اخبار داغ

کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی عنوان کرد:

توسعه سیاسی سنگ بنای مبارزه با قومیت گرایی در انتخابات

توسعه سیاسی سنگ بنای مبارزه با قومیت گرایی در انتخابات
کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی مهم ترین عامل جلوگیری از قومیت گرایی در انتخابات را توسعه سیاسی دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با توجه به جایگاه ویژه توسعه سیاسی در هر جامعه، آوای ماغر گفت و گویی در این زمینه با یک کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی وعضو انجمن ژئوپلیتیک ایران  داشت که متن این گفت و گو در ادامه آمده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آوای ماغر,

 

,

عبدالرضا شجاعی نسب ابتدا در پاسخ به معنای واژه توسعه، گفت: توسعه در دنیای امروزی واژه ای است که معنا و مفاهیم با گستره بالایی را شامل می شود و معمولا همه ارکان جامعه را شامل می شود.

, .,

 

,

وی افزود: افرادی که واژه توسعه را بکار می برند، تعریف یکسانی از مفهوم توسعه ندارند.

,

 

,

شجاعی نسب خاطر نشان کرد: توسعه یکی از کلیدی ترین مفاهیم در حوزه علوم اجتماعی است که موضوعات مختلفی از رفتار جوامع در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را در بر می گیرد.

,

 

,

عضو انجمن ژئوپلیتیک ایران تصریح کرد:توسعه یکی از اشکال خاص تغییر و دگرگونی در مسیر زمان و مکان برای رسیدن به تغییرات هدف دار می باشد که این تغییرات باید زمینه تحول مثبت و بهروزی جامعه را رقم بزند.

,

 

,

شجاعی نسب افزود: توسعه یعنی استمرار در تحول و حرکت رو به جلو که در نهایت می تواند منجر به شکل گیری یک هویت اجتماعی برای هر جامعه شود.

,

 

,

وی گفت: به طور یقین توسعه سیاسی می تواند زمینه و بستر بالندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی یک جامعه را فراهم کند .

,

 

,

این کارشناس ارشدجغرافیای سیاسی تصریح کرد: اوج مطرح شدن توسعه سیاسی در جهان به دوران بعد از جنگ جهانی دوم بر می گردد و از موضوعاتی است که در عمر کوتاه خود زمینه ساز دیدگاه های مختلفی شد.

,

 

,

شجاعی نسب گفت: توسعه سیاسی شرایطی را فراهم می کند که می توان با شفاف سازی اقتصادی در جامعه توسعه اقتصادی را سرعت بخشید و با افزایش شعور سیاسی و آگاهی مردم کارایی حکومتها هم چند برابر افزایش می یابد.

,

 

,

وی ادامه داد: با افزایش کارایی حکومت زمینه برای انجام فعالیت های سیاسی عمومی فراهم می شود.

,

 

,

عضو انجمن ژئوپلیتیک ایران گفت: در توسعه سیاسی آگاهانه الگوهای رفتاری نوین بر الگوهای سنتی پیشی می گیرند و زمینه برای بهره وری اجتماعی و اقتصادی و استفاده از تمامی ظرفیت های اندیشه ای فراهم می شود و در نهایت توسعه سیاسی یا ایجاد یک ملت-دولت مدرن و انعطاف پذیر کارایی موثر تری در دنیای نوین امروزی ایفا می کند.

,

 

,

شجاعی نسب افزود:ساموئل هانتینگتون مشارکت سیاسی را محور اصلی توسعه سیاسی و نوسازی سیاسی می داند و می گوید "هر اندازه یک نظام سیاسی از سادگی به پیچیدگی، از وابستگی به استقلال، از انعطاف ناپذیری به انعطاف پذیری و از پراکندگی بی موردو بروکراسی پیچیده به یگانگی و وحدت گرایش پیدا کند، به همان میزان بر میزان توسعه سیاسی آن افزوده می شود.

,

 

,

وی گفت: جوامعی که به مدد گردش آزاد اطلاعات و آزادی اندیشه و تفکر از توسعه سیاسی لازم برخوردار هستند، در زمینه آزادی های مدنی و شور و شوق مثبت برای پیشرفت و احساس مسئولیت اجتماعی و ملی بالنده هستند و در چنین جوامعی تقسیم مدیریت ها بر اساس شایسته سالاری صورت میگیرد و مسئولیتها به افراد کاردان واگذار می شود.

,

 

,

شجاعی نسب ادامه داد: همین امر زمینه رشد اقتصادی و اجتماعی بیشتر را فراهم می کند و در چنین جوامعی رقابت های قومی و قبیله ای به طور کامل بی معناست و چنین رقابتی ازنگاه نخبگان و روشنفکران این جوامع بی ارزش است.

,

 

,

عضو انجمن ژئوپلیتیک ایران خاطرنشان کرد: در جوامعی که از نظر سیاسی توسعه یافته باشند، حضور در انتخابات و مشارکت های اجتماعی مبتنی بر تعقل و اندیشه است و نگاه مبتنی بر حب و بغض و احساس قرابت اجتماعی به راحتی نادیده گرفته می شود و رعایت چنین پارامترهایی منجر به تسریع در روند توسعه برخی کشورها شده اما برخی دیگر به خاطر عدم رعایت این پارامترها، سرعت توسعه لاک پشتی دارند.

,

 

,

وی گفت: در واقع توسعه سیاسی سنگ بنای مبارزه با قومیت گرایی در انتخابات می باشد.

,

 

,

شجاعی نسب در پایان گفت: در مجموع توسعه سیاسی فرآیندی است که زمینه لازم برای هدفمند کردن مشارکت سیاسی مبتنی بر تفکر و اندیشه را برای عموم مردم فراهم کند و نتیجه آن توانمندی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه است.

, :,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه