اخبار داغ

ضرورت ساماندهی کارگران ساختمانی؛

کارگران ساختمانی، خانه سازان بی سامان/ ۳۷ درصد کارگران ساختمانی خراسان شمالی بیکارند

کارگران ساختمانی، خانه سازان بی سامان/ ۳۷ درصد کارگران ساختمانی خراسان شمالی بیکارند
ساماندهی مکان استقرار کارگران ساختمانی چند سالی است که به عنوان یک دغدغه در کشور مطرح شده و در چند استان کشور کلید خورده است این دغدغه بارها از طریق رسانه ها به گوش مسئولان خراسان شمالی رسیده ولی با گذشت چند سال تاکنون مکانی برای ساماندهی کارگران ساختمانی دراین استان احداث نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  عصر اترک، مکان هایی که کارگران  را از سرمای طاقت فرسای زمستان و  گرمای آفتاب سوزان تابستان ایمن کند مکانی که شاید اعتبار اختصاص یافته به آن بسیار کمتر از اعتباراتی باشد که صرف هزینه های غیرضروری درسطح  شهر می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از ,  عصر اترک،,  مکان هایی که کارگران  را از سرمای طاقت فرسای زمستان و  گرمای آفتاب سوزان تابستان ایمن کند مکانی که شاید اعتبار اختصاص یافته به آن بسیار کمتر از اعتباراتی باشد که صرف هزینه های غیرضروری درسطح  شهر می شود.,

سامان دادن به فعالیت های کارگران و صنوف ساختمانی یکی ازاقدامات ملی است که ادارات مرتبط باید آن را در اولویت کاری خود قرار دهند و باید پیمانکاران مکلف شوند نیروی کار خود را از طریق این مکان ها تامین کنند.

,

ضرورت ساماندهی کارگران ساختمانی درقالب تعاونی یا انجمن

, ضرورت ساماندهی کارگران ساختمانی درقالب تعاونی یا انجمن, ضرورت ساماندهی کارگران ساختمانی درقالب تعاونی یا انجمن,


دراین رابطه نائب رئیس انجمن کارگران ساختمانی خراسان شمالی بر ضرورت ساماندهی کارگران ساختمانی در راستای تامین امنیت شغلی آنان تاکید کرد.
حجی محمد مصدق اظهارکرد: متاسفانه کارگران ساختمانی این استان برای داشتن امنیت شغلی و حقوق شهروندی از مراکز ساماندهی برخوردار نیستند معلوم نیست از سرگذر سرکار بروند یا نروند، پولشان را بدهند یا ندهند.
وی بیان کرد: علی رغم این که استان خراسان شمالی بالاترین آمار کارگران ساختمانی را دارد و از محروم ترین اقشار جامعه کارگری محسوب می شوند، متاسفانه مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفته است.
مصدق متذکر شد: باید برای ساماندهی کارگران ساختمانی مکانی تعریف شود و این امر با کمک و حمایت ادارات مرتبط همچون فرمانداری، شهرداری، اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی وحرفه ای وشورای شهر انجام شود.

,
,
,
,
,

, ,


وی افزود: براین اساس نیاز است برای ساماندهی کارگران ساختمانی  یک تعاونی و یا انجمن در قالب تعاونی( استادکاران و کارگران واقعی ساختمانی) تشکیل دهند.
وی اظهارکرد: با تاسیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی  از ورود افراد غیر متخصص و افرادی که دراین صنف سر رشته ندارند جلوگیری می شود و تمامی ساخت و سازها در سطح شهر از سوی تعاونی یا انجمن انجام خواهد شد.
مصدق با اشاره به تاسیس یک تعاونی کار به نام تعاونی بناکاران در سال 62  در شهر بجنورد، یاد آور شد:  علی رغم موفق بودن این تعاونی ولی به تدریج با ورود افراد سودجو و غیر متخصص این تعاونی از هم پاشید. 

,
,
,
,

کارگران ساختمانی یک جا متمرکز نیستند

, کارگران ساختمانی یک جا متمرکز نیستند, کارگران ساختمانی یک جا متمرکز نیستند,


وی در رابطه با عدم امنیت شغلی کارگران ساختمانی در سطح کشور، گفت: کارگران ساختمانی هیچ گونه امنیت شغلی در کشور ندارند یک روز سرکار می روند و 10 روز بیکار هستند.
وی با بیان این که کارگر ساختمانی یک جا متمرکز نیستند، گفت: افراد برای کار از روستا به شهر و از شهر به شهرها بزرگتر مهاجرت می کنند به خاطر این که پروژه های ساختمانی مانند کارخانه نیست که دریک جا متمرکز بمانند.
وی افزود: متاسفانه مکان کاریابی یا ایستگاه کاریابی دراستان برای ساماندهی کارگران ساختمانی وجود ندارد.
نائب رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان لزوم ساماندهی کارگران ساختمانی را در راستای امنیت شغلی کارگران و استادکاران و جلوگیری از مخدوش شدن چهره شهر از حیث زیباسازی ضروری دانست.
مصدق افزود: برای شناسایی کارگران ساختمانی بایستی پروانه اشتغال کار از سوی سازمان فنی حرفه ای در قالب کارت ویک کد مشخص در اختیار این قشر قرار گیرد تا هر فردی در هر جای ایران کار می کند براساس آن کد وارد سامانه سراسری شود و افراد براساس تخصص و حرفه خود قابل شناسایی باشند.
وی راهکار جلوگیری از پراکندگی، عدم ساماندهی کارگران ساختمانی و برخورداری از امنیت شغلی را تنها درگروه  ایجاد یک تشکل با چترحمایتی دولت دانست.
وی اظهارکرد: هویت شغلی و زمان های کارکرد کارگران ساختمانی باید به عنوان یک شهروند در طول سال مشخص شود تا کارگران  بتواند درشغل خود،  استقلال  و سرمایه گذاری به نسبت درآمد خود داشته باشند.

,
,
,
,
,
,
,
,

کارگران ساختمانی از اعتبار بانکی برخوردار نیستند

, کارگران ساختمانی از اعتبار بانکی برخوردار نیستند, کارگران ساختمانی از اعتبار بانکی برخوردار نیستند,


مصدق با بیان این که  کارگران  ساختمانی از هیچ گونه اعتبار بانکی در بانک های کشور برخوردار نیستند، اظهار داشت: در رابطه با اشتغال زایی و شغل کارگران بانک ها به ما کمک نمی کند و به عنوان یک معمار تجربی که سابقه حدود 50 سال دارم  هیچ بانکی بابت استعداد و شغل ما وام نمی دهند.
وی به مشکلات فراوان کارگران ساختمانی دراستان اشاره کرد وعمده ترین مشکلات این قشر را بیمه، بیکاری و عدم امنیت شغلی عنوان کرد.

,
,
,

 

,

بیکاری در صنعت ساختمان بیداد می کند
نائب رئیس انجمن کارگران ساختمانی خراسان شمالی با اشاره به وضعیت رکود ساخت وساز در صنعت ساختمان سازی کشور، اظهارکرد:  کل کارکرد یک معمار تجربی  باتوجه به سابقه و تجربه بالا  در طول سال به 50 روز کاهش یافته است این بدان معنا است که بیکاری در این صنعت بیداد می کند.
وی در رابطه با تاسیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی در استان ها، گفت: تاسیس انجمن ها باید به وسیله بازرسینی که از سوی کانون کارگران ساختمانی تهران به استان ها معرفی می شوند شناسایی وانتخاب شوند.
وی افزود: وقتی انجمن ها تشکیل شد مراکز کاریابی که همان بخش ساماندهی کارگران ساختمانی در استان ها را برعهده دارند زیر نظر انجمن صنفی کارگران ساختمانی (استادکاران وکارگران واقعی ساختمان ) به مراکز کار اعزام می شوند.
وی ادامه داد: این بدان معنا است که کارفرما در پروانه ساختمانی باید متعهد وملزم شود که نیروی کار دارای پروانه اشتغال را زیر نظر انجمن جذب کند و با این اقدام حقی از کارگر وکارفرما ضایع نمی شود.

, بیکاری در صنعت ساختمان بیداد می کند, بیکاری در صنعت ساختمان بیداد می کند,
,
,
,
,

 

,

, ,

 

,

کارگران ساختمانی تحت پوشش هیج نهادی نیستند
مصدق در رابطه با حقوق شهروندی کارگران ساختمانی در جامعه، گفت: کارگران ساختمانی تحت پوشش هیچ نهادی نیستند و بعضی مواقع برای دست یافتن به حداقل دستمزد کرامت انسانی آن ها زیر سوال می رود.
وی نداشتن حقوق شهروندی کارگران ساختمانی در کشور رایک معضل دانست وتنها راه حل این مشکل را در ساماندهی کارگران ساختمانی در قالب تشکیل یک تعاونی وانجمن ذکرکرد.

, کارگران ساختمانی تحت پوشش هیج نهادی نیستند, کارگران ساختمانی تحت پوشش هیج نهادی نیستند,
,
,

 

,

تاسیس انجمن صنفی واحد کارگران ساختمانی درهر شهرستان
رئیس انجمن صنفی کاشیکاران، گچ کاران و نقاشان خراسان شمالی نیز کارگران ساختمانی را تنها قشر بسیار توانمند از نظر جمعیت و بسیار ضعیف از نظر حقوق شهروندی یاد کرد که متاسفانه از حق وحقوق قانونی خود آگاهی لازم را ندارند.
ابوالفضل رجایی تنها مرجعی که می تواند ایجاد مکان ساماندهی کارگران ساختمانی را برعهده داشته باشد انجمن صنفی واحدکارگران ساختمانی درهرشهرستان اعلام کرد.

, تاسیس انجمن صنفی واحد کارگران ساختمانی درهر شهرستان, تاسیس انجمن صنفی واحد کارگران ساختمانی درهر شهرستان,
,
,


وی افزود: با ایجاد محل استقرار سرپوشیده برای کارگران ساختمانی علاوه بر پاکسازی میادین شهر از حضور کارگران، تسهیل کارگران برای اعزام به کار به وجود می آید وکارفرمایان نیز می توانند نیروی کار مورد نظر خود را تامین کنند و علاوه بر ارائه خدمات به کارگران از ایجاد تجمع و ترافیک درمحورهای شهر جلوگیری می شود.

,
,


وی ساماندهی کارگران ساختمانی رایک کار ارزشمند دانست واظهارکرد: با این اقدام دسترسی مردم وانبوه سازان به کارگران ماهر ونیمه ماهر افزایش خواهد یافت.
وی افزود: همچنین برای بهبود و تنظیم روابط کار و حل مشکلات کارگران و کارفرمایان،توجه به تشکل های کارگری می تواند نقش بسیار موثری در بهبود روابط و توسعه کار ایجاد کند.

,
,
,


رجایی هدف اصلی ساماندهی کارگران ساختمانی را ارتقاء سطح مهارت کارگران، سطح بندی ارائه خدمات آنها، ایجاد زمینه اشتغال و ارائه خدمات اجتماعی، حمایتی وفرهنگی عنوان کرد.
وی در رابطه با ایجاد ایستگاه های کاریابی در سطح شهر، یادآور شد: چندی پیش دراین خصوص از سوی شهرداری، خانه کارگرو اداره تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان بنرهایی در سطح شهر بجنورد نصب شد  ولی متاسفانه از سوی کارگران ساختمانی استان استقبالی صورت نگرفت.

,
,
,

 

,

37 درصد کارگران ساختمانی خراسان شمالی بیکار هستند

, 37 درصد کارگران ساختمانی خراسان شمالی بیکار هستند, 37 درصد کارگران ساختمانی خراسان شمالی بیکار هستند,


رئیس انجمن صنفی کاشیکاران،گچ کاران ونقاشان استان به 350 انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور اشاره کرد وگفت: یک میلیون و 800 هزار کارگر ساختمانی درکشور وجود دارد.
وی در رابطه با نرخ بیکاری در سطح کشور خاطرنشان کرد: براساس آمار وزارت تعاون،کار ورفاه اجتماعی  نرخ بیکاری در کشور 11 درصد و دراستان خراسان شمالی 13.5 درصد است.
وی افزود: دراین راستا 27 درصد کارگران ساختمانی بجنورد و 37 درصد کارگران ساختمانی خراسان شمالی بیکار هستند.

,
,
,
,

 

,

, ,

 

,

صدور 37 هزار کارت مهارت فنی وحرفه ای برای کارگران ساختمانی

, صدور 37 هزار کارت مهارت فنی وحرفه ای برای کارگران ساختمانی,

 
رجایی اظهارکرد: براساس آمار سازمان فنی وحرفه ای استان تاکنون 37 هزار کارت مهارت فنی وحرفه ای برای کارگران ساختمانی صادر شده است که از این تعداد 25 هزار نفر کارت مهارت خود را تمدید نکرده اند.
وی افزود: اغلب کارگران ساختمانی از اقشار ضعیف جامعه هستند که از لحاظ مالی توانایی تامین معیشت خود را ندارند و بیشتر این افراد زندگی خود با دریافت یارانه دولت به سر می برند.

,  ,
,
,

 

,

نمایندگان مجلس از کارگران ساختمانی حمایت نمی کنند

, نمایندگان مجلس از کارگران ساختمانی حمایت نمی کنند, نمایندگان مجلس از کارگران ساختمانی حمایت نمی کنند,


رجایی در رابطه با حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از قشر کارگر درجامعه، اظهارکرد: تاکنون نمایندگان مجلس هیچ حمایتی از این قشر نکرده اند آنها از کارگران به عنوان ابزاری برای رای آوردن خودشان استفاده می کنند .
وی افزود: کارگران ساختمانی پله ای برای ترقی مدیران و نمایندگان مجلس هستند که از اسم این افراد استفاده می کنند و زمانی که به اهدافشان می رسند این قشر را فراموش می کنند.

,
,
,

 

,

کثرت انجمن های صنفی ساختمان باعث ایجاد رقابت ناسالم شده است

, کثرت انجمن های صنفی ساختمان باعث ایجاد رقابت ناسالم شده است, کثرت انجمن های صنفی ساختمان باعث ایجاد رقابت ناسالم شده است,


دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان شمالی نیز از کارگران ساختمانی به عنوان اقشار زحمتکش در جامعه و ارکان مهم در ساخت و ساز کشور یاد کرد که هر روز درپی لقمه نانی حلال برای خانواده شان روزگار می گذارند.
فرهاد هدایتی با تاکید بر ضرورت ساماندهی کارگران ساختمانی  در راستای تامین امنیت شغلی آنان، گفت: امروزه رقابت برای کسب وکار در بین کارگران ساختمانی و بیکاری مستمر آنان شرایط را برای تجمع آنان در فضاهای شهری فراهم کرده است.

,
,
,


وی افزود: دراین راستا بایستی با تعامل سازنده با نهادهای مرتبط تلاش کنیم تا نیروی پراکنده کارگری که امروزه به صورت اجتماعات کارگری در میادین مختلف شهر به انتظار پیدا کردن  کار نشسته اند به صورت قانونی ساماندهی و راستای افزایش رشد وتوسعه شهری وارائه خدمات بهینه به شهروندان و دیگرمناطق مختلف شهر به کار گیری کنیم. 

,
,


هدایتی با بیان این که کثرت انجمن های صنفی کارگران ساختمانی فاتحه کارگران ساختمانی وساماندهی آن ها را خوانده است، گفت: کثرت انجمن های صنفی در صنعت ساختمان باعث شده رقابت های ناسالم ایجاد شود و کارگران غیر واقعی  وارد صنعت ساختمان شوند.
وی افزود: این قضیه زمانی حل وفصل می شود که کارگران ساختمانی واقعی اقدام به تاسیس یک انجمن واحد در هرشهرستان کنند.

,
,
,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه