اخبار داغ

گزارش ویژه:

اهمیت اقتصاد مقاومتی در احیای صنایع دستی در لنده+تصاویر

اهمیت اقتصاد مقاومتی در احیای صنایع دستی در لنده+تصاویر
اقتصاد مقاومتی واژه‌ای است که با بالا گرفتن فشارها و تحریم‌های ظالمانه به کشور توسط مقام معظم رهبری در سال 89 وارد ادبیات کشور شد و امروز با توجه به تأکیدات ایشان تنها راه رفع مشکلات اقتصادی کشور، تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  خبرلنده، طرح‌های اقتصاد مقاومتی که به منظور اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری جوانان و با حمایت بسیج سازندگی اجرا می‌شود از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است و امسال با توجه به نامگذاری سال با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اجرای این طرح‌ها می‌تواند گامی عملی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبرلنده, ،,

, ,

ورود بسیج سازندگی به عرصه تولید صنایع دستی می توانند نقش بسزایی در اقتصاد مقاومتی ایفا کند که علاوه بر احیای صنایع دستی باعث اشتغالزایی جوانان بیکار شود لذا لازم است مسئولان سایر دستگاه ها و نهادها با همکاری بسیج سازندگی در زمینه تهیه و تولید انواع و اقسام محصولات صنابع دستی، بافندگی، ریسندگی و از این قبیل ورود پیداکرده و جوانان را حمایت کنند.

,

شهرستان لنده از جمله شهرستان های برخوردار در زمینه بافندگی فرش دستباف در سطح استان است که متاسفانه شرکت های از استان های قم، تهران و اصفهان با ایجاد کارگاه های بافندگی در روستاهای مختلف بخش مرکزی و موگرمون شهرستان لنده با استفاده از هنر دختران این شهرستان فرش های دستباف با برند خاص این شرکت ها و اشخاص تهیه کرده و آن را به نام شرکت های خود در بازار های داخلی و جهانی به فروش می رسانند.

,

, ,

نکته جالب اینجا است که این شرکت ها با پرداخت حق الزحمه ای ناچیز به بافندگان از بیمه نمودن آنان نیز خودداری می کنند.

,

ورود بسیج سازندگی به این عرصه در سطح شهرستان لنده می تواند علاوه بر هویت بخشی به فرش دستباف لنده باعث اشتغالزایی جوانان پسر و دختری شود که از بیکاری یا درمنزل به سر می برند ویا آواره شهرهای همجوار برای کارگری هستند.

,

عمده کارهایی که زنان شهرستان لنده در کنار سایر کارهای خانواده به آن توجه جدی دارند بحث گلیم بافی، جاجیم بافی، کاموا دوزی، گلک دوزی، ملیله دوزی، قالی بافی، پولک دوزی، کِفِه دوزی(وسیله ای برای نگهداری نان محلی)، تویزه دوزی(روپوش نگهداری نان )، مشک دوزی، میخک دوزی و سایر منسوجات و صنایع دستی برابر ثبت سفارش کار می کنند، که لازم است بسیج سازندگی و یا هراداره ای دیگر با فراهم نمودن آموزش و امکانات لازم در قالب شرکت های تعاونی می توانند علاوه بر اشتغالزایی این جوانان این محصولات را به عنوان مهمترین صنایع دستی این شهرستان به کشور معرفی کنند.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

هرچند نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان لنده کلاس های آموزشی خوبی در سطح شهرلنده و روستاهای  بخش مرکزی لنده برگزار کرده است ولی جواب گوی این همه متقاضی نبوده و لازم است که بسیج سازندگی نیز در این حوزه ورود پیدا کند تا مشکل اشتغال و تولیدات صنایع دستی نیز به بالاترین سطح ممکن برسد.

,

, ,

, ,

 

,

لازم است خوب بدانیم که در اقتصاد مقاومتی برای برداشتن گام‌های بلند در راستای پیشرفت کشور در حین مقاومت، توجه به کیفیت و قیمت و تنوع تولیدات داخل، اصلاح مدیریت های اجرائی و عملیاتی با نگرش رسیدن به خودکفایی و اتخاذ تدابیر لازم برای خوداتکایی در برخی زمینه‌ها لازم است. در این اقتصاد هیچ مسئول و مدیری منتظر ابلاغ و فرمان از بالا برای رسیدن به خودکفائی و خوداتکایی نیست. بلکه هر کسی در هر جائی که هست تلاش و مجاهدت دارد تا به سمت خوداتکایی و خودکفایی با نگرش تولید ملی و محلی حرکت کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه