اخبار داغ

یادداشت/

خواب دولتمردان در عصر افول دلار

خواب دولتمردان در عصر افول دلار
دولتمردان یازدهم در درکی غیر واقعی از شرایط اقتصاد جهانی و در زمانی که کشورها از تکیه بر دلار خودداری کرده و به اقتصاد آمریکا و آینده این کشور بدبین هستند هنوز به ارتباط با آمریکا می اندیشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از موج رسا, سید حسینی در یاداشتی نوشت؛حرکت اوضاع متشنج سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان به سمت المانهای ناپایدار و بی ثبات، نشان از وقوع یک حادثه در آینده و در عرصه های سیاسی و اقتصادی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

طی دهه های گذشته موتور محرک اقتصاد های دنیا و عامل ثبات نظم اقتصادی در دنیا که بعد از جنگ جهانی دوم مورد اتفاق کشورهای دنیا قرار گرفت ارزی به نام دلار بود که باعث شد کشورهای دنیا در یک نظم نوین با تکیه بر دلار امریکا و افزایش ذخایر ارزی خود بر پایه دلار وارد یک بده بستان در بازار بین المللی شده و اقدام به جمع اوری دلار برای افزایش قدرت خود بنمایند. بطوری که هر کشوری که ذخایر دلارش در نزد بانک مرکزی و یا حساب های بین المللی زیاد بوده دارای قدرت بیشتر اقتصادی می باشد.

,

عرضه نفت به دلار و ممنوعیت دخالت ارز دیگری در معاملات نفتی از سوی سیستم فدرال رزرو آمریکا موجب شده که کشورها برای خرید نفت سایر ارزهایی که در اختیار داشتند را نیز به دلار تبدیل کرده تا بتوانند از کشورهای صادر کننده نفت ، انرژی خریداری کنند.

,

کارشناسان با استناد به این عامل، اقدام نظامی آمریکا علیه افغانستان و عراق و ایجاد پایگاه های نظامی در مناطق نفت خیز و کشورهای عمدتا عضو اوپک را در راستای غلبه قدرت دلار و ابقای هژمون آمریکا در بین کشورهای دنیا قلمداد می کنند.این قدرت و امپراطوری با ظهور یورو و پیمان های دو جانبه و چند جانبه توسط سایر کشورها به مخاطره افتاده و امروز شاهد افول قدرت دلار و به دنبال آن ضعف اقتصادی و هزمونیک آمریکا در عرصه بین الملل هستیم.

,

انگلستان که به علت دارا بودن ذخایر بالای ارز ی به دلار آمریکا ، جزو کشورهایی بود که با وقفه طولانی وارد اتحادیه اروپا شد، اخیرااز این اتحادیه خارج شده تا طبق یک رویه سنتی به کمک ایالات متحده امریکا بیاید اما وجود پیمان های چند جانبه پولی و ظهور اقتصاد قدرتمندی چون چین که در رویارویی ارزی با آمریکا توانست 45 روز دوام بیاورد و اقدام چین به خرید طلا و افزایش ذخایر طلای خود برای ایمن سازی اقتصاد خود در برابر بحران های دلار و افول قدرت دلار آمریکا در آینده ، این کار انگلیس و آمریکا را با مشکل مواجه خواهد کرد.

,

در واقع خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و ظهور ترامپ در امریکا و اجبار وی برای روی آوری به گزینه های نظامی برای تسلط بر منابع انرژی جهت حفظ ارزش دلار و یا کنار امدن وی  با روسیه و چین در صورت عدم موفقیت در گزینه نظامی، نوید پایان سیطره دلار بر اقتصاد دنیا و ضرورت ایجاد سبدی از ارزهای بین المللی و یا ارزی جدید در اقتصاد دنیا را می دهد.

,

دراین اوضاع دولتمردان یازدهم در درکی غیر واقعی از شرایط اقتصاد جهانی و در زمانی که کشورها از تکیه بر دلار خودداری کرده و به اقتصاد آمریکا و آینده این کشور بدبین هستند، دولتمردان ما دست یاری و کمک به سمت کدخدا دراز کرده و قصد دارند اقتصاد ایران را بر پایه جذب سرمایه گذاری خارجی و سیاست درهای باز به رشد و شکوفایی برسانند و این درحالیست که اگر حباب اقتصاد دنیا بترکد و بحران خود نمایی کند این کشور ایران است که زیر دست و پای کشورهای به اصطلاح توسعه یافته لگدمال خواهد شد و علاوه بر مشکلات اقتصادی خود باید بحران و آشفتگی کشورهای صنعتی را نیز با ورشکستگی اقتصاد خود به دوش بکشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه