اخبار داغ

گزارشی از موج جدید بیکاری در اصناف؛

رکود نتیجه سیاست‌های به شدت انقباضی دولت/ بیکاری ده‌ها هزار نفر از شاغلین صنایع نساجی + سند

رکود نتیجه سیاست‌های به شدت انقباضی دولت/ بیکاری ده‌ها هزار نفر از شاغلین صنایع نساجی + سند
سیاست های انقباضی دولت باعث شده بسیاری از اصناف تعطیل شده و یا به حال نیمه تعطیل به ظرفیت کمتر از نیم یا یک سوم درآید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سایت خبری "رازق" سیاست های انقباضی دولت باعث شده بسیاری از اصناف تعطیل شده و یا به حال نیمه تعطیل به ظرفیت کمتر از نیم یا یک سوم درآید در این گزارش تنها به مستندات  چند نمونه از تعطیلی در مشاغل گوناگون خواهیم پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سایت خبری "رازق",

صنف لوازم خانگی

, صنف لوازم خانگی,

محمدرضا دیانی  رئیس وقت انجمن لوازم خانگی کشوردر تاریخ 30خراد سال جاری تعطیلی اصناف و رکود کمرشکن را از این نیز  فراتر عنوان می‌کند و با اعلام اینکه ۱۰۰ کارخانه لوازم خانگی تعطیل شد به بخش ویژه خبری رسانه ملی می‌گوید:‌ «بیش از ۵۰۰ واحد صنعتی فعال در زمینه لوازم خانگی بزرگ و الکترونیک با ظرفیت ناقص مشغول فعالیت هستند.» همین موضوع زمزمه تعطیلی این واحد‌های صنعتی نیمه تعطیل را قوت می‌بخشد که متاسفانه زنگ خطر را در کشور به صدا درآورده است.

,

 واقعیت این است که کمر صنعت ایران از رکود و واردات بی‌رویه خمیده شده و برخی از واحدهای صنعتی با توان بسیار پایین در حال فعالیت هستند که بعضا زیان‌آور است.

,

صنف گوشت فروشان

, صنف گوشت فروشان,

علی خندان روی جوان رئیس اتحادیه گوشت گاوی، گسترش فروشگاه های زنجیره ای را عامل بیکاری در صنف خود می داند و از سیاست های غلط دولت یازدهم درباره حمایت نکردن از اصناف گله و تصریح می کند: «در سال های اخیر تعداد فروشگاه های زنجیره ای در سطح شهرها به شدت افزایش یافته که این موضوع باعث تعطیلی بسیاری از واحدهای صنفی من جمله قصابی ها و فروشندگان مواد پروتئنی شده است».

, ., .,

خندان روی در ادامه با اشاره به کیفیت محصولات پروتئینی در این فروشگاه ها اظهار کرد: «از آنجا که نمی دانیم در بسته بندی این محصولات از چه گوشت هایی استفاده می شود نمی توانیم درباره کیفیت آن نیز اظهارنظر کنیم».

,

 این فعال صنفی بیان کرد: از آنجا که این فروشگاه ها تنوع و فروش بیشتری دارند، قیمت آن ها نیز کمی ارزان تر بوده و مردم برای خرید از این فروشگاه ها تمایل بیشتری دارند، اما نباید فراموش کرد که با ادامه روند موجود، سونامی تعطیلی واحدهای کوچک و خرده فروشی ها در راه بوده و نیروی انسانی شاغل در آن ها بیکار خواهند شد.

,

صنف آهن فروشان

, صنف آهن فروشان,

آزاد رئیس اتحادیه آهن فروشان گفت«: فقط در تهران حدود ۱۵۰۰واحد از شروع سال ۹۲ تا پایان سال‌۹۴ تعطیل شده‌ و همین مساله سبب شده تا به صف بیکاران هم اضافه شود. بانک‌ها اعلام می‌کنند که منابع ندارند. از طرف دیگر بیشتر تولیدکنندگان ما بدهی بانکی دارند و در صورت دریافت تسهیلات، آن را بابت اقساط بدهی‌شان می‌دهند. درواقع همان پول به بانک دوباره بازمی‌گردد. این تسهیلات هم نمی‌تواند خیلی مشکل‌گشا باشند، چراکه بانک‌ها همکاری نمی‌کنند، اما جنبه روانی مثبتی دارد

, آزاد رئیس اتحادیه آهن فروشان گفت«: فقط در تهران حدود ۱۵۰۰واحد از شروع سال ۹۲ تا پایان سال‌۹۴ تعطیل شده‌ و همین مساله سبب شده تا به صف بیکاران هم اضافه شود. بانک‌ها اعلام می‌کنند که منابع ندارند. از طرف دیگر بیشتر تولیدکنندگان ما بدهی بانکی دارند و در صورت دریافت تسهیلات، آن را بابت اقساط بدهی‌شان می‌دهند. درواقع همان پول به بانک دوباره بازمی‌گردد. این تسهیلات هم نمی‌تواند خیلی مشکل‌گشا باشند، چراکه بانک‌ها همکاری نمی‌کنند، اما جنبه روانی مثبتی دارد,

او از قبضه شدن بازارآهن کشور به دست چینی‌ها گلایه دارد و می‌گوید: «دولت اگر توان تزریق نقدینگی به این صنعت را ندارد، حداقل می‌تواند از واردات جلوگیری کند.»

, او از قبضه شدن بازارآهن کشور به دست چینی‌ها گلایه دارد و می‌گوید: «دولت اگر توان تزریق نقدینگی به این صنعت را ندارد، حداقل می‌تواند از واردات جلوگیری کند.»,

صنف ابزار فروشان

, صنف ابزار فروشان,

محمود هدایت رئیس اتحادیه ابزارفروشان ساختمانی اصفهان در تیرماه سال 94 با بیان اینکه افزایش مالیات باعث تعطیلی چند واحد صنفی ابزارفروشی ساختمانی در اصفهان شده است، گفت: واحدهای صنفی مجبورند کالاها را با ضرر و زیان به فروش برسانند

,

وی، بیشتر محصولات موجود در صنف ابزارفروشان را تولید داخل ذکر کرد و افزود: در زمان حاکم شدن رکود و انجام نشدن داد و ستد، قیمت‌ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

,

رئیس اتحادیه ابزارفروشان ساختمانی اصفهان ادامه داد: هر کسی در هر واحد صنفی که نیاز به پول دارد، مجبور است که کالای خود را ارزان‌تر و با ضرر و زیان به فروش برساند.

,

هدایت به بازار مسکن و تاثیر آن بر روی میزان رونق در ابزارفروش ساختمانی اشاره و خاطرنشان کرد: وام 80 میلیونی مسکن نیز تاکنون نتواسنته در رونق بازار مسکن موثر باشد و با این حساب این موضوع نیز نتوانسته باعث رونق در بازار ابزارفروشی شود.

,

وی با اشاره به گره خوردن سیاست با اقتصاد، اضافه کرد: در حال حاضر بازار خرید و فروش به طور کلی در انتظار آینده توافق هسته‌ای است؛ هر خریداری زمانی که قصد خرید جنسی را دارد، کمتر از میزان مورد نیاز خود را خریداری می‌کند چراکه ترس این موضوع را دارد که در آینده ممکن است قیمت آن جنس به نصف قیمت فعلی کاهش یابد و خریدار ضرر کند.

,

کارخانجات لبنیات

,

محمدرضا گنجی مدیر عامل تعاونی های صنایع لبنی در تاریخ 30آبان ماه سال جاری  اظهار کرد: متأسفانه عموم مردم نیز به دلیل پایین بودن توان مالی شان توان خرید لبنیات را ندارند لذا مصرف این گونه محصولات به نسبت پایین تر آمده است.

وی در پاسخ به این که در حال حاضر کارخانه‌ها شیر را با چه قیمتی از دامداران تهیه می کنند، بیان داشت: ۱۴۴۰ تومان برای هر کیلو مصوب شد اما عملیاتی نشد و در حال حاضر کارخانه ها شیر را به قیمت ۱۲۵۰ تومان از دامدار می خرند زیرا اگر قرار باشد که شیر کیلویی ۱۴۴۰ تومان باشد کارخانه‌ها نیز مجبورند که قیمت محصولات خود را افزایش دهند.

گنجی در رابطه با تعطیلی کارخانه‌های لبنی تصریح کرد: متأسفانه نبودن بازار مناسب برای محصولات لبنی به دلیل کمتر استفاده کردن از این محصولات منجر شده تا بسیاری از تولیدات خریداری نشود، از طرفی تعدادی از کارخانه‌‍ ها به خصوص واحدهای کوچک تعطیل شده اند و تعدادی نیز با ظرفیت پایین تر از ۳۰ درصد فعالیت می کنند دلیلش هم این است که امکان بازاریابی برای آنان وجود ندارد.

, .,
,
, .,
,
,

صنف مبل سازی و مبل فروشی

, صنف مبل سازی و مبل فروشی,

عبدالحسین عباسی، رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران اظهار کرد: رکود در بازار بیداد می‌کند و این رکود به بازار مبلمان و صنایع چوبی نیز رسیده است، به طوری که حدود 75 درصد از تولید به دلیل نداشتن نقدینگی و فقدان بازار تعطیل است. صادرات نیز اوضاع خوبی ندارد و نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است.
وی افزود: 60 درصد از تولیدکنندگان به دلیل همین رکود موجود و همچنین هزینه‌های بالایی مانند هزینه اجاره ملک ترجیح داده اند که دست از تولید کشیده و پول‌های خود را در بانک بگذارند و سود آن را دریافت کنند زیرا فروش نیز کم شده است، وقتی تولیدکننده تولیدش را متوقف کند بدون شک کارگران زیادی که در این صنف مشغول به کار هستند بیکار می‌شوند که این چنین نیز شده است.
رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران ادامه داد: مسئولان صنعت بر روی صندلی‌ها و پشت میزهایی که ما ساخته‌ایم می نشینند و هیچ گونه تصمیمی برای حل مشکلات این صنف نمی گیرند؛ ما از دولت کمک هم نمی‌خواهیم فقط چوب لای چرخ ما نگذارند تا لااقل خودمان فکری به حال صنف خود کنیم.
وی با بیان این مطلب که بزرگترین مشکل تولیدکنندگان سودهای بالای بانک‌ها است، گفت: قدرت خرید مردم بسیار کم شده است به طوری که می توان گفت فروش نسبت به سال‌های قبل 40 تا 50 درصد کمتر شده است.

,
,
,
,

بیکاری ناخواسته دهها هزار نفر از شاغلین صنایع نساجی

,

اعضای انجمن صنایع نساجی به دنبال اجرای اصلاحیه قانون مالیات مستقیم در فروردین سال جاری با ارسال نامه‌ای به وزیر صنعت نگرانی خود را از خطر توقف قریب‌الوقوع کارخانجات اعلام کردند.

,

, ,

به اعتقاد اعضای انجمن صنایع نساجی ایران، بیکاری ناخواسته دهها هزار نفر شاغلین در این صنعت به‌دلیل رکود بی‌سابقه و عدم اجرای صحیح قانون مترقی مالیات که متأسفانه همانند قانون مالیات بر ارزش افزوده باز هم اجرای آن متوجه صنعتگران تولید می‌شود از مشکلات فعلی فعالان این بخش است که درخواست پیگیری این موضوع را از وزیر صنعت دارند.

,

ورشکستگی در صنف طلا

, ورشکستگی در صنف طلا,

کشتی‌آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفتگو با خبرنگار رازق با بیان اینکه 32 هزار واحد طلافروشی در کشور وجود دارد، گفته بود: در تهران حدود 3 هزارو 700 واحد طلافروشی وجود دارد که 2 هزارو 900 واحد آنها از مجوز و پروانه کسب برخوردار هستند.
وی با بیان اینکه در طی چند سال اخیر برخی از واحدهای طلافروشی به علت رکود موجود در بازار و عدم توان در پرداخت مالیات تعطیل شده است،‌ اظهار کرد: رویکرد مردم در خرید طلا نیز نسبت به گذشته تغییر کرده است.

کشتی آرای با بیان اینکه در فاصله سال 93 تا 94 در خود تهران 700 واحد طلافروشی تعطیل شده است  به موضوع قاچاق طلا نیز اشاره کرد و گفت: بین 15 تا 22 درصد قاچاق طلا در کشور وجود دارد.

, خبرنگار رازق,
, .,
,
,

صنعت مسکن

, صنعت مسکن ,

شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس با عنوان اینکه این انرژی ذخیره شده در بازار مسکن تخلیه شده اما هنوز مسکن در شرایط رکودی قرار دارد، افزود: علت رکودی بودن بازار مسکن با وجود تخلیه انرژی حاصل از افزایش قیمت به یکباره در این حوزه رکود حاکم بر اقتصاد کشور است، در واقع کاهش تورم به همراه افزایش رکود در اقتصاد یکی از مسائلی است که بازار مسکن نیز دامن گیر این قضیه شده است.

,

شهریاری با توجه به تسهیلات اختصاص داده شده به این بخش، بیان داشت: وام های اختصاص داده شده به حوزه مسکن تنها بخش کوچکی از این بازار را توانست بهبود بخشد آن هم تنها بخشی بود که میزان این تسهیلات بخش زیادی از هزینه خرید آن خانه ها را پوشش می داد و گرنه در عمده بازار مسکن این وام ها نتوانست کاری را پیش ببرد.

, .,

وی در پایان با اشاره به اینکه بازار مسکن هنوز در رکود به سر می برد خاطر نشان کرد: تسهیلات مسکن باید تا 80-90 درصد از هزینه های خرید مسکن را پوشش دهد که متاسفانه میزان وام مسکن با وجودی که در چندوقت اخیر افزایش چشمگیری داشته اما باز هم نمی تواند میزان هزینه های خرید مسکن را پوشش دهد.

,

این چند نمونه تنها گوشه ای از مستندات رکود حاکم بر بازار است و نتیجه سیاست های به شدت انقباضی دولت،تاخیرهابرای مذاکرات و برجام، عمل نکردن سیاست های اقتصادمقاومتی، گرفتن مالیات های سنگین از اصناف و واحدهای تولیدی، هزینه های تولید بالا، حمایت نشدن از طرف دولت و نظام بانکداری کشور است که در تمام موارد فوق ردپای سنگین دولت یازدهم دیده می شود .

,

در گزارش های بعدی به مستندات رکود در اصناف دیگر خواهیم پرداخت.

, .,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه