اخبار داغ

حفاری های غیرمجاز در پیشانی فرهنگی هرمزگان به قصد تاراج میراث گذشتگان + تصاویر

حفاری های غیرمجاز در پیشانی فرهنگی هرمزگان به قصد تاراج میراث گذشتگان + تصاویر
چندی است که از گوشه و کنار شهرستان بستک خبرهایی مبنی بر حفاری و کاوش غیرمجاز توسط سودجویان به قصد کشف میراث تاریخی به گوش می رسد که این اقدامات سودجویانه، زنگ خطر را برای پیشانی فرهنگی هرمزگان به صدا در آورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانگیریه؛ بستک از شهرستان های استان هرمزگان و با قدمتی تاریخی است که در گذشته محلی برای استراحت کاروان‌ها بوده ‌است و این شهرستان با توجه به پیشینه فرهنگی، تاریخی و زیستن عالمان و سادات بزرگ و همچنین چهره های علمی وتحصیل کرده، از گذشته به عنوان پیشانی فرهنگی استان شناخته می شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانگیریه,

 

,

مجموعه بازار قدیم، قلعه و خانه خان، حمام خانی، مدرسه مصطفویه، سنگ نگاره های چند هزار ساله در روستای دهتل، شهر تاریخی عهد ساسانی در روستای کوخرد، قلعه، مسجد، آرامگاه، آب انبار و آسیاب های متعدد در گوشه و کنار شهرستان همه گویای پیشینه فرهنگی و تاریخی این شهرستان است.

,

 

,

باید یادآور شد که تمدن کهن، غنی و پربار ایران در عرصه های مختلف هنر و فرهنگ، شاهکارهای بی نظیری به جهان ارزانی داشته و به همین دلیل و به خاطر انگیزه های آزمندانه هیچ وقت از تعرض، دستبرد و غارت مصون نبوده و هر روز شاهد ارتکاب جرایم گوناگون علیه میراث تاریخی، فرهنگی هستیم. یکی از این جرایم، حفاری و کاوش غیرمجاز به قصد کشف میراث تاریخی و فرهنگی است که سابقه ای طولانی در حیات تاریخ بشر دارد.

,

 

,

چندی است که از گوشه و کنار شهرستان خبرهایی مبنی بر حفاری و کاوش غیرمجاز توسط سودجویان به قصد کشف میراث تاریخی به گوش می رسد که ابتدا این اخبار حاکی از حفاری غیرمجاز در منطقه براشت داشت و دیری نپایید که سایر روستاهای منطقه از جمله فتویه، مردنو، شیخ حضور و گودگز در بخش مرکزی و محوطه تاریخی تنب کوشک در بخش جناح و همچنین برخی محوطه ها و مکان های تاریخی در این شهر مورد تجاوز افراد سودجو قرارگرفت.

,

 

,

در بحث حفاری و کاوش غیرمجاز نکاتی مطرح است که می بایست به آنها توجه شود و آن بازدارنده نبودن مجازات عاملان حفاری غیرمجاز و قاچاق اشیاء عتیقه، دستیابی راحت به دستگاه های فلزیاب، کمبود نیرو و امکانات نهادهای متولی جهت حفاظت و حراست از این آثار فرهنگی و... است.

,

 

,

باتوجه به وجود برخی از آثار کم یاب و کم نظیر تاریخی در اقصی نقاط شهرستان، اگر با سرعت و قاطعیت ویژه با این سودجویان برخورد نشود بیم آن می رود که آثار ملی و کم نظیر فرهنگی و تاریخی شهرستان نیز مورد تجاوز آنان قرار گیرد.

,

 

,

در ادامه برای پیگیری موضوع با ماشاالله خنجی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بستک گفتگو شد که وی گفت: به تازگی از سوی مخبرین محلی روستای گودگز بخش مرکزی، خبری مبنی بر حفاری غیرمجاز فردی با هدف بدست آوردن اشیای عتیقه رسید که موضوع در دستور کار قرار گرفت که با هماهنگی ماموران نیروی انتظامی به منطقه موردنظر اعزام و پس از بررسی صحت و سقم موضوع، موفق به شناسایی و دستگیری فرد خاطی در حال حفاری شدیم و برای ادامه بررسی ها و سیر مراحل قانونی متهم به همراه پرونده تحویل مراجع قضایی شهرستان شد.

,

 

,

وی در این رابطه اظهار کرد: در جهت حفظ آثار تاریخی شهرستان تمام تلاش خود را بکار گرفته ایم اما از کلیه همشهریان می خواهیم تا در صورت مشاهده موارد مشکوک در سطح منطقه، موضوع را به اداره میراث فرهنگی و یا نیروی انتظامی گزارش دهند تا با این افراد سودجو که دشمن فرهنگ می باشند برخورد قانونی شود.

,

 

,

خنجی درباره مرمت آثار تاریخی شهرستان بیان کرد: مرمت مسجد جامع قدیم شهر بستک تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید و با رایزنی های انجام شده مقرر شد که خانه صولت که یکی از منازل تاریخی شهرستان می باشد توسط شهرداری از مالکان آن خریداری و مرمت گردد و همچنین برای مرمت قلعه خان در سال جاری اعتباری موجود نیست اما پیگیر پیشنهاد تامین اعتبار آن در سال آینده در کمیته برنامه ریزی شهرستان خواهیم بود و کاروانسرای ورودی شهر بستک که به سفره خانه سنتی تغییر کاربری داده است در ایام نوروز افتتاح خواهد شد.

,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه