اخبار داغ

شاخص های عملکرد غیر دینی گروههای تکفیری

شاخص های عملکرد غیر دینی گروههای تکفیری
رسول گلباخی، روزنامه نگار و فعال رسانه ای در یادداشتی کوتاه برخی شاخص های عملکرد غیر دینی گروههای تکفیری را مورد بررسی قرار داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مُکریان؛ شناخت پیدا کردن درست و واقعی از فرقه ای مذهبی یا قومی برای عموم مردم، امروزه با توجه به حجم زیاد تبلیغات و درهم آمیختگی درست و نادرست ها، کاری دشوار است اما سه شاخص اصلی به آسانی و بدون هیچ تردیدی، دست هر فرقه و نحله ای را رو می کند که بر صراط مستقیم عمل می کند یا گرگ در پوستین گوسفند است یا نقشه ها و برنامه هایی دیگر دارد. شناخت این سه شاخص، مانند معیار و ملاکی است که هر گروه و فرقه و تفکری را می توان با آن سنجید و به بوته آزمایش نهاد. عدول از این سه شاخص در هر زمانی به معنای انحراف آن مکتب فکری یا گروه کاری یا حزب و فرقه و نحله است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مُکریان,

1- خشونت و وحشت پراکنی

,

خشونت به معنای زورزدن برای کنترل و هدایت فرد یا گروهی، خلافِ میل و روال معمول، با ابزار فیزیکی یا غیرفیزیکی است که روی پیوستاری نسبی از لفظ رکیک و لحن تند تا شکنجه،کشتار و ویرانگری و... قرار می گیرد. خشونت و وحشت آفرینی، در بطن خود ترس و استرس را القا می کند تا طرف را به آنچه که می خواهد وادار کند. با وجود و حضور خشونت و وحشت، از میزان امنیت کاسته می شود و به صورت ذاتی، هر موجودی از خشونت و وحشت گریزان است و به سمت امنیت و آرامش تمایل نشان می دهد. گروه های تکفیری، داعش و ... به این اصل به خوبی واقف اند و اولین موهبت انسان یعنی امنیت را از بین می برند تا دیگران را وادار به خواست خود بکنند و برای نشر این وحشت و خشونت، دست به اقداماتی دور از عقل و منطق – که اثرگذاری و گستره خبری اش بسیار بیشتر از خشونت معمول است- می زده اند. وحشت آفرینی – با جنایت های وحشیانه، بهره گیری از روان شناسی رنگ ها، صحنه سازی حرفه ای و...- با خود پیام های مختلفی را به سراسر دنیا مخابره می کند. این نبود امنیت و ایجاد استرس مشخصه نادرست بودن و ناپاک بودن هر مکتب فکری یا گروه سیاسی و غیره است. نقطه مخالف آن به تاریخ اسلام نگاهی انداخته شود مشخص می گردد که بلاد تحت تسلط سلاطین نسبت به ورود سپاه اسلام احساس ناامنی و وحشت نمی کردند و حتی از سرزمین خود فرار و مهاجرت هم نمی کردند.

,

 2-  تجاوز به حقوق بشر و کرامت انسانی

,

دومین ویژگی گروه های تکفیری و داعش و امثالهم نادیده گرفتن حقوق انسان ها و از جمله کودکان، زنان، اُسرا و غیرنظامی هاست که اتفاقاً در طول تاریخ و حتّی در قابوس امپراطوران خونریز نیز این موارد حقوقشان رعایت شده است. جنگ، درست است که جنگ است اما قوانین نوشته و نانوشته مربوط به خود را هم دارد که طرفین ملزم به رعایت آنها بوده و هستند اما گروه های مذهبی نوپدید، پایبند به هیچ اخلاق و قوانین الهی وانسانی نیستند و این بیانگر ضدبشر بودن آنهاست. وقتی روش کار بر این مبنا باشد چه انتظاری می توان داشت که در صورت داشتن قدرت و اختیار و زمامداری، نابودکننده دین و مدنیت و انسانیت نباشند؟! استفاده از سلاح های کشتار جمعی، سلاخی و مثله کردن اسیرها، مسموم نمودن آب شرب، تجاوز به دختران و فروش زنان و کودکان، تیرباران و اعدام گروهی کودکان و زنان، سوءاستفاده از شعار مبارک الله اکبر برای بدنام کردن اسلام، سربریدن و زنده سوزی و... از جمله جنایاتی است که شبانه روز روی می دهد و برای آن پشتوانه ی دینی و تبلیغ اسلامی درست می کنند و از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی پخش می نمایند. این روش کار به وضوحی بیانگر شیطانی بودن و غیرعقلانی و غیرانسانی و غیردینی بودن این گروه ها و نحله های فکری است چرا که بر مبنای عدم تکریم انسانیت اند و صرفاً منفعت طلبی دنیوی و بهره برداری سیاسی و باجگیری منطقه ای را مدنظر دارند. نقطه مخالف آن به تاریخ اسلام نگاهی انداخته شود مشخص می گردد که احادیث فراوانی به رعایت حقوق زنان، اسرا، کودکان، علمای آن قوم، سالخوردگان و حتی باغ و درخت وحیوانات آنان شده است.

,

3- تخریب و ویرانی

,

غالباً شعار و ندای مکاتب و احزاب و گروه ها در الفاظ مختلف بر می گردد به ادعای نجات بشریت، از بین بردن ظلم، وعده بهشت و ایجاد عدالت و مساوات و برابری، از بین بردن تبعیض و تضاد طبقاتی و بی دینی و غیره تا طرفداران و پیروان خود را از سراسر دنیا به سوی خود فرابخوانند. یکی از ملاک های راست و دروغ بودن این تبلیغات و نحله ها میزان تخریب یا آبادانی آنان است. در رسانه های سراسر دنیا هر روز حوادث و جنایات و تخریب ها و ویرانی های تاسف برانگیزی از داعش، القاعده، گروه های تکفیری دیگر، اسرائیل اشغال گر و... مشاهده می شود که با جنگ افزارهای خود روستاها، خانه های مردم، موزه ها و حتی مساجد و قبور بزرگان را تخریب می کنند. هیچکدام از ادیان آسمانی و مکاتب نسبتاً سالم بشری بر تخریب و ویرانی توصیه نکرده اند و این روش به معنای عدم توجه به آبادانی و عدم اهتمام به آسایش و رفاه و پیشرفت است.

,

نقطه مخالف آن به تاریخ اسلام نگاهی انداخته شود مشخص می گردد که حتی در جنگ های دوطرفه نیز کمترین میزان تخریب و ویرانی از سوی سپاه اسلام وارد آمده است. شهر بیت المقدس چنان تصرف شد که کوچک ترین آسیبی بدان وارد نیامد.

,

اکنون با مروری بر پیشینه، روش، اقدامات و دستاوردهای گروه های تکفیری می توان مستند مشاهده نمود که هر سه شاخص فوق را به وفور دارا می باشند و به هر سرزمینی پا نهاده اند با خود وحشت و ناامنی، تجاوز و ترور، تخریب و ویرانی به بار آورده اند و سال ها تلاش شبانه روزی می طلبد تا آن نسل مردم و آن سرزمین به حالت عادی خود برگردند. سوء استفاده از دین و به نام دین هم اثر تبلیغی-تخریبی دیگری است که بخشی از غیرمسلمان ها را تا قرن ها از دین راستینِ صلح طلب و گفتمان پرور، دور و منزجر می سازد.

,

اما چرا هر روز با وجود کشته شدن تعداد زیاد گروه های تکفیری و به ویژه داعش، عده ای دیگر به آنها می گروند؟ برای این پاسخ ها دلایل متعددی وجود دارد که به تناسب این مطلب به صورت گذرا به سه مورد اشاره می شود

,

الف-   بانیان این گروه های تکفیری برای جذب افراد جدید هزینه مالی بسیاری می کنند، حقوق روزانه و ماهیانه می پردازند، جایزه می گذارند و تبلیغات رسانه ای گسترده ای انجام می دهند. این وعده ها و تشویقات سبب گرایش عده ای خاص می شود.

,

ب- این گروه های تکفیری به سبب در اختیار داشتن اسلحه و رعایت نکردن هیچ یک از قوانین انسانی، تبدیل به مراکز تخلیه عقده ها و گردهمآیی کسانی شده که با خود و جامعه دارای مشکلات متعدد روانی هستند. زندانیان فراری، قاتلین بالفطره، فریب خوردگان سیاسی، شکست خوردگان زندگی و... طعمه های خوبی برای این گروه ها هستند.

,

پ-   حمایت های قومی و مذهبی داخلی به سبب فعالیت های برخی کشورهای سلطه گر و همچنین عربی و به ویژه آل سعود که بر آتش تعصب و غیرت قومی و جنگ مذهبی آنان هیزم می ریزند تا علیه مخالفان خود بجنگند. این عده که صرفاً تعصب قومی و مذهبی برایشان مهم است هیچ منطق و معادله سیاسی و دیپلماسی را نمی شناسند و با اغفال و شستشوی مغزی و مطامع مالی مبارزه با ایران و تشیع و زنان و کودکان ایزدی و کوردهای اقلیم و ... را جهاد می پندارند.

,

بنابراین اکنون می توان به سادگی، راست و دروغ این نحله های فکری، مکاتب مذهبی، احزاب سیاسی و به ویژه گروه های تکفیری را درک نمود که هیچ گاه دین راستین اسلامی مروج خشونت، ناقض حقوق انسانی و ویرانگر نبوده و نخواهد بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه