اخبار داغ

مدیر‌کل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور:

آلودگی هوا ناشی از خودرو محوری در مبلمان شهری است/ تشکل‌های محیط زیستی متاثر از آرایه‌های سیاسی نباشند

آلودگی هوا ناشی از خودرو محوری در مبلمان شهری است/ تشکل‌های محیط زیستی متاثر از آرایه‌های سیاسی نباشند
مدیر کل دفتر آموزش مشارکت های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: در نیم قرن اخیر برای مهار بیابان زدایی در اطراف کویر کاشان درختچه های تاغ کاشته شد ولی مدتی است که به وسیله هم‌وطنان ناآگاه، چوب این تاغ ها به زغال تبدیل شده و خودمان تیشه به ریشه موانع گرد و خاک می زنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کاشان اول، مدیر‌کل دفتر آموزش مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، عصر یکشنبه در همایش «فضای سبز کلید هوای پاک» در فرهنگسرای مهر کاشان اظهار کرد: بهره ‌مندی از هوای پاک به یک آرزو و رویا تبدیل شده است و همه در به وجود آمدن آن سهیم هستیم؛ در حالی که می توانیم با تغییر شرایط، وضعیتی فراهم کنیم که همه از این موهبت الهی برخوردار باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشان اول,

محمد درویش با بیان اینکه از تجربه کشورهای جهان با پدیده آلودگی هوا می‌توانیم استفاده کنیم، تصریح کرد: خودرومحوری در مبلمان شهری مشکلات آلودگی هوا را به وجود آورده است و باید تلاش کنیم شهر کاشان به سرنوشت تلخ شهرهایی مانند قم، اراک، اصفهان، تبریز و کرج دچار نشود.

,

وی افزود: در مبلمان شهری باید آموزه اصلی، انسان محوری باشد، نه خودرو محوری و شهردار خوب، شهرداری نیست که در ویترین افتخاراتش میزان مصرف بتن و یا آسفالت ذکر شده باشد و بزرگراه و پارکینگ طبقاتی بسازد؛ بلکه شهردار خوب، شهرداری است که شهر را به سوی انسان محوری سوق دهد و کمترین آلودگی صوتی را در شهر داشته باشد تا مردم بتوانند نغمه‌های شورانگیز پرندگان را دوباره در شهر بشنوند.

,

پژوهشگر برتر سال 78 جهاد کشاورزی با بیان اینکه در هفته محیط زیست برای اولین بار همایش شهرهای سبز برگزار می شود، تاکید کرد: 16 شاخص برای شهرهایی سبز معرفی شده و به زودی اعلام خواهد شد.

,

درویش ادامه داد: به دلیل لکنت سامانه حمل و نقل و استفاده از خودروهای شخصی در کلان شهرها، ایرانیان دچار کم تحرکی شده‌اند و بیماری‌هایی مانند سکته مغزی و کبد چرب و انواع سرطان ها و دیابت دامن گیر آنان شده است که مسئولان باید با ترسیم اهداف بلند مدت در سند چشم انداز 20 ساله، مبلمان شهری را به سمت سلامتی سوق دهند.

,

مدیر کل دفتر آموزش مشارکت های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست اظهار کرد: در نیم قرن اخیر برای مهار بیابان زدایی در اطراف کویر و ابوزید آباد درختچه های تاغ کاشته شد ولی مدتی است که به وسیله هم وطنان ناآگاه، چوب این تاغ ها به زغال تبدیل شده و خودمان تیشه به ریشه موانع گرد و خاک می زنیم.

,

درویش با تاکید بر اینکه راه نرفته زیادی در پیش داریم که برای مردم تشریح کنیم، خاطر نشان کرد: اولویت نخست در منطقه پرورش نسلی است که نگاهش به مواهب الهی مانند تاغ ها، گزها، یوزپلنگ‌ها همانند نگاهش به ارزش‌های غیر قابل معامله زندگی اش باشد و این فضیلت ها را با هیچ چیزی معامله نکند.

,

وی گفت: طی سالیان گذشته نیم میلیون نفر فارغ التحصیل محیط زیست شده‌اند و 200 هزار نفر هم تحصیل کرده بیکار در کشور داریم و همچنین در این سال ها سازمان محیط زیست و دانشگاه و چندین موسسه تحقیقاتی تاسیس کرده‌ایم ولی چرا وضعیت محیط زیست بهتر نشد.

,

این پژوهشگر افزود: ما با تحقیقات فراوان گره این کار را در نظام آموزش و پرورش و تاسیس مدرسه طبیعت یافتیم.

,

 مهمترین آرمان مدرسه طبیعت پرورش نسلی است که عاشق سرزمینش باشد

مدیر‌کل دفتر آموزش مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: مهمترین آرمان مدرسه طبیعت پرورش نسلی است که عاشق سرزمینش باشد و آموزش ببیند که محیط زیست را آلوده نکند و تاغ‌های ارزشمند ابوزید آباد را قربانی چند ریال فروش زغال نکند و در برابر پیکر خون آلود حیات وحش لبخند نزند و اسم خودش را شکارچی نگذارد.

,
,
,

درویش با اشاره به اینکه چقدر خوب است که همه با هم برای ایجاد گسترش مکتب مدرسه طبیعت هم قسم شویم، تاکید کرد: در مدرسه طبیعت رقابت وجود ندارد و کسی برای نمره 20 حاضر نمی شود و آموزش می بیند که بدیهی ترین ارزش های اخلاقی را کنار نگذارد و در این مکتب شاهد شکوفایی، خلاقیت بچه‌ها و گسترش کارهای گروهی و رشد ارزش‌ها و مهارت‌های زندگی هستیم.

,

وی گفت: کودکانی که در مدرسه طبیعت هستند، در بزرگسالی یاد می‌گیرند که نیازهای معیشت زندگی شان را خودشان تامین کنند و به سمت تخریب غیر قابل جبران زیست بوم نروند.

,

مدیرکل دفتر آموزش مشارکت های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: در پنجم دی ماه سال 93 نخستین مدرسه طبیعت در مشهد راه اندازی شد و در حال حاضر 40 مدرسه طبیعت در کشور به فعالیت مشغول است.

,

درویش در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: 119شهید محیط‌بان، 15شهید جنگلبان و دو شهید قرق‌بان در حوزه منابع طبیعی کشوری که 80 میلیون جمعیت دارد بسیار غم انگیز است و غم انگیزتر آنکه در طی این سال ها 3هزار و 400 محیطبان و جنگلبان نه به دست حیوانات وحشی و مرگ های طبیعی بلکه به دست انسان‌ها مجروح شده‌اند.

,

وی تاکید کرد: تشکل‌های محیط زیستی نباید متاثر از آرایه‌های سیاسی شود و باید تلاش کنیم هر کدام از ما در برابر محیط زیست یک شهروند مسئول باشیم و الگوها و رفتارمان را تغییر دهیم.

,

آموزش زود هنگام بلای جان کودکان شده است

بنیانگذار مدارس طبیعت در ایران در بخش دیگری از این همایش گفت: آموزش زودهنگام، بلای جان کودکان شده است و برای همین امر است که بچه‌ها در بزرگسالی انگیزه‌ای برای کار و تلاش ندارند.

,
,
,

عبدالحسین وهاب زاده با بیان اینکه جامعه، آموزش زده شده است، تصریح کرد: مدارس طبیعت به گونه‌ای طراحی شده که بستر مناسبی برای یادگیری کودکان باشد و این خود آموزه ‌ها بیش از هر چیز پاسخی به نیاز درونی کودکان به طبیعت باشد.

,

وی ادامه داد: از آنجا که یادگیری کودک باید به صورت همه جانبه در بستر طبیعت و مبتنی بر تجربه صورت گیرد، خاطر نشان کرد: در مدرسه طبیعت تاکید بر آموزه‌های گوناگون، اعم از رشد مهارت‌های فردی و گروهی، مهارت‌های ذهنی، حرکتی و کلامی در حوزه های چند گانه رشد کودکان قرار داده شده است.

,

بنیانگذار مدارس طبیعت در ایران افزود: هر کدام از ما در دوران کودکی هیچ های شیرینی داشته‌ایم که در خاطرات کودکی ماندگار شده است ولی بچه های امروز به جای هیچ های شیرین، هیچ های خاکستری دارند چون پدرها و مادرها در زندگی شهری این موهبت را از آنان دریغ کرده اند.

,

ایجاد هر هکتار از فضای سبز 10میلیون تومان هزینه دارد

,

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر کاشان در ادامه این همایش بیان کرد: آب و خاک و محیط زیست از موهبت های الهی هستند و بهره مندی از آب سالم و طبیعت عاری از آلودگی حق همه انسان‌ها است.

,

جواد حاجی قدیری با بیان اینکه در دوره جدید مدیریت شهری کاشان اقدامات خوبی در حوزه فضای سبز صورت گرفته است، تصریح کرد: سرانه فضای سبز و حاشیه‌ایی در کاشان از 27 مترمربع به 28.9 متر مربع افزایش یافته است ولی در پارک‌‌ها کمتر از سه متر است که این میزان با استاندارد‌های ملی فاصله دارد و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این میزان تا پایان سال به 5.5 متر مربع افزایش خواهد یافت.

,

وی با اشاره به اینکه هر هکتار از فضای سبز 10میلیون تومان هزینه دارد، خاطر نشان کرد: این مقدار بودجه یک ششم فضای سبز شهر اصفهان و یک هشتم فضای سبزز شهر تبریز است در حالی که در سال بیش از 23 پروژه عمرانی، خدماتی و تاسیساتی درحوزه فضای سبز کاشان انجام می شود.

,

عضو شورای اسلامی شهر کاشان ادامه داد: کاشان آب و هوایی گرم و خشک دارد و برای استفاده بهینه از آب از پساب تصفیه خانه فاضلاب برای آبیاری فضای سبزز استفاده می شود.

,

حاجی قدیری همچنین به پکیج تصفیه فاضلاب مسکن مهر اشاره کرد و گفت: این پکیج در پارک بزرگ شهر نصب شده و 400 متر مکعب آب در شبانه روز دبی فاضلابب است که مجموعه فضای سبز مسکن مهر و اطراف آن را تامین آبیاری می کند.

,

در پایان این همایش از فعالان محیط زیست تقدیر شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه