اخبار داغ

بحرانی که دیده نمی شود!

بافت هایی که کرج را فرسوده کرد/سرنوشت پلاسکو در کمین ۲۲ محله بی دفاع البرز

بافت هایی که کرج را فرسوده کرد/سرنوشت پلاسکو در کمین ۲۲ محله بی دفاع البرز
با گذشت ۲ سال از تصویب احداث ۶ سوله بحران در مناطق شهرداری کرج هنوز هیچکدام به بهره برداری نرسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از البرز ۲۴، این روزها فاجعه غم بار پلاسکو و شهادت جمعی از آتش نشانان غیور کشور موجب شده است ملت ایران روز خود را با حزن و اندوه به شب برسانند و اما آنچه می تواند به عنوان درس از این حادثه آموخت بافت های فرسوده و درد و رنجیست که شهر کرج روزگار خود را با آن سپری می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, البرز ۲۴، ,

عضو شورای شهر کرج عامل اصلی شکل گیری سکونتگاه های غیر رسمی و حاشیه ای کرج را عدم تعیین تکلیف اراضی قول نامه ای و عدم رعایت اصول مهندسی می داند و می گوید بلاتکلیفی مالکین در شهرداری و عدم تلاش برای رفع این معضل سی ساله آنها را به سمت ساخت و سازهای غیر مجاز که نتیجه ای جز حاشیه نشینی نخواهد داشت می کشاند.

,

مریم قهرمانی اعطای بودجه ویژه آتش نشانی کرج در سال آینده را ضروری دانست و افزود: با گذشت ۲ سال از تصویب احداث ۶ سوله بحران در مناطق شهرداری کرج هنوز هیچکدام به بهره برداری نرسیده است و جای سوال است که آیا احداث سوله بحران با بحران مواجه شده است؟

,

و اما ۲۴ مهر ماه سال جاری بود که زها نریمان وند کارشناس بحران و پیشگیری دفتر مشاوره بهزیستی استان البرز به خبرنگار ما گفت: ۲۲ محله در استان البرز بافت فرسوده داشته و با توجه به ازدحام جمعیت ریسک خطر بحران دارند و به واسطه وجود گسل مستعد زلزله و سیلاب هستند که با شناسایی آنها در محلات آموزش به عموم مردم را مورد توجه قرار داد.   

,

پیش از این نیز هیربد معصومی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز با بیان اینکه در استان البرز حدود یک هزار و ۷۰۰ هکتار بافت فرسوده وجود دارد، گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته در کاهش بافت های فرسوده کرج به دلیل گسترش ابعاد و جمعیت استان همچنان سطح بافت های ناکارآمد شهری البرز بالاست و اکنون  ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت در این نوع بافت‌ ها ساکن هستند که با توجه به ناپایداری این بافت ها و قرار داشتن استان البرز بر روی گسل زلزله پیش بینی تدابیر جدی لازم است.

,

اظهارات هیبرد معصومی درحالی بیان می شود که سال گذشته حجت الله غلامرضایی عضو شورای شهر کرج گفت: حدود ۳۰ درصد شهر کرج را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد که عمده این مناطق در حسین‌ آباد مهرشهر، آق‌ تپه، حصارک جنوبی و شمالی، حیدر آباد، جواد آباد، حاجی‌ آباد، ده حسن‌ آباد، بیلقان، خلج‌ آباد و حصار واقع شده است.

,

ابوالفضل باقرنیا مدیر پیشین راه و شهرسازی استان البرز نیز رونق بخشی به مسکن را ضروری دانست و معتقد بود متاسفانه اکثر بافت‌های فرسوده در استان سند ندارند و در مواقع مراجعه به بانک گرفتن تسهیلات برای بازسازی و نوسازی ممکن نیست.

,

بافت های شهر کرج از نگاه مشاوران باز آفرینی شهری به بافت‌ های حیاتی، روستایی- تاریخی، معضل دار (وجود زندان‌ ها) و غیر رسمی (حاشیه‌ نشینی) تقسیم می شود که فرج الله ایلیات معاون مالی-  اقتصادی شهردار کرج درباره آنها می گوید دفاتر تسهیل گیری مذکور در خط ۴ حصار برای ساماندهی این محدوده و محله‌های اخترآباد و سهرابیه راه‌اندازی شده و اصل اساسی در بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهر کرج، ایجاد انگیزه‌ های لازم برای مردم با در نظر گرفتن تسهیلات ویژه است.

,

و اما آنچه مسلم است با توجه به حجم زیاد بافت‌ فرسوده در کرج، ساماندهی آن باید هر چه زودتر در دستور کار قرار گیرد و طبق قانون، شهرداری‌ها موظف هستند با همکاری اداره‌کل راه و شهرسازی، وزارت کشور و استانداری ‌برای احیای بافت‌های فرسوده اقدام کنند چرا که با وقوع هرگونه زلزله یا بلایای طبیعی و غیر طبیعی، این بافت‌ ها که فاقد هرگونه اصول معماری مقاوم سازی هستند، آسیب‌ های زیادی متحمل می‌ شوند و می‌تواند ابعاد فاجعه‌باری را رقم بزند.

,

ایمن‌ سازی بافت‌ های فرسوده کرج با استفاده از مدل ارزیابی چند معیاری به چهار پهنه کرج کهن، حصارک، مهرشهر و فردیس تقسیم می‌ شود که از این مناطق، پهنه حصارک و کرج کهن دارای کمترین ایمنی و بیشترین میزان ناامنی بوده که در اولویت احیای بافت‌های فرسوده شهر قرار دارد.

,

و اما در خاتمه باید گفت متأسفانه ساختمان هایی مانند پلاسکو که به دلیل فرسودگی و عمر بیش از حد و غیر ایمن، نیازمند توجه ویژه هستند، در شهر کرج کم نیستند و بی‌توجهی مسئولین به بافت فرسوده حوادث تلخ دیگری از جنس پلاسکو را رقم خواهد زد.

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه