با توجه به میزان آب مصرفی نوع محصول خود را انتخاب کنند تا به آب بیشتری احتیاج پیدا نکنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه