اخبار داغ

مشاهده گونه نادر و در معرض خطر انقراض میش مرغ در پارس آباد

مشاهده گونه نادر و در معرض خطر انقراض میش مرغ در پارس آباد
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد از شناسایی گونه نادر و در معرض خطر انقراض میش مرغ در این شهرستان خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ارس تبار،هاشم میرزانژاد با اعلام این خبر گفت:میش‌مرغ (چیرگ) با نام علمی Great bustard (Otis Tarda) از رده پرندگان، راسته درناسانان، خانواده هوبره و از جنساستOtis .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ارس تبار,

وی افزود:میش مرغ جزء بزرگ‌ترین پرندگان گیاه‌خوار بوده و با جثه بزرگ و بال‌های کشیده و پرتوان، سنگین‌ترین پرنده قادر به پرواز در جهان لقب گرفته است. این پرنده بیشتر در دشت‌های باز، استپ‌های مرتعی، کشت زارها، مزارع دیمی و بدون درخت به‌سر برده و در روی زمین آشیانه می‌سازد.

,

رییس حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد در ادامه گفت:یکی از خصوصیات بارز این پرنده نشستن برروی زمین است که این ویژگی یکی از مشخصه‌های زندگی در زمین‌های وسیع و بدون درخت می‌باشد که به پرنده این امکان را می‌دهد که از دور خطر را تشخیص داده و عکس‌العمل مناسب نشان دهد. علاوه بر دشت‌های باز و زمین‌های مسطح، میش مرغ را گاهی می‌توان برروی تپه‌های ماهوری اطراف زیست‌گاه مشاهده کرد.

,

میرزانژاد با بیان اینکه میش مرغ جزء پرندگان نادر و آسیب‌پذیر بوده که از نظر جهانی جمعیت آن رو به کاهش است  افزود:در حال حاضر در لیست سرخ اتحادیه بین‌الملی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) قرار گرفته است. در ایران نیز از سال 1346 این پرنده تحت حمایت اعلام و شکار آن ممنوع شد.

,

وی خاطرنشان کرد:با توجه به اینکه در حال حاضر در ایران میش مرغ در معرض انقراض قرار دارد لازم است نسبت به آسیب‌شناسی و احیای این گونه با ارزش اقدامات اساسی صورت پذیرد

,

.

, .,

, ,

رییس حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد گفت:از سال 1371 – 1372 که استان اردبیل جزء شهرستانهای استان آذربایجانشرقی محسوب می شد تلاشها برای مشاهده این گونه در اردبیل بی نتیجه مانده بود که نهایتا در تاریخ هفدهم ماه دی سال 1395 موفق شدیم یک فرد لاشه این گونه با ارزش را که احتمالا توسط عقاب شاهی ( شاه باز ) شکار شده یا در اثر اصابت با سیم های برق فشار قوی تلف شده بود در یکی از مزارع شهرستان پارس آباد پیدا کنیم .

,

وی اظهار کرد:لذا پیدا شدن این پرنده نشان دهنده وجود گونه مهاجر این پرنده در شهرستان پارس آباد است که یگان حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد ماموریت پیدا کرده اند که جمعیت های این گونه را در شهرستان پارس آباد شناسایی کنند.

,

میرزانژاد در پایان گفت:بسیاری از گونه های پرندگان و حیات وحش موجود در شهرستان پارس آباد هنوز شناسایی و مورد مطالعه قرار نگرفته اند که شناسایی دقیق آنها در این شهرستان آغاز شده که موفق شدیم گونه های غاز پیشانی سفید کوچک - توکای طوقی – عقاب دریایی دم سفید – ابیا – عقاب شاهی – ترمتای و میش مرغ را در این شهرستان ثبت کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه