اخبار داغ

یادداشت/

از وجوه تمایز جرایم سایبری با سنتی تا اتفاقات مهم سایبری در چند سال اخیر

از وجوه تمایز جرایم سایبری با سنتی تا اتفاقات مهم سایبری در چند سال اخیر
شروع جرائم سایبری در ایران تاریخ دقیقی ندارد؛ زیرا سطوح مختلف تکنولوژی اطلاعات همراه با خود برخی جرائم یا سوء استفاده هایی را مطرح کرده اند ...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای سرخه، مهدی لالاییان از کارشناسان ارشد حقوق جزا و جرم شناسی به ارائه تحقیقی جامعه در خصوص جرائم سایبری از جمله ویژگی ها و تاریخچه آن پرداخته و بیان می کند؛ شروع جرائم سایبری در ایران تاریخ دقیقی ندارد؛ زیرا سطوح مختلف تکنولوژی اطلاعات همراه با خود برخی جرائم یا سوء استفاده هایی را مطرح کرده اند .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای سرخه،,

وی‍‍ژگی‌های جرائم سایبری

, وی‍‍ژگی‌های جرائم سایبری,

سالانه بزهکاران سایبری توسط جرائم سایبری خسارت زیادی را به دولت‌ها وارد می‌سازند؛ جرائم سایبری به دلیل شاخصه‌های خاصی که دارد با جرائم سنتی متمایز است و این شاخصه‌ها خسارت بر امنیت ملی،‌اقتصادی و فرهنگی یک کشور وارد می‌آورد.

,

البته در مواردی باید توجه داشت که جرائم سایبری گاه توسط دولت‌ها مورد حمایت قرار گرفته و هدف از این حمایت و ارتکاب جرائم وارد کردن صدمه به کشورهای مورد هدف است.

,

در حقیقت انقلاب الکترونیک به مهمترین پدیده در زندگی مدرن انسان‌ها تبدیل شده است و به عبارتی فضای مجازی را عضو لاینفک زندگی بشریت قرار داده است؛ ‌از همین رو روزانه ابزارهای قابل توجهی برای ورود آسان‌تر افراد یک جامعه روانه بازار می‌شود.

,

گسترش این بزارهای الکترونیکی از یک سو باعث شکستن مرزهای جغرافیایی و امکان برقراری ارتباط با سراسر دنیا با هزینه بسیار کم و زمان سریع شده است و از سوی دیگر تهدیدی را برای امنیت ملی، ‌اقتصادی، فرهنگی و سیاسی یک کشور و افراد آن به دنبال دارد.

,

یکی از مهمترین این تهدیدها گسترش پدیده‌ای به نام جرائم سایبری است که به وی‍ژگی آنها به طور مختصر می‌پردازیم.

,

سرعت بالای ارتکاب جرائم

, سرعت بالای ارتکاب جرائم,

در جرائم سنتی بزهکار می‌بایست در زمان و مکان خاص دست به ارتکاب جرم بزند و برای به دست آوردن اهداف خود مشقت زیادی را متحمل می‌شد و زمان صرف ارتکاب جرم عموماً‌ زیاد و مرتکب با استرس و ترس زیادی اقدام به این عمل می‌نمود؛‌ اما در جرائم سایبری مرتکب با کمترین استرس و ترسی و به آسانی در مکانی اَمن که احتمال دستگیری و به خطر افتادن در لحظه او بسیار پایین و کم است؛‌ نسبت به انجام جرم سایبری اقدام نموده و به هدف خود آسانتر از شیوه سنتی دست پیدا می کند.

,

همچنین مدت زمانی که مرتکب برای رسیدن به هدفش در فضای مجازی صرف می‌کند، بسیار کمتر از مدت زمان صرف شده در جرم به روش سنتی است.

,

ناشناخته بودن مرتکبان

, ناشناخته بودن مرتکبان,

یکی از عوامل مهمی که باعث می‌شود افراد در فضای مجازی نسبت به فضای حقیقی دست به ارتکاب جرائم بزنند، بحث ناشناخته بودن مرتکبان در این فضا می‌باشد؛ چرا که مجرمان ابتدا خود را در فضایی می‌بینند که هیچ کس نسبت به عملی که آنها مرتکب می‌شوند‌‌،‌ اطلاعی نداشته و همچنین آنها در زمان ارتکاب جرمشان خود را در مکانی امن و دور از هر گونه تهدید می‌بینند و همین امر باعث می‌شود که آنها با تمرکز بیشتر نسبت به ارتکاب جرم در این فضا اقدام نمایند؛ البته باید توجه داشت با تشکیل پلیس فتا  این ناشناخته بودن مرتکبان کم کم به شناخته بودن مرتکبان تبدیل شده است.

,

هزینه پایین ارتکاب جرائم سایبری

, هزینه پایین ارتکاب جرائم سایبری,

در جرائم سایبری مرتکب با کمترین هزینه می تواند به خواسته‌اش دست پیدا کند و این  وی‍ژگی در جرائم سنتی کمتر مشاهده می‌شود.

,

مجرمین برای ارتکاب یک جرم سایبری تنها لازم است یک رایانه و یا تلفن همراه و یک خط اینترنت تهیه کنند و به وسیله آن به خواسته خود برسند. در مواردی مشاهده می‌شود که مجرمین با داشتن کمی مهارت الکترونیکی نسبت به هک نمودن رمز وای فای wifi دیگری و وارد شدن به فضای مجازی نسبت به رسیدن به اهدافشان اقدام نموده که دست‌یای به آنها از این روش کمی سخت‌تر از دیگر روش‌هاست.

,

فراملی بودن جرائم سایبری

, فراملی بودن جرائم سایبری,

یکی از خصوصیات شاخص جرائم در فضای مجازی فراملی بودن آن می‌باشد به نحوی که ممکن است بزهکار و قربانیان آنها مربوط به کشور ما باشند؛ اما مجرمین از کشور دیگری با توسل به فضای سایبر موجبات بزه دیدگی  را فراهم آورند.

,

از همین رو باندهای بزرگ قاچاق انسان و مواد مخدر به صورت ویژه‌ای از فضای مجازی بهره برده؛ چون از این روش خودشان را کمتر در معرض تهدید دستگیری می‌بینند.

,

قبح اخلاقی اندک جرائم سایبری

, قبح اخلاقی اندک جرائم سایبری,

بر خلاف جرائم سنتی که ارتکاب آنها اموری شدیداً غیراخلاقی تلقی می‌گردد؛‌ جرائم سایبری به دلیل عوامل فوق‌الذکر دارای قبح اخلاقی اندک می‌باشد و حساسیت اجتماعی کمتری را در بر می‌گیرد و به عنوان مثال در جرم سنتی زورگیری با چاقو و قمه که در سال گذشته(1394)در جلوی خودپرداز بانکی توسط دو سارق صورت پذیرفت هر چند که سارقان از این زورگیری مبلغ زیادی عایدشان نشد؛ اما باعث تحریک احساسات اجتماعی مردم شده و از سوی قاضی پرونده  برای یکی از دو زورگیران حکم اعدام صادر شد.

,

در مقابل جرم رایانه و بردن مال ده‌ها نفر چندان موجب تحریک احساسات اجتماعی نشده و یا حتی بعضی از افراد جامعه ذکاوت بالای مرتکبین را تحسین می‌کند؛‌ در چنین شرایطی برخورد شدید کیفری با مرتکبان این جرائم با اقبال چندانی از سوی جامعه مواجه نمی‌شود.

,

 

,

اتفاقات مهم سایبری چند سال اخیر

, اتفاقات مهم سایبری چند سال اخیر,

از جاسوسی آژانس امنیت ملی ایالت متحده و سایبری چین گرفته تا هک نرم افزار اَدوبی و حملات دیداس و حملات ارتش الکترونیکی سوریه و همچنین انتشار بدافزارهای مختلف همانند کریبتولوکر

,

ادامه دارد...

,

مهدی لالاییان - کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی

, مهدی لالاییان - کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه