اخبار داغ

یادداشت/

حادثه تلخ پلاسکو درس عبرتی برای کرج باشد

حادثه تلخ پلاسکو درس عبرتی برای کرج باشد
رشد آشفته شهری و بی قاعدگی در زیرساخت ها و بناها و عدم توجه به نکات ایمنی و ضوابط ساخت و سازها در سالهای گذشته ، سبب آسبب پذیر بودن بافت های شهری در سطح شهر کرج شده و حادثه دردناک ساختمان پلاسکو زنگ خطری برای کرج است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کرج رسانه، حادثه تلخ ساختمان پلاسکو، حادثه ای می باشد که نباید دوباره در سطح کشور تکرار شود. این حادثه علاوه بر ضرر و زیان مادی، سبب از دست رفتن تعدادی از آتش نشان نان جان بر کف عزیزمان نیز شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کرج رسانه,

این حادثه زنگ خطر را برای مجموعه مسوولین از سطح محلی تا کشوری را به صدا در می آورد که در صورت عدم توجه به اصول اساسی ساخت و ساز و همچنین عدم طراحی برنامه و طرح مدیریت بحران، امکان رخداد بحران دوباره در شهرهای مختلف کشور وجود دارد. در این بین شهر کرج با رشد و توسعه بالا در دهه های اخیر و افزایش پهنه کالبدی خویش در برخی نقاط خود دارای پتانسیل های بالا برای بروز بحران و مخاطرات در سازه های بلند و حتی نیمه بلند و کوتاه مرتبه خویش است.

,

رشد آشفته شهری و بی قاعدگی در زیرساخت ها و بناها و عدم توجه به نکات ایمنی و ضوابط ساخت و سازها در سالهای گذشته ، سبب آسبب پذیر بودن بافت های شهری در سطح شهر کرج است.

,

وجود بافت های فرسوده،‌ شبکه معابر غیر منظم، وزن سازه ها در شهر ، ناپایداری سطح زمین، نزدیکی به خط گسل، فشردگی جمعیت و بافت شهری، عدم هماهنگی بین کانال های تاسیسات شهری و توزیع نامنظم شبکه های نیرو و.... از عوامل مهمی است که می تواند موجب ایجاد مخاطرات محیطی در سطح شهر کرج و تبدیل آن به بحران شهری شود. لذا تدوین برنامه جامع مدیریت بحران در شهر کرج ، و در پی آن عملیات بهسازی و نوسازی در سطح شهر باید دستور کار مجموعه مدیریت شهری این شهر بزرگ قرار بگیرد.

,

برای پیشگیری از وقوع بحران در سطح شهر کرج پیشنهاد می گردد که نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی در سطح شهر کرج متحول شود یعنی نظام برنامه ریزی مطلوب شهری و به کارگیری تصمیم های اصولی و صحیح در ساخت و سازهای شهری، تحولی است که باید در نگرش مسوولین شهری قرار بگیرد و تخصص گرایی و رعایت موارد تخصصی در مجموعه مدیریت شهری به عنوان عنصر تصمیم ساز و تصمیم گیر وارد عمل شود.

,

از سوی دیگر با استفاده از نرم افزار های جدید مثل سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS)، می توان نقاط مخاطره انگیز را شناسایی کرد و سپس الگوی های آسیب پذیری اجتماعی _کالبدی شهر، پیش بینی روند و الگوی مخاطره، ارزیابی خسارات وارده، ترسیم الگوی صحیح نجات، مکان یابی مراکز اضطراری مثل اسکان موقت، اورژانس و... و حتی مسیریابی دسترسی سریع سرویس های عملیاتی در موقع بحران و مواردی از این دست را با کاهش زمان و هزینه و خسارت و افزایش راندمان عملیاتی عملی کرد.

,

️در انتها با اشاره به حادثه تلخ ساختمان پلاسکو یادآور می شویم که باید برنامه ریزی مدیریت بحران را جدی گرفت و قبل وقوع بحران نسبت به شناسایی و پیگیری از وقوع آن اقدام کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه